AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.160

Alpina B7, nya 7 serien E65!

Sida 1 av 2
Ta-da:

Länk

Wow den kan bli mindre ful!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
En sådan, tack!

Helt enormt grym! Väntar med spänning på specen :)

RÄTT stora fälgar, men jag tycker att Alpinafälgarna gör sig bättre med ett lite större nav och något kortare ekrar....

Tackar för ögongodiset! :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mumma! :)

Synd att man inte fick se n bild helt bakifrån, den där vingen bak såg lite suspekt ut. Jaja trevligt!
Helt klart mindre ful!
Ser ut att vara rätt kralliga frambromsar!
Är det någon som har specs på bilen?

/Wille
Perkka
Åh jäklar vad snygg den var.. Alpina vet vad dom gör :)

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ojoj!!

Vilken bil, vilken bil.....

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Den lär vara överladdad, antingen med en eller flera turbos, eller mek. kompressor. Varför? Jo...

1. Alpina gillar att hålla sig till "rätt" nummer, man har gjort lite avsteg genom åren, men den senaste B7:an var överladdad, så då borde den här också vara där.

2. Slangdragningen under huven tycker jag ser väldigt turbo/kompressoraktig ut, från luftboxen, ner på andra sidan motorn, vidare genom en IC som återför luften genom den grövre slangen i framkant?

3. De behöver en överladdad version för att ens ha en chans att tävla med 760:n.

De har i alal fall lyckats med att göra E65:an betydligt snyggare, jag tror till och med vingen baktill är ett lyft, jämfört med original bakdel.
Inte så snygg tycker jag.
Å andra sidan gillar jag inte Alpinafälgar, ser lite gammalmodiga ut tycker jag. M fälgar är tuffare. Front och bakspoilern ser inte riktigt passande ut på en bil av E65's klass heller. Tar hellre en original 745 i mörk kulör vilken dag som helst...

När jag ändå är igång och gnäller kan jag säga att jag tycker senaste M-paketet på 5-serien ser billigt ut, den där svarta "bågen" upp på bakstötfångaren "diffusor?" och ett fett slutrör känns som ett trick som alla från Ford till Saab tar till för att piska liv i en döende modell. Fram för rena linjer!

Ovanstående är baserat på min smak och inget påhopp på de som är av annan åsikt.

/ T
Ja, den är kompressormatad. 470 hk, 650 NM, väger 150 kg mindre än 760i. 0-100 km/h på 5,5 sek, toppfart >290 km/h.

Notera att detta inte är nya B12:an. Rykten säger att Alpina redan håller på att testa en kompressormatad variant av nya V12:an:)
Pe
27
Pete
325iC -94
Håller med om att den är mindre ful jo, den har ju rentav ett ganska neutralt utseende. Å andra sidan skulle ju Alpina verkligen fått anstränga sig för att göra E65:an ÄNNU fulare...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Janne2,

Halleluljah!!!!! Då har "vi" iallafall en konkurrent till MB :) Härligt att Alpina getts lite friare tyglar. vad jag förstått så har de varit rätt hårt hållna av BMW de senaste åren...

Leve Alpina!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
B7?!

Jag blir då aldrig klok på Alpinas nummerserier...
Men som betyg på nya B7:an = -Come to Papa!! :D

M V H
Stephan "som har återgått till att behålla Alpinan"

dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Stephan,

B3=3-serie=logiskt
B7=7-serie=logiskt

Kanske kan vi vänta oss ny beteckning på Alpinas variant av E60.

B5=E60 5-serie=logiskt

När nu försäljningen drar igång på andra sidan Atlanten behövs säkert namngivandet stramas upp för att inte förvirra de stackars amerikanarna.
dimmskalle;
Inte alls så logiskt. Exempel:
B6 = 3-serie
B7 = 6-serie
B8 = 3-serie
B11, B12 = 7-serie
Mao. är vissa beteckningar använda efter motorstorleken och andra efter karossen...

/Manray/
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
B12 = 7serie OCH 8serie :)

__
Länk
Manray, Wolv,

Vad Dimmskalle menar är att Alpina nu kanske börjar använda en ny strategi med modellbeteckningar som är lite mer logiska pga försäljning i USA.

Nofx16,

Eftersom BMW inte vill göra en M7 så tror jag att dom använder sig av Alpina för riktigt snabba 7-seriebilar. Det är ju ganska passande också med tanke på Alpinas nuvarande image och inriktning. Ska bli riktigt intressant att se vad som händer. En sak är ju säker, den nya kompressormatade V8:n lär ju passa i E60. Det kan bli riktigt trevligt:)
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kompressormatad V12:a låter ju intressant, det är kanske den som skall ta upp kampen med nya S600.

Notera dock att nya 7-serien, 760Li, har modellbeteckningen E66, övriga E65. Rätta mig om jag har fel...
Misano,

Du har rätt:)
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Manray,

Som du kanske vet tillverkas ingen av de modellerna du räknar upp längre. Vad jag menar är som Janne2 förstått att Alpina kanske rensat upp i beteckningsträsket och döper modellerna efter grundmodellen. När Alpinas E60 variant presenteras får vi svaret.
Ok, om man tänker på de nya modellerna så är det väl logiskt då! :)

/Manray/
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Japp,

Men försök bringa ordning och reda över beteckningarna från tidigare Alpina modeller, verkar mer som de har använt en slumptalsgenerator eller nåt :)

M V H
Stephan

Är du redan användare? Logga in i menyn.