|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Den tejpade slangen e den enda som e kass,gick sönder i vintras...Alla andra e bytta/kollade...De som KAN ha hänt e att när du fick på den nya remmen så fick du så å säg "för mycket rem" på fels ställe vilket i sin tur kanske ledde till att förhållandet kam/vev/tändpunkt e felaktig...Kolla du att märkena vid kam+vev var i fas även efter att du dragit runt motorn för hand efter rembytet???? | |
|
Jo jag kollade så att de var rätt efter 2 varv på de översta kugget.. Men det är ju svårt att se 100%-igt. /Jimmy Länk |
|
| Jo men du ska ju kolla både på vev-axelns markering o även kammen!!Båda markeringarna skall står exakt!Du har ju "pilen" o "strecket" på toppen på kammen samt "hacket" på kåpan samt en motsvarande "prick" på vevaxeln remhjul....Alltså båda märkena skall stå exakt mitt för varann,samtidigt!!! | |
|
jo det var det jag menade.. det jag menade var att det är svårt att se på milimetern att de är exakt rakt för pricken och hacket där uppe.. /Jimmy Länk |
|
| BMW735IA: Har du inte fått ording en på 323an ? Och du gå in och spana in min bil i galleriet nu =) | |
| Ok...pricken där nere ser man ju lätt...håller med om att kammen e svårare men tar man bort njurarna så se man lätt(kylaren borttagen)...Går bilen som den gjorde innan nu eller saknar du "klippet" fortfarande???De hela låter väldigt lustigt tycker ja.Grundtipset e att INTE fippla me tändningen innan du dubbelkollat märkena!Du behöver bara ta bort remkåpan(för o se "pilen"),finns ett märke på svängnigsdämparen för vevaxlens nolläge!!E du i Sthlm så kan ja ta en snabbkoll på det hela kanske en dag | |
|
Jag ska kolla märkena igen i helgen.. innan jag gör nått åt tändningen... Då ser jag ju om den har hoppat ett kugg.. Nu när jag har gjort det en gång redan så tar det nog inte så lång tid.. hade dock mutterdragare sist :) Den gick bra innan byte tycker jag.. efter bytet känns den seg i höga varv lixom.. /Jimmy Länk |
|
|
Terese: Jo den funkar men inte 100%-igt.. Var ute i fredags och spanade 325:er... såg dock inte din.. Ritade lite svart på bilprovningen men tröttnade fort (eller bilen tröttnade).. På lördagen tog jag ut M5:an.. helt underbart.. tyvärr så hade jag vinterpuckarna på.. Var kul att träffa jörgen med den blåe M5:an också... /Jimmy Länk |
|
|
Ok..låter som du ändå på något sätt lyckats o få rotornsdrivhjul o flytta sig vid rembytet(de e de "tredje" remhjulet som sitter ungefär vid remspännrullen),kan va så att tändningen pga detta hamnar för tidigt vid högre varv!!Minns ja rätt så ställs tändningen fram vid lägre varvtal via vakuum för att sedan åter retarderas vid höga....På en frisk o välmående M20 känner man en extra knuff vid 4000 varv som bör hålla i sig till varvstopp,antar att de e den knuffen som e borta nu,sen har väl soppa törsten ökat oxå... Så kolla först märkena på vev o kam,e de i fas så fixa en tändningslampa,koppla bort o plugga vakuumslangarna,varmkör motorn,kolla sen så att den "dynamiska" tändnigen vid 3000 varv e korrekt!!Har markerat detta märke me lite silver på svängnigsdämparen,du har ett streck den ska va i fas med på kåpan...E märkena inte i fas får du vrida lite på fördelaren tills de e de.... |
|
|
jo det e den extra knuffen som e borta... ujuj.. ja tändningen får nog min polare kolla (han jobbar som bil mek) eller om jag kommer ner till sthlm nån dag... /Jimmy Länk |
|
| BMW735IA: mehe jag var ute både fredags och lördags ju =) den blå M5an såg jag ...var ganska mycke folk ute i lördags faktist =) och sånt är kul ... hehe du såg inte de där snygga däcket som läg där .. en kompis som hade slut på de i fradgas med sin 318 =) | |
| BMW735IA: Hörre du var du ute med M5an på kvällen ? De var inte dig jag kanske såg då .. Hmm var en svart 5 serisen som man såg lite här och där ganska så breda fälgar.. | |
|
Jo jag var ute med M5:an.. dock inte så mycket på stan tyvärr (några varv blev det + lite gummi på bilprovningen).. var chaffis åt tjejen till åbygeby (eller vad det nu heter) och fastnade där en stund (kollade på en dvd i bilen).. Såg däcket på Bprovningen :) Men vet inte om det var min du såg.. jag hade orginal 17" (utan kåpor) med vinterpuckarna på, ett sett att känna igen min m5:a är att jag har reklamtext på bakrutan (Staff Consulting)... *tänker lite* det stog en svart 325:a på andra sidan bilprovningen på fredagen.. var det du? Du får haffa mig till helgen så ska du få en provtur (om inte tjejen blir svartis hehe).. /Jimmy Länk |
