|
|
|
|---|---|
|
Min 525-95:a tickar från och till väldigt högljudt när den är varm. | |
|
Min 518 gjorde likadant efter att jag köpt den, vi bytte ventillyftare sen var problemet borta, men det behöver ju inte vara samma med din. Du har ju nyare motor och en sexa. CHS |
|
|
Vanlilgt är de hydraliska lyftarna, enklast är att prova med en bra syntetolja, efter ca 10 mil börjar det ofta tystna, annars är det nog ett byte som gäller, eller en felsökning på en verkstad. /Janne - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
Är det Mobil 1 som gäller??? |
|
|
Fabrikatet är inte det viktigaste men Mobil 1 är av hög kvalitet, så varför inte? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
ErikNilsson |
Men är det skadligt om tickandet inte försvinner vid oljebyte? Jag borde ju ha samma motor, M50, i min 325 och den tickar fortfarande efter oljebyte hos BMW (då med Castrol som de alltid använder). Är det bara ljudet så kan man kanske leva med det istället för att lägga ut 8-10.000 för att få den tystare. Jag har försökt att läsa på kring detta och tydligen är det väldigt vanligt. Någon trodde att den skulle bli tystare om man tankade med 98 oktanig bensin men det fungerade inte heller. Min tickar alltså lika mycket även om den är varm. |
modano |
tickandet brukar försvinna x antal mil efter oljebyte varpå senare återkomma... troligtvis inte skadligt men ack så irriterande och ack så förnärmligt när du ska sälja bilen. Kan vara svårt att sälja med knackande motor. MEN jag har haft samma problem med en bil för längesedan, bytte ventillyftare och problemet kvarstog! Inget kul att betala 12400 för en reparation som inte gör nytta och inga pengar tillbaka eftersom jag beställt jobbet "Byte samtliga ventillyftare".. mitt råd: lägg nåra kronor på felsökning, är det ventillyftarna och dom inte hittar något allvarligare och du inte ska sälja bilen och kan tänka dig leva med det så behöver du inte göra något åt det ... mvh |
|
Länk Kan vara smuts eller luft i tryckarna, förutom en dålig olja. Finns även "rengöringsmedel" att prova om det inte hjälper med ett oljebyte. Om motorn (ventilltryckarna) är slitna kan det vara bra att använda sig av en lite "tjockare" olja. (Med det menar jag en olja som har ett högre varmviskositetsvärde!) Då kan man i viss mån kompensera det ökade spelet. Men i det långa loppet är det nog en reparation/byte av hydrauliska ventiltryckarna som gäller i det fallet... Välj en olja som är relativt tjock när den är varm: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.