AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.676

Tömma olja kamremsbyte.

Sida 1 av 3
Ska byta kamrem för första gången i mitt liv och har läst endel här på forumet.. Har en rep. handbok hemma (är bortrest) så jag ska ju så klart följa den..

Saken är den att ett kamremsbyte på BMW kostar 50% av bilens värde så jag tycker inte det är värt det.. sen så är det ju kul att lära sig nya saker..

Bara undrar om man måste tömma ur oljan under kamremsbytet?
Hur många liter går det i kylaren på 323an?
Efter att man har tömt ur kylaren så måste den luftas vid påfyllning igen? Hur gör man det?

tacksam för alla svar och funderingar...

/Jimmy
Länk
Bort med kylaren bara de räcker!!VÄLDIGT viktigt att "märkena" hamnar exakt (kam,vev + fördelare)Ett tips e o "nollställa" motorn innan du tar bort den gamla remmen,sen "låser" du drivhjulet till fördelaren med lämpligt verktyg(detta för o slippa ställa in tändningen igen med lampa,vilket du nog inte har).Allt detta grejar ja på ca 3-4 tim om du behöver hjälp,vi talar ju trots allt om min gamla "räser"....
hehe.. jo.. Men nån gång ska bli den första :)

Jag ska göra det i dalarna så det är 50 mil om det går galet :)

Annars får jag ta morsans Åpel Kadett GSI motor som ligger i garaget hehe..

Den är nu uppe i 25700 mil... 300 mil sen jag köpte den :)

/Jimmy
Länk
Ok.Lycka till då....Du bör byta spännrullen oxå samtidit eftersom ett skuret lager resulterar i kamremsbrott o ventilsallad!!25700 e inget för den motorn på långa vägar...Den håller som ja sa ledigt bilens livslängd...Ett tips till:spänn INTE remmen mer än nödvändigt!!Om du så o säg "drar" motorn baklänges så remmen "slackar" in vid spännrullen o sen ser till att rullen ligger an i detta läge så får du precis den spänning som behövs!!Se till o lufta kylsystemet ordentligt sen bara annars kan du få problem...
Spännrulle och Rem köpta på BMW... Bosch.

Har läst mycket på forumet om rembyte (står massor) och endel tycker det är hur lätt som helst och andra snackar om specialverktyg å grejjer :)

/Jimmy
Länk
FÖRSTA gången man byter rem kan de bli lite svårt för att bultar/muttrar har en förmåga o sitta som berget från fabrik,eller om remmen kanske inte varit bytt alls....Men som i ditt fall blir de inga probs o lossa bultar o liknande.Det är lätt bara man dubbelkollar allt INNAN man startar motorn igen så...
Bytet gick bra... byte av kylarvatten var nog på tiden också :)

/Jimmy
Länk
Kul o höra att du lyckades!Japp kylarvattnet skall bytas typ vartannat år,hoppas du luftat som man ska för annars kan du få probs me svajjande temp....Låste du drivhjulet som ja sa till fördelaren?Om inte så e risken stor att tändningen ej står 100%,de märks inte så där jättemycket på gången men du känner de på "draget"...Hade självt ett helvete efter första kamremsbytet för då tänkte ja inte på det utan fick snällt inhandla en "lampa" för o fixa så att den "dynamiska" tändpunkten stod rätt vid 3000rpm/min...
Jag gjorde så märken för att se att kuggen ej flyttat sig (fanns redan en pil på ena).. sen så lät jag den gamla remmen sitta kvar samtidigt som jag tryckte på den nya.. när den nya var på (ca 1 cm in) så skar jag av den gamla och tryckte på den nya ordentligt....

Luftade kylaren ja..

/Jimmy
Länk
Ok...de va ett annorlunda sätt men alla sätt som funkar e bra!!Antar att du fick "böja" upp den gamla remmen eller nåt sånt för du har ju knappast en cm att ta på där!!Pilen du pratar va väl den på "kamdrevet",finns en prick på de nedre drevet sant ett "hack" i kåpan där nere som man kan/ska navända sig av..De viktiga e ju att du INTE snurra på de tredje remhjulet bara för att "de e kul" som ja gjorde när remmen va borta....*hehehe*
Igår la bilen av.. Har kört 50 mil sen kamremsbytet så jag är inte säker på att det har med det att göra.. Det var tjejen som körde så jag har ej kollat på bilen själv..

Den började tappa orken helt över 3000varv.. tomgången väldigt låg (varvräknaren hoppade till 0 ibland)..

Sen gick det ej att starta bilen "det bara tickar" sa hon.. kan ju va startspärren..

Till slut så fick de igång bilen igen men den gick kasst, bad dom hälla i lite K-sprit och köra lugnt hem typ 50 km/h..

