AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
637

Bältet har fastnat, probelm med växlåda

Jag har två problem:
Bältet har gått in allt p.g.a att det har varit bortmonterat. Nu får jag inte ut det någo mer. Ett kom ut efter mycket pilande men det här andra losser sig.

Mitt andra problem är växelådan som det har blivit bytt synkroniseringsringar på ettan och tvåan. Förstås så skall det bråka, nu är det som en gamal osynkroniserad traktor, då man skall växla från 1 -> 2 . 1:an är svår att få i då man står i still, måste trixa mycket med spaken för att den skall gå i.
Ringarna är beställda efter numret på växlådan & dom är likadana som dom gamla. Den är 100% inte fel ihopmonterad.

Någon idé om vad det är som spökar, samt hur skall jag göra med bältet??
Växelådan är förövrigt en Getrag 240 om det är till någon hjälp.
borgmastaren
Vilket bälte är det?
Jag har lyckats att pilla isär några av mina bälten, med resultat av en fjäder i hela bilen =)
Tar man bort fel lock så får du börja linda fjäder...
Är det fram eller bak? Du kan få en beskrivning om hur man felsöker då.

/Mats
Bak.
Jag provade pilla bort locket på en gammalt bälte som jag hade, men blev avskräkt då jag så fjädern.
Finns det något specillt sätt man skall dra på?
borgmastaren
Bak, ok. Sidan med fjädern ska du inte röra.
Alla de gula detaljerna har med låsningen att göra.
De som måste vara "intryckta" för att bältet ska gå att dra ut:

1. Bilen måste stå upprätt, skydd för voltning med bilen. 1 kula i en liten box.

2. Baksätet måste vara helt tillbakatryckt. Vet inte om du har sånt men på min har jag en röd knapp som åker ner när det är ok. Finns även en extraspärr vid den funktionen. Kolla så att ingen gul pigg ligger emot det stora vida plastkugget när du tryger in berörande spärrar.

3. Sen har du dragspärren. Den låser sig inte förrän bältet dras ut för fort.

Hoppas du har samma konstruktion som jag har, annars får du prova dig fram. Gjorde jag ;)

/Mats
Skall försöka med det då, tack så mycket.
För provat har jag nog alltid gjort, höll på säkert flera timmar men det for bara inåt. ;)
Någon som vet något om växlådan då??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.