AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.222

Hur håller IX drivlinan??

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Jag funderar på att köpa en 320-325 touring... Men är rådvill vad man ska välja.. En lite billigare och bräsnlesnålare 320 en 325:a eller kanske en 325IX. Är det stor skillna på förbrukning osv?? Är drivlinan klen eller slits den hårt?? Dyrare delar till Ix:en eller så?? Någon som kan ge ett vettigt svar!!

Tänkte importera en..

Tack på förhand..

//Jesper
Je
722
Jesper_w
Ska tillägga att möjligheten att det någon gång åker på ett turboaggregat finns...

//Jesper
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tjena Jesper.
iX:en har i stort sett samma fyrhjulsdrift (fördelningslåda) som Cossy Fordarna. Och de verkar tåla uppåt 500hk utan större protester. Skulle tro att det är värre med knutarna fram och kanske framdiffen.

En iX är dyrare att hålla igång än en vanlig 325. Sitter en hel del grejer som är speciellt för just iX på den och de grejerna är som regel DYRA...

Bränsleförbrukningen sägs vara ca 1 dl mer.

Skrota 320 planerna direkt. De är såpass slöa att man nog hänger sej inom en vecka... ;-)

Mitt bästa råd till dej är att köpa en FIN iX. En billig halvrisig iX kostar fort stora pengar. Speciellt om man kör den hårt och kanske dessutom trimmar.

Själv tänker jag nog konvertera min till RWD på somrarna för att slippa drivlinehaveri stup i kvarten.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Je
722
Jesper_w
Knutar och framdiff lite sämre, hmm, jag kan väl säga att ska jag montera turbo så blir det typ bara lite fjunladdning inga 500hk....

Jag är allt bra sugen det finns många bilar i tyskland.. Det kanske inte blir supermycket billigare där men jag tror att de är i bättre skick än de svenska..

Hur går det med ditt monster då?? Klar med M3 motor installationen??

//Jesper
Ro
138
RonnyN
330i -03
--->jesper

ska du åka ner själv till tyskland?
funderar själv på att importera en vanlig 325
e-30 därifrån
pga att jag oxå tror att de är i bättre skick, rost mm

kanske kan samordna resan isåfall....

/Ronny
KeyZer
Var inte så säkra att de är i mint condition i tyskland... En kompis hade en 325 IX som var importerad och inte alls lät särskilt fräsch i lådan och det efter 18 000 mil...Vet däremot inte vad den kostade i Tyskland.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
På min ix har splinesen på främre kardan precis rasat, om det nu är ett vanligt fel vet jag inte men kul är det inte.

Min BMW axar ifrån din M5 hur lätt som helst... på is;)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jesper: Det står still sedan ett bra tag. :-(
Motor och drivlina sitter på plats. Härnäst är det elen som skall fixas. Men just nu står jag utan garage...
En lättare turboladdning tror jag inte är några som helst problem förutsatt att drivlinan är frisk och man i möjligaste mån undviker banzai starter...

Diemos: Ja, det är tyvärr ett relativt vanligt ras. Om du har tur har splinesen i fördelningslådan klarat sej, då räcker det med att byta mellanaxeln. Om inte blir det jä-igt dyrt eftersom i princip hela innanmätet i fördelningslådan isf måste bytas. Då är det nog vettigt att köpa en hel låda på skroten.
För att slippa detta ras bör man ta lös mellanaxeln och fetta in splinesen med jämna mellanrum (vartannat år iaf).

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Je
722
Jesper_w
Där ser man, ett värdefullt tips det tackar man för... Hmm, man står lite i valet och kvalet vad och om man ska ta in någonting..

Vilkaen bil är roligast att köra?? En tvåhjulösdrivan kan man ju utan tvivel ställa upp och så precis hur man vill och hur det passar... Kan man sladda och fara lika lätt och obehindrat med en IX?? Eller är den trögare och mer understyrd??

Trist att det går trögt med din IX......

Har någon kollat vad en 325:a kostar i tyskland?? En 325 -87 kan man typ köpa för 2000:- kronor och då är bilen i bruksskick, troligen mindre roast än på en svensk bil också.. Någon som har koll på om man kan ta in en sådan utan papper?? Typ ta in den som skrot??? För att sedan byta identitet med en svensk bil?? Någon något tips??