Får bli felsökning i helgen..

/Jimmy
Länk
Kolla slangen som går in till tomgångsjusteringen,den va sprucken så ja tejpa den,om den har hoppat av blir de som du beskrev att tomgången dör...Slangen e den som kommer "underifrån" o böjs upp typ vid ventilkåpan ungefär vid 4 cylinder...Du ser vilken som e tejpad...Tror inte på startspärren utan mer på dålig kontakt till startmotorn,har råkat ut precis för det som du beskriver typ 10 gånger för de du skriver att "den bara tickar",dvs startmotorn drar ej runt,har bara väntat typ 1-2 timmar sen så har den funkat igen,men sen ja rengjorde ena terminalen på startmotorn som satt löst/va oxiderad hände det ej mer...Men kolla terminlerna på startmotorn igen, o även jordpunkter mm, samt min "extra" strömbrytare du vet var.Däremot har bilen ALDRIG under de fyra åren ja haft den gått kasst som du beskriver,men än då vipparmen gick av vilket e helt naturligt.Kanske har remmen kuggat över pga felaktig spänning???Kan inte tänka mig att de skulle va nåt mer än de eller nåt skitfel för ja hade verkligen 100% kolla på motorns skick o allt....Kolla oxå rotorn på min brollas bil en likadan fast 86:a hade själv "blecket" böjt sig på den,fast den gick klockrent precis innan den stängdes av...Behöver du "expert" hjälp så hör av dig...Ja fixar ALLT på den bilen:)De låter dock lite oroväckande att bilen går kasst för de har den aldrig gjort innan...Kolla oxå så alla tändkablar o liknande sitter som de ska....E säker på att du har ett "skitfel"....
Jag har oxå funderat på om det kan vara så att kamremen har hoppat över ett kugg (eller fler) på grund av spännaren.. Den kan ju ha lossnat för jag vet att vi spännde den ordentligt.. Inte kul att demontera skiten igen..

Troligtvis är det nått dumt jag har gjort.. men man lär sig av sian misstag :)

Ska felsöka i helgen.. kolla stift osv.. Kan man testa gnistan på en bil som man gör på t ex en skoter? Lägger stiftet mot metal och drar några varv med startmotorn?

/Jimmy
Länk
Just de...Om du ej satt tillbakat oljestica/oljelock tätt så blir tomgåmgen oxå askass....Glömde sätta tillbaka oljestickan efter oljebyte o tomgången vart askass,snacka om att ja blev förbryllad.Såg sen att ja glömt sätta tillbaka stickan.O sen va allt som vanligt.Rätt coolt faktiskt att en sån liten grej gör så mycket!!
hehe.. det var nått nytt...

/Jimmy
Länk
Japp du kan kolla gnistan så!Men skruva ej bort stiften utan ta ett gammalt istället!!Sen om den ändå inte tänder på en cylinder så e de de stiftet som e kasst me största sannolikhet...
Dawwe: tjenare kungen!! allt fint hoppas ja. hehe vad har du gjort nu danne, har du krängt en bil med paj motor :))

nä.. skojar bara.. ingen kan m20 motorn som Dawwe!
Ja har krängt den gamla röda!!!Fan ja fimpa mobilen o ditt nr...smart va??Läge för den där ölen snart va...hehehe
I fredags fungerade bilen bra igen.. dock lite tveksam vid 4-5000varv.. hade i lite K-sprit. bilen har inte samma ork som förut dock..

Tjejen hittade en ev. orsak till detta på söndag kväll.. När man stänger huven så blir en av vakumslangarna klämda. kanske har med trulet att göra.

Verkar ladda dåligt också så jag ska fixa nya flätor och göra renst lite runt generatorn..

/Jimmy
Länk
Klämd vakuumslang?Ja kanske!!Kanske dags o byta stift,bytte sist vid 21700mil...???(Fördelarlock+rotor bytta vid 20000mil,kanske läge o byta igen...)Hittade du den ""tejpade" slangen??Kass/obefintlig tomgång beror garanterat på att den åkt dän/pajjat helt...Antar att du bytt oljan i den,skulle ha gjorts vid 25400 alltså strax efter du köpte den...E du HUNDRA på att du ej förställt tändningen på nåt sätt????
Jag ska införskaffa nya stift och ja kanske fördelarlock + rotor.. det är ju inga stora summor precis..

Jo jag hittade den tejpade slangen men den verkade ok.. ska dock byta alla dåliga slangar när tid finnes.. (jobbar ju borta på veckorna).

Jag är ej hundra på tändningen, har en kille i gävle som ska kolla på den när tid finnes..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.