|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet något mera fabrikat/modell på slutsteg som har inbyggd högnivåingång ? (förutom DLS Classic stegen) Jag vet att man kan konvertera högnivå till lågnivå men det blir inte samma som att ha ett riktigt slutsteg som byggt in problematiken högnivå/lågnivå på ett korrekt sätt. | |
|
Varför letar du efter andra fabrikat än DLS? Använder deras UP5:or och Classic-20 steg att driva dem samt aktiv subwoffer i skuffen och är kanonnöjd med ljudet, över förväntan faktiskt. /Dominik "If You drive behind a fast car You can get exhausted" |
|
| Rockford Fosgate | |
| MTX | |
|
Vet att Lanzar-stegen brukar ha det. Även GAS-stegen. De finns hos BRL.se. Ingen mer på rak arm som jag kan säga har det. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag vill nästan påstå tvärt om: Att omvandla från högtalarnivå till linjenivå (hög till låg) är inget problematiskt alls, och i en yttre enhet behöver man aldrig kompromissa med miniatyrkomponenter, plats osv. Inne i ett slutsteg är det däremot trångt och varmt. I enklaste fall är det visserligen bara ett par motstånd per kanal som behövs, och för att skilja bort ev. likspänning (eftersom nästan alla huvudenheter har bryggkopplade slutsteg) så behövs ett par kondingar också. Vill man ha riktig galvanisk skiljning för att eliminera ev. generatorstörning så behövs en någorlunda bra audiotrafo också. FP |
|
|
Måste man dra en remote kabel för att starta en aktiv sub eller känner den av om det kommer siganl via högnivån? /MN. |
|
|
Det beror på om den aktiva suben startar på inkommande signal (kan vara både låg eller högnivå), isf behövs ingen remote plus. Detta var rätt vanligt på den "gamla goda tiden", jag tycker trenden på senare år är att man startar med remote plus till slutstegen. En fördel är ju att man med en enkel brytare var som helst på remotekabeln kan styra till/från om så önskas. Du får helt enkelt kolla i specifikationerna för den aktuella produkten om den har start via remote eller inkommande signal. FP |
|
| Far att åter nämna MTX så vet jag att dessa startar om man matar dom med högnivå. | |
|
Hmm, det kanske man skule bygga.. En liten dosa som känner av insignal(hög/lågnivå) och då ger 12v till stegets remoteingång, skulle spara en kabeldragning.. Ev kan man bygga ihop den med en bra galvanisk avskiljare så har man löst många problem samtidigt. Högnivå in Lågnivå in 12v in, och gnd. lågnivå ut remote ut Vad skulle en sån vara värd för er?? |
|
|
Been there, done that, funkar bra. Men oftast är det inte omöjligt att finna startplus bak i bilen, iaf i BMW. Kolla efter vit/lila kabel i kabelstammarna, här är det +12 när man vrider nyckel till läge 1 (radioläget). Visserligen även när stereon är avstängd, men hur ofta stänger man på knappen? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.