AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.081

Vilken olja kör ni med?

Sida 1 av 2
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Hej! Tänkte passa på att byta olja innan den ska ut i det fria nu till våren, tänte bara höra med er vad ni kör med för oljor.
Innan har ja Castrols helsyntet, men via andra vägar kan ja få mycket bra pris på Statiols Helsyntet, va tror ni om det?
Vad är Viskositeten på orginal oljan, bilen står inte hos mig nu för tillfället så ja kan inte kolla i boken, men antar att det är nå´n som vet.
Mvh Johan

/// Clyzzon

Länk
ant
här kan du läsa vad flertalet av de användare som fins på detta forum har valt att använda för olja i sina bilar.
Länk

==========
Länk
Körde förra sommaren på Castrol Magnatec blir samma i år eller om jag går över till Castrol SLX

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Sök på ämnet så får du alla svar du vill ha. Kort svar, klarar de BMW:s klassning så är det inga problem

/T.P.
Länk
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Okej, ingen som ha testat statoils alltså?
Mvh

/// Clyzzon

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Clyzzon, om du får ett mycket bra pris på statoiloljan, köp den!

Här finner du specarna för de flesta syntetoljorna på den svenska marknaden:
Länk

Mvh
SLX i en M3 , nä fy.....

Mvh
Patrik
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Orginaloljan till din bil är Castrol TWS, skulle rekomendera den men
kör själv på Shell Helix Ultra Racing på sommaren och Castrol Mangnatec på vintern.

/Janne

- Livet börjar efter 250 km/h -
Sry .. menade TWS och inte SLX

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har alltid kört på Mobil 1 i mina bilar, vilket har funkat klockrent. Castrol är oxå en mkt bra olja. Vet inte om jag skulle hälla i nån "mackolja" i en M-bil....nog för att de kanske håller hög kvalitét men det känns liksom lite fel.. :)
Clyzzon:Körde på Statoil F1 (10W-50) utan problem!!Bilen blev stulen o hade en liten diskussion med en mycket erfaren BMW-mek angående vilken olja man skulle ha i M-bilar o då visade sig att han själv hällde på F1 i M-bilar....Statoil F1 är API SL klassad och BMW-specialoljegodkämd...Kostar ca 500/4liter
Bilen i fråga var en M5-90....
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Dawwe: Okej, ja kanske ska testa med den då..ja ska se lite va det skiljer i pris, men det är nog en hel del tror ja.
Tack för svaren!
Mvh

/// Clyzzon

Länk
tr
55
trkra
BMW M3 CAB -94
BMW 316 -90
jag kör på Castrol RS ska väl vara ungefär samma som Castrol TWS som BMW rekomenderar, Kolla på www.castrol.se
Jag kör på Castrol GTX 3 15-40 olja i min M5:a och den ska va riktigt bra säger dom som kan det där. Den funkar Guld .
OKMAN:Du e modig du som kör en lågpris mineral i en M5...Den oljan som du använder skulle ja ALDRIG hälla på i en M-bil eller en BMW i bra skick för den delen heller....
J
146
J
M5 -93
540iA -93
okman: Du bör ha en syntetolja i en bil med hydraliska lyftare.
GTX 3 är en mycket bra mineralolja men du har väl inte 15w på vintern ?

/J

- Livet börjar efter 250 km/h -
TWS kör jag också på, bra olja är A och O , att hälla i en lågpris olja i en M-bil förstår jag mej inte på. Varför inte försöka vara rädd om motorn istället?

Mvh
Patrik
Mobil1 0-40 Funkar bra tycker jag
Oki, Castrol TWS är BMW godkänd. Men Castrol Magnatec som ajg kört på i mina andra bilar och även tänkte köra BMW:n på är den BMW godkänd?

Kom inte in på www.castrol.se....

Mvh.
Robban Johansson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, den är inte BMW-klassad! Men det behöver inte med automatik innebära att den är sämre för det...
Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.