|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara att det är mycket snack om öppetfilter ! mycket skit i motorn varluft blir sämre bla bla häftigare ljud går att använda 15000 mil mer hästar !! bla bla bla Tänkte hur mycket är vetenskapligt beräknat låter lite sjukt att man tar fram en prudukt som gör bilen sämre läste på motornorsds hemsida där srev de bla att det ger upp till 5 hk ökning på orginal samt att det går att tvätta och rengöra upp till 15000 mil.... kan man bara koka ihop en sådan sak och sen sälja !!! ? någon som mappat bilen före och efter och blivit någon skillnad !?? mvh/Daniel Mvh/ Daniel | |
|
Använd sökfunktionen, snälla... Finns hundratals om detta ämne. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
svintoleffe |
FlayerMin bil gick mycket bättre med k,n filter så jag tror inte på det dom andra skriver om öppet luftfilter. |
Dino |
Håller med Anders sök stället svintoleffe . det är väl ingen som har sagt att den går sämre med filter utan att du får 100% mer smuts i motorn , så det är bara att välja 5hk , eller renare motor M-MotorSport |
|
Jag vet att det finns tidgare inlägg men skulle vilja veta om det är nogon som ärligt vet eller bara säger det alla andra säger !!!! tack för ditt tips ! svintoleffe jag funderar på ett greencotton passar på min lagunagröna !!! Mvh/ Daniel |
|
|
Daniel, På vissa bilmodeller, framförallt Japanska högprestandabilar kan ett byte från original luftfilterbox till ett öppet/koniskt filter bevisligen göra MYCKET stor effektmässig nytta. Detta på grund av att bilarna från fabrik är väldigt strypta tack vare skattesubventioner i Japan för bilar med mindre än 286 hkr. Det kan även vara gynsamt att montera ett sportluftfilter med ordentlig avskärmning om man har modifierat sin motor kraftigt/för race-bruk. Däremot så är BMW's insugsljuddämpare tämligen optimerade redan från fabrik och därför ställer jag mig tveksam till om det gör någon effektmässig skillnad att montera ett koniskt filter på sin BMW. Faktum är dock att: *Koniska filter gör så att insugsljudet blir högre/råare *Koniska/sport filter släpper genom mycket mer skit än originalfilter. Att de går att rengöra och köra med i 15 000 mil är MÖJLIGT, men att de skulle behålla samma egenskaper som när de var nya bedömer jag vara ren bluff. :-( Lycka till i valet och kvalet, men i din sits hade jag valt att INTE montera sportluftfilter. Lägg pengarna på ett grövre avgassystem istället, om det är ljudupplevelsen du är ute efter :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Här har du två kritiska tester av filter, finns säkert fler om man letar lite! Länk Länk Att en försäljare hävdar att en produkt är bra, är väl knappast någon nyhet!? Kallas för reklam! Sedan urminnes tider har marknaderna översvämmats av både onödiga och verkningslösa produkter i olika sammanhang, i vissa fall rent skadliga produkter! Så att ha resonemanget: "Den säljs, därför måste den fungera (dessutom säger reklamen det)!", gör en till ett lätt offer för hungrigamarknadsförare! Mvh |
|
|
Flayer: Jag kan bara säga att vill du ha ett underbart vrål från din 325:a vid fullt gaspådrag så skall du deffinitift montera ett Open Air filter. Sedan jag gjorde det på min 325:a så har jag inte ångrat det en ända sekund. Har även sportsytem (dubbelt 3") men att jämföra ljudet från filtert och systemet går inte. Min bil mfl. fullständigt vrålar från motorutrymmet vid fullt gaspådrag och det ljudet kan man INTE få från ett sportsytem. Men missförstå mig nu inte sportsytemet fullborda det hela genom att ge ett underbart ljud vid all körning även nedväxling mm. Rengörningen gör jag var 1500 mil med en speciell västka och spray som finns att köpa där du inhandlar ditt filter. Filtert blir till synes "helt" rent och ser ut som nytt. Hur vida ett öppet filter släpper igenom mer smuts och fasta partiklar el. inte vågar jag inte uttala mig om. Men ett absolut måste vid installation av ett öppet filter är en avskärminingsplåt så att bilen inte suger in den varma luften från främst generatorn som sitter placerad vid filtert. Vid intresse kan jag fixa ett öppet filter till dig där jag inhandlade mitt för 500kr, av märket JR. Finns i södra Sverige (Hbg). Lycka till med en ev. installation. Mvh Jimmy |
