AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

Aha det var bromskraftförstärkaren

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hejsan

Efter ha letat och kikat och bytt packningarna i styrservot och det ändå inte blev bra så lämnade jag slutligen in bilen på BMW för felsökning då min 535i 86:a läker servoolja som ett såll ! och jag rätt paff ändå hur billigt det blev , 250:- och dom hade konstaterat att det var bromskraftförstärkaren , sen när jag kollade idag så såg den alldeles torr ut , och tänkte genast , vad är det här !? hade BMW fel höll nästan på att få panik där ett tag , för då kunde det lika gärna vara Styrservot som alla andra sagt som kollat på bilen , för den är alldeles neroljad , så jag började känna och kolla och mycket riktigt det är bromskraftförstärkaren , det är ett hål mitt under den !!!?? ett rätt litet hål men när jag tog bort fingret var det alldeles fullt av servoolja ! hmm saknas det nånting där eller kan det bara ha blivit ett hål där bara sådär !? verkar ju otroligt så jag skulle gärna uppskatta om någon kunde kika på sin och känna under den om du/ni har nånting där eller om det är alldeles slätt , då har det blivit hål i min helt enkelt !

Ju snabbare nån vänlig skäl kollar ju bättre vore det , oljan rinner ju ut och jag ska ombesikta snart , måste få det bytt eller svetsat eller satt dit delen som saknas om så är fallet !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Kikade extra nyss efter ha varit på Bangladesh BMW som kan varken hur man söker reda grejer på datorn eller vad det är för nåt ! Eftersom det läker mitt i mellan huvudbromscylindern och bromskraftförstärkaren så kan det ju lika gärna vara packningen som sitter mellan dom! för jag förmodar att det sitter en packning mellan dom , eller själva huvudbromscylindern !

då måste jag passa på att fråga , passar huvudcylindern från en 528i till en 535i e28 ?!

det här har inget med det att göra men är det samma SI-kort i dom också !?

/Mvh Göran
dalldall
du menar den som sitter innan huvudbromscyl?minns inte riktigt hur det var när jag delade min,men det finns en kolv där inne med 2 kolvringar av (plast) bla.brukar inte läcka,bättre att ta en på skroten!

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jo det är det jag ska göra = 1.000:- !!! gah en ny bromskraftförstärkare kostade 5050:- på BMW

/Mvh Göran
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Wrath!
Jag har mycket svårt att tro att det skulle ha gått hål på bromskraftförstärkarn på mitten, det är ju som du skriver bara en slät vägg. Om det är hydraulolja som försvinner kan det ej vara huvudbromscylinern, då skulle ju bromsolja försvinna!
På din fråga om samma huvudbromscylinder 528 - 535 = ja om båda har ABS enl. ETK.
Enl. ETK finnes det ej någon renoveringssatts för bromskraftförstärkaren. Så i ditt fall är det skroten eller ny som gäller.
mvh

BLJ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag ser här att många har ETK? Vart får man tag på en sån!?
Mo
65
Moddis
740ia -95
Renoverade min bromsförstärkare som satt på min 750ia -89
men dom ser kanske inte likadana ut? köpte en stycke lös oring coh en stycke lös packbox.. Men packboxen var dock någont större i ytterdiamieter men det gick med lite slippapper.

Hela kalaset gick lös på 37:- eller liknade...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Alltså där det läker ifrån är precis där den sitter ihop med bromskraftförstärkaren ! och det är slät vägg mot vägg så att säga men undantag för en klack eller vad man ska säga för det är som en urstannsning eller vad man ska säga går som in en lite bit i mitten ungefär såhär: om det nu blir en bild av det här
om man tittar med en spegel så går det in en klack mot bromskraftförstärkaren typ en öppning som det sipprar ur hela tiden... bilden visar rakt nedifrån

====l l====
====l l====
huvudbroms ====l l=== bromskraftförstärkare
====l l===
====l l====
====l l====

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
blev lite fel provar igen

l l
l l
l l
l l
l l
l l

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
men va fan , skit samma strecken på höger sida i mitten ska vara 2 snepp åt höger !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Moddis:

inga delar du köpte på BMW va ? utan en vanlig o-ring och packbox i läpliga diametrar och storleker om du modifierade eller ? , ska kolla på den jag får av skroten då ser man ju utan att behöva ta lös min , sen om det sitter nån typ av packning så kan man ju bara ta lös min och se om det är den ! ;)

återkommer med resultat !

/Mvh Göran
Paap Reeder
Hej!
När jag kommer hem kan jag maila bilder på min isärplockade bromskraftförst.
Måste färsöka minnnas vad det var för fel på min.
Fixade det dock för en rel billig penning.
MVH /// Paap R
Mo
65
Moddis
740ia -95
Wrath:

Mycke riktigt jag köpte lösa på en kullager affär..
Om det är en liknande variant av den jag hade så hjälper det inte med någon packning för det finns ett dränerings hål mitt under ifall att det skulle läcka. Så att förstärkningen inte blir åt fel håll ifall det skulle läka mycke..

Mitt under satt det en plomberad skruv som man bara kunde
dra upp med en polygrip så gick allt att ta isär..

Livet böjar vid 250 km/h
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det läcker både från skruven och dräneringshålet !

Är det bara att byta ut den i sånna fall ?

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Nån som bytt bromskraftförstärkare själv ? på en e28 !? BMW skulle ha 1200:- för arbetet + matrial som jag står för , är det dyrt ? misstänker att man måste lufta bromssarna också

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.