|
|
|
|---|---|
| Efter att mina EBC-skivor (fram) har blivit skeva för andra gången och jag har ett par gamla original(?) liggandes så funderar jag på att svarva om de gamla och testa ifall de håller bättre. Men de är som sagt gamla och använda, så jag undrar om någon vet minsta rekommenderade tjocklek på skivorna fram? Bilen är en 525i 24V. | |
|
Brukar stå instansat vid navet på skivan! Kan kräva ett tag med stålborsten om de är rostiga.... Mvh |
|
|
Enligt Bentleys Service Manual ska det vara minst 20,4 mm på framskivorna. ********** Mats E BMWCS 3050 |
|
| OK, tack för tipsen! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En ventilerat 20,4, icke ventilerad 10,4 Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Jag klarade besiktningen med 8mm tunna ( oventilerade ) fram. Trodde inte det skulle vara möjligt. |
|
| Spud: När det gäller bromsar och andra säkerhetsdetaljer är det inte frågan om att klara besiktningen eller inte. Det är frågan om din och andras säkerhet. Byt skivor om du inte gjort det än! | |
|
spud: min vänstra framskiva släppte från navet vid 7mm. troligtvis fel omsvarvade plus att rosten gjort sitt. Som tur var gick det i ca: 30km/h när det hände, men fy f-n om det hade hänt vid en panikbromsning på motorvägen. USCH! När jag bytte skivor så släppte jag den högra skivan från en halvmeter från backen och då sprack den med... Jag rekommenderar att hellre byta lite tidigare än att snåla ut det sista på skivan... Diesel-räsern Länk |
|
|
Det där var otäckt tarzan325! Skivorna jag funderade på att svarva om har jag kollat nu, de låg på 18,9mm resp. 19,1mm. Tippen nästa! |
|
|
Ni har ju rätt. Oftast blir det mycket dyrare att vara dumsnål. Nu var ju inte tanken att köra tills det går åt helsinki. Nog ska dom bytas rätt snart. Men jag tycker det var konstigt att dom gick igenom bes. Farbröderna där kan ju vara väldigt petiga på mindre viktiga saker. Men detta är väl enda fördelen med en sån extrem racebil som jag har. Att man inte behöver bromsa så mycket. Och därför kan köra 20.000 mil på ett par skivor. ;-) |
|
|
I besiktningsprogrammet finns anmärkning på bromsskivan om den är "påtagligt sliten". Problemet är att det finns inga måttangivelser eller liknande, så det är minst sagt svårt för teknikern att veta hur sliten skivan egentligen är. Vissa tillverkare använder sig av skivor som redan när dom är nya ser väldigt tunna ut, medans andra kör med tjockare gods. Enda chansen är om man erfarenhetsmässigt vet hur tjock skivan till en viss modell verkligen ska vara, eller om den är verkligt lövtunn och uppenbart är för sliten. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.