AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
536

Cervin Vega...

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Är det nån som vet hur stor lådan till en vegaline 124 12" ska vara. Nu har jag en 50 liter portad låda. Det skulle jag ha sa dom på HiFi klubben där jag köpte lådan, men idag när jag jämförde med en MDS 12:a i sluten låda, så lät den typ lika bra, nästan lite bättre, inte lika mkt djupbas, men minst lika högt. Vegan ska ju låta tokmycket högre! Är det nån som har nån erfarenhet av vegan? Mds:en är köpt med låda på elmia för nåt år sen, billigt antagligen inte så bra, så det är lite knäckande...
/Peter
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hmmm... Sa dom inget annat på HiFi klubben? Vilken längd, diameter du skulle ha på porten?

// Henke Bleifuss
Ko
663
Koffe
320iC -93
Det kan ju bero på fler saker än att lådan är fel... tex att det är olika slutsteg som driver lådorna? Ingångskänsligheterna är olika ställda om det är likadana steg? Sen att bara gå på ljudstyrka är kanske oxå lite fel... En dyrare o "bättre" bas behöver kanske inte alltid spela starkare.
Kom också ihåg att det kan ta ett bra tag att "spela in basen" om den är ny... kan ibland ta upp mot 100h lyssningstid innan basen spelar som den ska har jag hört!

//Koffe
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Dom sa bara att lådan skulle vara 50 liter. Nu har ju HiFi klubben lagt ner i Växjö så jag får väl ringa dom eller nåt, men det hade ju varit bra att dom kollade på det... Jag testade med samma steg till båda basarna, och när jag provlyssnade basen för ett par år sen när jag köpte den, så spelade den bra mycket högre än dom flesta andra, och vad jag har hört så borde inte en sluten låda spela högre än en portad, och dom sa att portad var det optimala till basen. Puh det är knepigt, får väl bygga nytt och testa mig fram... Kan det vara skadligt för basen om man har den spelande mot ryggstödet? Eller ska man ha ett litet mellanrum?
/Peter
Gå in på cerwin-vega.com och hämta en PDF fil på basen så har du lådberäkningar, CV brukar inte spela särskilt bra i slutna lådor. En kubikfot : 26.17 liter. Där har du mått och volym på rör och allt + grafer o grejer, kan vara värt att kolla in...
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Tack för det!!!
/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.