//Jesper
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
iX:en är uttalat ordentligt understyrd. En grövre krängare bak lär ska göra underverk.
På blöt asfalt går det att sladda med den om man är nog brutal. På torr asfalt räcker inte effekten till.

Men en vanlig 325 är rätt understyrd den med (inte lika mycket som en iX dock). I princip hopplös utan lamelldiff.

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
slusk
skotta en ix bak-klump med min 325 T.
2 ägare hade tyvärr våldat lite innan mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är en vanlig 325 understyrd?

Måste vara fel på min då! :)

325ix
Tur att jag är olyckligt ovetande om hur övriga BMW-modeller känns för jag tycker inte min 325ix är understyrd. Tycker tvärtom att den känns överstyrd vid landsvägskörning. Den har stooor svängradie dock.
Fyrhjulsspinn på torr asfalt lär inte gå att framkalla, nej.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
acey: Kört mycket bana med den? Då lär du upptäcka vad jag snackar om. ;-)
Sen handlar det ju givetvis mycket om däck ska väl tilläggas också.
I mina ögon är en E30 klart understyrd och en E36 ännu värre. Prova en 02:a så förstår du! :-)
"Alla" RWD bilar går att få överstyrda om man satsar nog hårt, men en överstyrd bil är överstyrd även utan brutal-satsning. En E39 523 kan nog alla hålla med om är understyrd, men med lite god vilja och blyfot går det att åka brett. :-)

Länk

325iX: Jodå, nog GÅR det att framkalla, men det kräver rätt hård satsning och effekten brukar ta slut för fort och det i sin tur kan resultera i nog så spännande åkturer i moder natur. ;-)

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej inte med min 325a har dock rattat 328 runt bana. Det beror på vad man menar med över och understyr. Åker man mycket för fort in i en kurva så är det klart att bilen först vill understyra ut för att i värsta fall övergå till överstyr. Sen finns det ju över och understyr i ingång / mid corner / utgång också. Vi kan nog hålla med om att en bmw gärna överstyr ut ur kurorna (efter apex) medans den är mer neutral / understyrd i ingången. Men det kanske är självklart eftersom Staffan i trafikmagasinet skulle bli rätt irriterand om han fick fet släpp med bakvagnen i älg provet in i första kornen :)

Men i så fall så är de flesta "vanliga" bilar mer dragna åt det understyrda hållet pga säkerheten. Men skulle vilja säga att BMW är mer en neutral / övertyrd bil än en understyrd bil. Fast klart jämnför du med en 911 turbo är den understyrd :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag håller med dej, jämför man BMW med andra "svensson" bilar (alltså ej sportbilar) så är BMW lagd åt det överstyrda hållet.
Men jag menade snarare inom BMW familjen. Där är utvecklingen ändå klart lagd mer åt "tryggt" understyrd med åren.
En frisk 02 understyr inte i brådrasket, men är VÄLDIGT lättkontrollerad när den hänger ut baken. Det är precis så jag (till skillnad från Staffan i traffikmaggan :-) vill att en bil ska uppföra sej. :-)

Faktum kvarstår: Jämför man en 02 med en E30 är E30:n understyrd och jämför man vidare E30 med E36 är det E36:an som är understyrd. E46 har jag inte utvärderat än.
Och jämför man en RWD E30 men en iX är iX:en mer understyrd. Jämför man däremot en iX med nån annan AWD är iX:en förmodligen mindre kasbenägen.

Hoppas nån fattar vad jag dillar om... ;-)

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo jag förstår precis vad du snackar om :) och tyvärr är det väl så det kommer bli. Å andra sida har jag inte testat de nya e46orna med "den sportiga fjädringen". Man får väl hoppas att dom inte överger bakhjulsdriften för allt i världen. Körde saab 95 aero för inte så längesen och höll på att köra av vägen (liten överdrift men ändå). Tycker inte något ska "dra i ratten" när man ger fullgas ut ur en sväng!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.