|
| De var nog min killes 325a måde inge viader i fredags så då fick han lov och köra för en gångs skull =) satt och halv sov i fram ja ...En provtur vore ju roligt =) Fast jag ska nog ut i helgen..Men jag kanske kan få en provtur en då fast jag är full .Eftersom jag fyller ju 20 i morgon =/ uscha börjar bli gammal. Men i såna fall så får väl killen ta min 325a på nå kosntigt viss så tycker han att min bil är roligare en hans .. Men min låter ju lite mer en hans tråkiga orginal system....Har du varit in i galleriet och tittat på min bil ? du kanske såg den i lördags fast du inte tänkte på de =) | |
|
Jo jag var in i galleriet och tittade.. även på Jimmys bild sida.. Din e ju snyggare än hans så det kanske beror lite på det också? hehe.. Har han kvar den gule? Då får man grattulera några timmar i förväg.. det enda bra med att fylla år är att f-säkringen blir lite billigare.. uscha.. jag fyller snart också. Jo du får väl en tur om vi träfs på stan. Brukar tyvärr va lite anonymt på B-provningen.. alla parkerar för sig. Hade du varit nykter så kanske du kunna få köra en sväng.. /Jimmy Länk |
|
|
hehe köra en sväng de låter farlig =) Tror endå du inte skulle våga låta mig köra en sväng..Räcker bra med en prov tur .. Jo jag vet att alla är strama som fan i den här stan ...*tråkigt* Kan ju alltid hoppas jag får bligare försäkring med jag tror fan inte de ... Näe han har inte kvar den gula de var någon som köpte den och satte i en 325a motor med turbo i ..Den vita 323an är ett renovverigs objekt som de ska bli turbo i framtiden .gillade styggt den bilen faktist så skön och köra ...Även fast den har vetat ha av mig av vägen några gånger =) svårt och åka rakt med den jävlen faktist när jag hade den i vinter vet inte vad de är för diff på den med den diffar ganska mycket ja för och bara var en 323a .. |
|
|
BMW735IA: och obeservera att korten är tagen vid älgsjön på den vita =) |
|
|
Ähh.. det e ju inte direkt svårt att köra en M5:a och om du hade kvaddat den så får jag kanske äntligen en ny bil :) Jo strama e dom.. fast jag har ju inte lagt ner så mye energi på att bli polare med så många heller.. Var nån i en 735:a eller om det var en 740 i lördags som jag drog emot på B.provningen.. han parkerade brevid efter racet men vägrade kliva ur bilen och snacka lite.. hmm... jag kanske ser farlig ut.. Wohahaha.. Ahh.. det är så sjön ser ut i ofruset läge :) hehe.. jag har ju inte sett Gävle på sommaren än. e ju ganska nyinflyttad (har faktiskt fixat en lägenhet nu äntligen).. Han vill inte skänka den vita fronten till en behövande 323:a? hehe.. Jag har funderat på att testa å bygga en billig turbo oxå.. men samlar på mig kunskaper nu för fullt.. e ju egentligen född skotermekare och det e ju vissa skillnader i motoruppbyggnad.. Du vet ingen som hyr ut garage i Gävle? /Jimmy Länk |
|
|
Näe jag gör ju inte de just nu ... fixade in min kille i samma grage som min killkompis sen barndomen ..Och de graget är så fullt som de kan bli .. Men de sitter ju nå grages i hopp med de men jag vet inte om dom är lediga ... Jaså du hade vetalt ha en sån där M-spoiler .. så tråkigt då att han sålde en svart sån för typ 2½ veckan sen eller nått =) Annars hade du säkert fått köpt den ... Jag lär väl säga jag oxå att jag inte så gärna går fram och pratar för blyg för de =)) Nu ska jag gå och äta lite tårat =) Fick en stor hink av min bror i dag med massa fälgrengöring, vax, polish,svampar , shampo mm i =) hehe en lite anorlunda present men väl så behövlig för mig iaf =) |
|
|
Hehe.. ja då är det väl din bil som glänser mest i gävle i helgen då :) Ja man får återigen grattulera på den stora dagen.. Nu blire systemet för fulla muggar? Ja det var synd på spoilern.. men men.. Ska försöka plasta lite själv. Om du hör något om garage så kan du ju kolla upp det åt mig.. /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.