AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
379

Vågar jag köpa 528 E39 utan service-bok?

grrR600
Tjena

Har hittat en Bmw 528 -99, med endast en ägare och väldigt få mil, som verkar mycket fräsch. Den är importerad av nuvarande ägare som ny och alla papper finns. Problemet är bara att den sedan en tid inte har servats hos Bmw (skälet som uppgavs var att han inte litade på Bmw längre) utan ägaren har servat den själv. Jag kommer innan ev köp givetvis låta en Bmw-mekaniker gå igenom bilen mycket noga samt göra en dis-kontroll. Frågan är, räcker det? Och hur kommer bilens värde att se ut när jag ska sälja en importerad bil som inte har alla stämplar från Bmw?
Jag är väldigt noga av mig när det gäller serviceböcker men i ditt fall skulle jag inte tveka. Be någon BMW mekaniker att ta en exktra titt och se till att du server den regelbundet efteråt så kommer säkert allt gå bra, andrahandsvärdet bör inte påverkas så mycket heller!

Lycka till!

/Manray/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan han styrka servicar med kvitton etc.?
Om inte, skulle jag vara mycket tveksam, eller åtminstone pruta kraftigt!

Hur länge har den servats av ägaren?
Det är inte säkert att den är sämre skött, men det sänker garanterat värdet rätt många tusenlappar, att det inte finns stämplar i en så pass ny bills servicebok!

Frågan man kan ställa sig är också:
Kan ägaren skruva bilar? Om man blir tveksam där, bör man nog leta efter ett annat objekt...

Mvh
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Om du anser att milen verkar stämma, och att bilen är välskött, nästan åt ett pedantiskt skick, så kan du ju kanske lita på tidigare ägare. En bil med, som du kallar det "väldigt få" mil på mätaren, bör ju ha vädligt få skavanker... Oslitna säten. Inga märken i annan klädsel heller... Fräsch i fronten, men inte föör frsäch, för då bör finnas kvitto på omlackering av huv osv.... (fronten brukar bli mattad, på Autobahn-bilar)
ALLT, och åter ALLT bör fungera. Kör själv en 528 med nästan 20 000 mil på mätarn och är själv imponerad hur fräsch den är, så din nöt blir lite svår att knäcka.... Att låta en BMW-verkstad titta på den, och köra diagnos verkar helt rätt.... Men tänk också på att, iallafall min, erfarenhet av "märkes-verkstäder" är att dom är allmänt skeptiska mot allt vad gäller mek, och reservdelar på annat håll... Även mot import-bilar... Så bered dig på att dom klankar ner på att det är import, och att boken inte är komplett....

En annan sak som ju ifs är lite skum, är varför boken inte är komplett... Han hade alltså gjort all service själv....? Då borde han kunnat noterat det i boken kanske...? Dum annars... Åtminstone borde kvitton på delarna han använt finnas.... Annars är han ju ännu dummare....
Så du har lite att fundera på....
Det är iallafall en helrätt bil! Så länge det inte är nåt fel på dom är dom helt super-bra! Det är lite dyrt när det krånglas... Även om man mekar själv... *suck*

Lycka till..... Om inte annat så kommer du att få mycket hjälp här på forumet.......

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låt bilens skick avgöra, det är vanliga människor som jobbar på BMW inga supermekar mera datatekniker och en service är inga konstigheter alls, Värdet på serviceboken sätter du själv.
Känner du för bilen så handlar du.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Jeppe Johansson
Känns den fräsch så köp den.

Ingen servicebok kan ersätta hur bilen känns och ser ut.

Han kan väl ha fullstämplad servicebok och ändå ha kört skiten ur bilen eller?

Alla bryr sig för mycket om serviceböckerna nuförtiden.

kör ett test på den, men lita mest på hur du själv tycker den känns , det är väl det viktigaste.

"Jeppe"
grrR600
Tack för alla svar!

Har efter en rejäl provtur bestämt mig för att avstå köp denna gång. Även om priset sjönk väldigt när jag blev lite tveksam till bilen. Den hade ett par detaljer som kanske inte borde krångla vid så få mil.

Det kommer att bli en svensksåld bil med fullstämplad bok istället. Även om det inte är några garantier så känns det tryggare.

Mvh
Carl
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Låter som du är en förnuftig kille, som inte förhastar dig.... Grattis....! Inte alla som klarar det....

Kan du inte dela med dig lite info om bilen då....? Som pris, och vad som gjorde dig tevksam....? Kan ju vara bra, för andra som lättare förhastar sig, att veta att skenet kan bedra.....

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Håller med Tommy P, kan du inte skriva lite vad som gjorde att du hoppade av affären? Finns bilen på någon annons till försäljning?

Länk

MVH/Andrè

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Den var bra. Många som hackar på just BMW Solna har jag märkt! :-)

Länk

MVH/Andrè

modano
aldrig bil utan servicebok, bara ett tips.
man kan i och för sig genom bmw sverige / tyskland få redan på och när bilen varit inne på service /garantireparationer..
MEN BMW Tyskland rensar okonsekvent i detta register, tex kan dom ha tagit bort alla E39 96ór samtidigt som alla E36 92ór finns kvar (!)..

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så det är servicebokens skick som avgör inte bilens:))
Så länge bilhandlare har hyllmeter med serviceböcker att komponera själva, när dom ska sälja en bil . Så är metoden att kolla via verkstäderna tillförlitligare.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Du skall inte lita på serviceboken att den stämmer, även i sverige fuskas det med den, finns en hel del personer som har dessa stämplar och även dem som har kompisar arbetande på BMW som registrerar service i deras dator. Bästa sättet är att kolla skickat och göra en test, bildiagnos, M-test.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Håller fullständigt med bmwkungen, man ska inte förlita sig på service boken.... Många bilar som köps ut från ett annat land har nog inga äkta s.bok tror jag...sen köpar man på svarta marknaden och vips så är bilen lättsåld igen och gått upp någon tusing i värdet FAST bilen kanske inte är mätar fifflad!!
Har jag fel erller???
Man ska gå igenom bilen noga och se hur fräsch den är, efter prov tur brukar säga man kunna avgöra mycket!!!

MvH Bmw 4-ever

Länk
grrR600
Hej

För er som undrade varför jag inte slog till: Den kändes väldigt fin att köra så maskinellt var den säkert i bra skick. Den var också mycket fräsch i övrigt. Däremot hade displayen för färddatorn och mätarställningen börjat krångla och gick inte att avläsa. (På E34 förknippas väl detta ofta med att kretskortet bränt på grund av mätarfiffel? Gissar att så kan vara fallet även på E39).

Sedan en sak som kanske var ett småfel (möjligtvis termostaten) det var att vätsketemperaturen var låg trots att säljaren hade åkt en bra bit. Ännu konstigare var att den sjönk ännu mer under min provtur.

Utöver detta så hade den ett par (iofs mycket små) dörruppslag och en liten buckla på ena dörren. Det var alltså inte riktigt vad jag väntat mig när annonsen sa "otroligt fint skick"

Lite intressant var att priset sjönk 25k precis när sa att jag får fundera på saken och ev. återkomma. Visst hade den kanske varit värd pengarna men det var inte bilen jag letar efter.

Hur som helst, det är bara att leta vidare

Mvh
Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.