AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
287

E30 320ik-88 får ej soppa. Felsökningshjälp sökes!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej!

I fredags råkade jag ut för en tråkig överaskning när jag på morgonen skulle starta bilen: det gick inte. Startmotorn jobbade som vanligt men motorn gick ej igång.

Har nu kommit så pass långt i felsökningen för att konstatera:

*Bränslepumpen går.
*Reläet borde vara ok.
*När vi bryggkopplade reläet och pumpen jobbade(hördes) uppstod ett ganska markant pysande/väsande ljud från motorns främre del. Jag uppskattade att ljudet kom från bränsletrycksregulatorn.

Kan det vara regulatorn som kastat in handduken/satts igen/läcker? Är den svår att byta? Ungefärlig kostnad?

Kom gärna med andra felsökningstips, tacksam för alla svar!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Tjenare, för en gångs skull tänker jag inte hacka på dig, tänker hjälpa dig...
Det är bara att lossa slagarna på båda sidor om regulatorn och lossa på bultarna och sedan dra loss den rakt upp....
Sedan dit med den nya och skruva fast...
En regulator kan inte kosta många kronor, kika på skroten...

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Cosmos,

Tackar hjärtligast för hjälpen :) Mycket trevligare än att "bråka", inte sant?

Någon mer än jag som tror att detta kan vara en tänkbar felkälla?

Mvh
Kalle
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Kontrollera om pumpen pumpar bensin genom att lossa ledningen till tryckregulatorn och dra runt några varv på startmotorn. Det skall vara bra tryck på strålen.
Kolla att det kommer gnistor genom att dra av en tändkabel och sätta i ett stift. Jorda stiftet med en startkabel och dra några varv på startmotorn. En kraftig blå gnista skall synnas vartannat varv.
Det blir inte ofta fel på tryckregulatorn. Den har ju till uppgift att släppa tillbaka bensin till tanken, och bara så mycket att det blir rätt arbetstryck i systemet. Det vanligaste felet på tryckregulatorer verkar vara att dom släpper igenom för litet bränsle till tanken. Följden blir för högt tryck, vilket ger fet bränsleblandning och hög bränsleförbrukning, men bilen startar i alla fall.
MVH

Harry
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Harry2,

Tackar :)

Men ingen som har något att tillägga till min teori om pysandet? Är jag verkligen på helt rätt spår? Knappast va..... :-/

Mvh
Kalle
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Problemet är nu löst. Visade sig vara glapp i anslutningen till styrboxen. Tack Tobbe för hjälpen :))

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
NOFX16:::Har ahft lite problem med regulatorn i min bil.Har plockat av 2st men kan inte få dem på plats riktigt.Vill inte ner så långt som den skall vara.Så det är alltid lite blöt runt regulatorn.
Något knep man skall använda????

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
M528,

Sorry, men jag är nog inte rätt man att hjälpa dig med ditt problem, då jag aldrig gav mig på att byta min regulator :-(

Rekomenderar dig att pröva en sökning, och om det inte bär frukt kan du skapa en ny tråd där du ställer din fråga :)

Lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.