AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
362

18"/35-255 runt om, även fram?

AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Vad händer med köregenskaperna om man på 18"-fälgar monterar 255/35 runt om, dvs. även fram? Dvs om man bortser från "kax-faktorn". Hankoook 405Z:or för 1.300 kr / st inkl. moms & sedvanlig garanti är väl inte helt fel för dessa däck?
188
APPCON
MB CLS55AMG
328Ci 00:a med s.a.s. det låga chassit
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Frågan är om du kan svänga överhuvudtaget.. :))

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Du kommer att få världens mest spårkänsliga BMW ;) alltid något. Sedan håller jag med Anders om att du kan få problem med att fälgen tar i riktigt tidigt om du inte ändrar ET som kommer att se konstigt ut om du breddar för mycket utåt o.s.v...

Allt utom nylagd asfalt kommer att kännas som om då kör spårvagn. Om du inte vet hur det känns att köra spårvagn, fråga någon göteborgare som vet hur det är att åka spårvagn ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att det får plats utan rätt kraftiga modifieringar, i vilket fall är det inte lagligt...

Dessutom kommer det inte att bli speciellt kul att köra heller, precis som övriga har påpekat!

Så den stora frågan blir givetvis "Varför så breda framdäck?"

Mvh
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Det kan gå.
Såg en A4 Avant som hade 265/30*19 runt om!!!

Se den på www.valladack.se under galleri!

MVH
Tobias

Ps. Vet dock inte om han bara åker rakt fram... :)
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Jag tror att jag skall testa när det blir sommar-dax. Intressant att både se & känna resultatet (lagligt ;-). Med de sommar-fälgar jag har med hygglig inpressning (använder 25 mm spacers) så tror jag nog att 255:or får plats. Varför så brett fram? Ja det är mest en fråga på skoj jag har mina 225-or som jag tycker rullar bra. Bilen & fälgarna jag talar om syns här Länk övere sommar-bilden (225fram & 255bak).
Bak kan de nog gå ganska bra,men fram är de väldigt liten risk att de passar,även fast du har spacers...säger som dom övringa att de kommer bli otroligt "spårigt"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Appcon: Om jag får komma med en rekommendation. Betänk kanske ett mer välkänt varumärke inom däck och kanske något mindre bredd:)) Lycka till
Asken
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Mr. Ask: Har själv, utan egen erfarenhet, uttryckt samma omdöme om detta fabrikat. Men är dom verkligen så stötiga & hala på torrt väglag som flera säger eller skall man lita på de produkttester som placerar dem i mitten av skalan? Man får la bilda sig en egen uppfattning. Men för f..n till det priset, dom skall ju änddå brinna - som någon uttryckte det. Det där med 55:or fram det måste ju också testas om det överhuvudtaget går. Kommer väghållningen att liknas vid en berg-och-dal-banetur, kasta mellan spåren, eller vad händer. Leklusten har flugit i gubben.
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Jag åkte 245/40*18 runt om på min förra 523:a. Det var helt ok så länge däcken var i bra skick, men desto mer de nöttes, desto mer spårkänslig blev bilen.

Nu åter jag 225/40*18 och det en mer behaglig däckdimension. Det finns kanske en anledning till att Porsche monterar 205 fram och 265 bak... :)

MVH
Tobias
Jag kör med Hankook däck och tycker de fungerar alldeles utmärkt, antagligen är de inget vidare för lite banåka, men jag kör ju på gatan.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Ja, hursomhelst nu står dom iallafall i garaget så ja får väl se hur jag skall använda dom.
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Hur? Ja nu sitter dom på (dvs. 255/35-18 på 8,5"-fälgar med ET47) runt om. Kan intyga att bilen går som på räls. Dubbslitna vägar är inte större problem än med smalare däck. Så nu är det vår igen!
funkar 245/40/17 runt om på en 325a coupe??? är det nån som vet ? jag vet att det blir spårkänsligt men det skiter jag i !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.