|
|
|
|---|---|
|
Vad måste man ta bort vid byte av kamrem? Skall det stora "drevet" som sitter på vevaxeln(vet inte vad det kallas) bort, men jag hoppas någon förstår. hur tar man av det isf. kamremmen sitter ju bakom detta och jag räknar med att det måste bort för att montera den nya. Enligt beskrivningarna på forumet verkar ett byte på M20 motorn vara förhållandevis lätt, men jag hittar ingen beskrivning som nämner detta stora mörka "drevet". -Hjälp, fortfarande strandad i Norge- | |
|
Om det är remskivan på vevaxeln du menar så ska den bort ja. Om det är lika trångt som i en E30 så rekommenderar jag att du plockar kylaren oxå,blir lite lättare då. Henrik |
|
| Jo det kan det vara. Hur får jag bort den? | |
|
I mitten på vevaxeln har du en stor bult/mutter. Runt denna sitter det flera mindre bultar som håller i remskivan. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Var kanske lite otydlig , nyss kommit hem från jobbet :-) Du ska alltså lossa bultarna runt centrumet , inte centrum bult/muttern. Då detta är gjort är det bara att plocka lös remskivan , ev kan du få bända lite på remskivan för att få lös den. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| Ja du måste bort med remskivan för att kunna byta kamremen. David har rätt. Jag tog även bort kylaren för annars kom man inte åt. Självklart ska du även byta vattenpumpen när du ändå är där och skruvar, det är enkelt gjort då och är definitivt värt vartenda öre. Jag var dumsnål och struntade i att byta vattenpumpen och nu måste jag byta den... Arrrrgh..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.