AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
756

Har ingen kallstartsventil ?

tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Jag hade tänkt att använda kallstartsventilen som tillsatsbränsle vid ett vist laddtryck, men upptäckte att det inte sitter någon på min 320 motor från 87. kan det vara så att boxen får info från termogivaren så att spridarna pyttsar på mer bränsle? jag vet var kallstartsventilen sitter på de äldre motorerna T.ex -84, och på min sitter det ett blidlock med lite vakum slangar på!

Budget turbo är buskul!!!
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Ja, boxen pyttsar mer bränsle till spridarna.

Då blir det ju bra om du köper en beg kallstartventil och kopplar till din tryckgivare. Är bara osäker på vilken form av matning den kräver. Kanke 12 DC eller pulsad lik?

Anars rekomenderar jag MS

------------

Länk
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Jag har läst om ditt budget bygge och blivit inspererad! En kallstartsventil är inhandlad och den hade jag tänkt styra separat med hjälp av en tryckvakt från en s**b 9000 T, dom är nämligen ställbara och kostar billigt!!! =-) så jag hoppas att dom funkar med 12VDC!

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Tyvär tror jag inte att kallstartsventilen räcker till så många hk kanke runt 50.

Det finns ju billiga gör-det-själv lamda mätare på weben. Dom kan vara till en liten hjälp. Bara det inte går för snålt med soppa.

-------------------

Länk
är kallstartsventil som en spridare?
har hört ngt om kallstartsspridare är det samma sak det?

tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Kallstartsventilen bör räcka åt mej tills vidare !! mitt första mål är att få cirka 200hk. Jag har tankar på att köpa en lamdasond för man kan mäta på den med en multimeter och se på spänningen hur blandningen är grovt! den skall ligga över 0,86V upp till ca 1,2V. Jag har nu kollat upp att kallstarts ventilen styrs direkt av 12VDC. Ja det är som en spridare som sitter mitt på insugningsröret mot ventilkåpan. Följ bensinslangen från bränslefiltret så förgrenar den sig, en till bränsleröret och en till kallstartsventilen.

Var föriktig bara när du mäter med multimetern på lambdan. Du ska nog se till att använda en multimeter med hög impedans (dvs den kräver lägre ström för att utföra sina mätningar). Annars kan du bränna lambdan med den.
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Det finns en risk att en digital MM kommer visa fel värden,
eftersom den inte mäter kontinueligt utan tar ett medelvärde. Jag har inte provat själv men misstänker att det svänger för mycket.

En vanlig lamda brukar nog slåom vid 0,5V.

Länk
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Tack för tipsen skall ha det i åtanke!

tl996r

ditt bygge skall bli RIKTIGT intressant att beskåda...
Undras om det kommer att funka? Hehehe!!!!

Mattsvart låter skitballt förresten.

Trust me, I´m a salesman :-D
Hej!
Jag vet inte vad det är för super kallstartventil du tänkt använda som kan ge 50hk, kanske ett flygplan.(skojar lite)

Nej jag tror inte att en kallstartventil kan ge 50hk, snarare 10-20hk, vissa har även påstått ännu mindre. Men visst fungerar det med startventiler. Ska du upp i 200hk så kan det kanske räcka med fyra stycken.
Fast jag vet ju i.o.fs. inte vad BMW:s org. sprut klarar, har ju bara en S**B.

MVH
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
NK900t8: jag vet inte riktigt vad det är för fel på mitt tangent bord men ibland vill den inte skriva AAAAA oj! nu kom allt på en gång. skämt o sido SAAB är ju turbons " anfader " och det är roliga bilar men dom saknar bakhjuls drift och en rak sexa:-)

DUCATI: du har hittat hit! jag läste just ditt inlägg om M5 Touring.
smakar det så kostar det. Jag väntar nu bara på garage plats sen är det bara att sätta igång, alla delar finns nu!

En kompis har en 323i med ett T16 agg laddar 0,25 det sprutet hänger med dit men inte längre. 150*0,25=187,5 HK CA och han har inte gjort ett dyft åt motorn i övrigt. men en 323:a har säkert en lite anorlunda mappning! jag ska skruva ihop skiten och se hur det går!!

Om kallstartsspridarna räcker till 20hk/st som NK900t8 säger kan man ju köra en per hekto laddtryck och ställa in givarna på 0.1, 0.2, 0.3 osv...

Men det där med lamdan; måste man åka omkring med en multimeter som spänningen flyger upp och ner på hela tiden?
Funkar det inte med de där med 10-20 dioder som man kan kika på?
Eller är det bara för det kostar pengarsom ni inte vill? Jag är snurrig...

Jag trodde man bara åkte omkring med sin pc och sina lysdioder och avgastemp å bara petade upp/ ner lastpunkter...
Nu gäller detta startspridare, men ändå=)
men jag kör ju också SAAB turbo ju....

än så länge iaf. Mycket vill ha MEEEEEEEEER!
;-)

Trust me, I´m a salesman :-D
tl996r>> Håller med om att den saknar bakjulsdrift:( Därför hänger jag här också ju, BMW är väldigt skoj, jag vet, vi har länge haft BMW i familjen :)
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Burn Rubber Burn: Om jag skulle göra så att jag kunde styra både tändning och sprut via pc och kunna kolla bränsle blandningen med lysdioder så skulle det inte vara något budget bygge längre. min budget är 6000:- ink. bil. Hitills har bilen kostat 3000:- i inköp, turbo 400:- tryck rör och div. slangar 150:- , KN- konfilter god för 500HK 400:-, ic från S**B 900 bytt mot tjänster, 3" simon system 100:- (dåligt skick), plus div. tillbehör.

Multimeter är ett billigare alt. att kolla bränsle blandningen lite grovt. Göra några test repor och se så den inte går för snålt och sen koppla ur den.

Det finns säkert ritningar på nätet hur man bygger en lambdamätare med lysdioder. Borde inte bli dyrt alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.