|
|
bra tack för bra respons !!! ja jag ska fundera på öppet filter med avskärming !! tror nog att det är viktigt att man rengör ofta sen har jag svårt att tro att det skulle släppa in mycket skit som många tror !!! men jag kanske hör av mig till dig när jag sålt in rieger bakjol... en fråga till hur blir det med avgasvärdena !! fråga till jimmyboy !!! Mvh/ Daniel |
|
|
Flayer: Avgasvärdena skall ej ändras. Vid min andra besiktning (med öppet filter) av min bimmer så hade jag exakt samma värde som jag hade på min första besiktning (med org. luftbox). Vet dock ej om det skiljer från bil till bil. Men av alla mina kompisar som har monterat öppet filter in sina bilar (BMW 320-M3, VR6:or mfl) så har jag aldrig hört att avgasvärderna har ändrats. Lycka till. Mvh Jimmy |
|
| Ni som skriver att ett öppet filter släpper igenom mkt mer smuts...hur vet ni det? har ni egen erfarenhet av det? jag tror personligen man släpper in mer smuts i motorn när man t.ex byter stift än igenom filtret...! | |
|
Det är väl inte mer än naturligt att ett sportfilter släpper mer partiklar igenom. Ett original är tjockare och släpper in mindre luft, men också mindre skit. Ett sportfilter släpper in mer luft men riskerar också att släppa dom små partiklarna igenom. Petri, Om man undviker att byta stiften vid vägkanten när sopbilen åker förbi och istället står i ett rent garage när man byter så är det ganska lugnt :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Petri, läs länkarna jag angav! Problemet är inte bara att de släpper igenom mer smuts, ett större problem är att de släpper igenom STÖRRE smutspartiklar, som kommer att fastna på cylinderväggarna och sedan bryta den ca 1micron tunna oljefilmen.... därmed är det ökade sligatet ett faktum! Mvh |
|
|
Anders S. Haha härligt svar till Petri där hoho... när jag bytte stift så gjorde jag det ute på gården och jag tror knappast det for in så mycket skit för man skruvar ju inte direkt ut alla på en gång och går in och fikar en stund medans det blåser ute och grannarna vårstädar ! eller hur !? /Mvh Göran |
|
Dino |
Rent efrarenhet mässigt så hade jag det på min 320 ett tag , det tog 6månader innan varvtalet hoppade fram o tillbaka vid friläge o det kostade mig en Luftmängdsmätare . men visst har jag kompisar som har kört med de i flera år utan nån större fara , vad det bror på vet jag tyvär inte . M-MotorSport |
svintoleffe |
Det här hör kanske inte hitt . Men jag vet dom har kört över 45 tusen mil med sian bilar och haft öppet filter och inte har den bilen pajat eller . För om det släppte igenom så mycket skit så skulle inte alla som lägger ut såna hiskliga summor i sina bilar sätta då ett luft filter som rsikerar att paja bilen eller. |
|
Oj, jag känner inte ens en enda som kört 45' mil med sin bil. Att hitta flera som gjort det och dessutom med öppet filter var inte illa.. Vill man ha öppet filter är det väl bara köra med det, logiken säger ju iof att det suger in mer skit än ett vanligt filter så det är väl upp till var o en. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Jag förstår oxå att ett öppet filter släpper igenom mer smuts...men kan inte tänka mig att det är några jättemängder och isåfall så små partiklar att dom förbränns ganska omgående...Jag tror kallstarter och tokvarningar sliter mer på motorn är en öppet filter...Angående byta stift....hur många är det som blåser rent runt stfiten innan dom skruvas ur? (äntligen +grader ute!) :) |
|
|
petri you have a point !!! Mvh/ Daniel |
|
|
vad tror ni om att modifera luftburken(mycket större hål in i boxen)och KN-flter istället för orginalet.jag märkte att hålet in i boxen var 10mm mindre en in i motorn mvh uffe |
|
|
Min bil går mkt bättre med öppet K&N filter och jag har ej nån värmeplåt!! Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.