AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
785

Mikrofon handsfree

Jag har en E-38 `97 med original GSM med HF, men den man ringer till hör knappt vad man säger på grund av dåligt/brumande ljud.
Går det ersätta med annan mic? Tex Ericsson svanhals? Men vad är dom 3 ledarna till micen andra micar har 2?
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Jag löste mitt bekymmer! Jag beställde en mic från 2001:or
Se detta!
Länk
sigge:
Hörde dom du ringde till ett brumande ljud också?
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Ja, det gjorde dom!
Tackar Sigge.
Men det tar emot och köpa ny mic för 500:- när man har en hel drös HF micar till Ericsson & nokia liggande. Ingen som vet om man kan konvertera, eller är det bara och prova sig fram?
Om inte det går får man väl köpa en ny -99 mic.
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Det borde bara vara att prova sig fram! Tycker inget borde kunna gå sönder!
Det går, allting går!
Kolla först så det verkligen är separat spänningsmatning till micen. Om du har en vit och en brun/vit ledare i en skärmad kabel till micen så är vit tråd mic plus och brun/vit tillsammans med skärm är jord. Då är problemet löst.

Om det är två ledare (andra färger) plus skärmen med separat matning till micens lilla förstärkare (electretelementets inbyggda impedansomvandlare), så gör du så här:
Tag reda på vilken som är plus och vilken som är signalledare. Jorden (skärm) ger sig självt. Du kan lösa det genom att ta ett motstånd på förslagsvis 4,7 Kohm och koppla från matningsplus till micens signalutgång. Jord (skärm) kopplas till micens jordade anslutning. Nu får du även spänning på micens signalledare mot bilens HF, vilket ibland är betydelselöst, men för att vara på säkra sidan så bör du sätta in en konding på förslagsvis 0,22-0,47uF i denna ledare. Det bör även sitta en konding på samma eller något högre värde mellan matningsplus (innan motståndet) och till jord.

Det kan också vara enklare att pilla sönder den gamla miken och kolla, efter ett litet kretskort med ovanstående komponenter så hittar du förmodligen två anslutningar till själva micen, lokalisera plus och jord, löd in nya micen här.
Tänk på att vissa HF-mikrofoner jobbar med en extra förförstärkare tillsammans med micen, kanske även i BMW:s originalmic, andra kör lågnivå utan extraförstärkaren. Ericsson och Nokia kör utan (lågnivå) medan t.ex Motorola, THB och Smarteq har förförstärkare i sina (högnivå). Du kan inte koppla två förförstärkare efter varandra.

FP
Tack Folke, mannen som har svar på allt inom elektronik.
Jag testade att ta isär orig micen och lödde bort micelementet och lödde dit en ericsson HF mic och satte den utanför orig hålet och ringde upp min telsvarare och pratade in ett meddelande, resultatet blev ett kanonljud.
Helt gratis!
Nu är inanmätet i Ericsson micen flyttad till original micen i taket och det funkar kanon.
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Ifrån vilken Ericsson HF tog du microfonen?
hape: Ja vad den heter vet jag inte, men det är den som följer standard med HF satserna, och är oval med en "kula" på och kardborre i botten. (bra förklaring va?)
Man kan ju använda hela micen ickså och placera någon annan stans, men det var värt pillet och få in den i orig hållaren (gjort på 10 min)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.