AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.185

Brembo eller BMW original

david525
Vad rekommenderar ni? Brembo (Micro, Mekonomen) eller original BMW? Jag kommer även att montera Red Dot gatbelägg.

Det är ju faktiskt en hel del som skiljer i pris. Men jag vill inte försaka någon bromsegenskap alls.

Fram skiva på BMW: 660kr/st
Fram skiva på Micro: 398 kr/st (Brembo)

/D
PE
630
PESK
740iA e32
En sak är säker i allafall BMW tillverkar inte bromsskivor...
sen vem som gör deras vet jag ej...men MÅNGA gånger
är det samma tillverkare på olika namn....
Är det inte Brembo som tillverkar bromsarna åt porsche?
I så fall är dom knappast sämre än BMW original.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag kör med BREMBO bromsskivor från Mekonomen och de har funkat lika bra som BMW original. Det är ju nästan halva priset.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som lite "kuriosa" så använder Ferrari F40 Brembo grejer..Kan inte vara sämst :)

Mvh Janne.
david525
Låter bra,,,då blir det Brembo, det är väl dessutom garanti på dem likaväl som det är garanti på BMW.....tackar för svaren
Brembo är leverantörer till F1, så dom vet hur man tillverkar bromsar. Om jag inte missminner mig så är Bremboskivorna slitsade och betingar i stort sätt samma pris på mekonomen som BMW original och då tror iaf jag att man får mer för pengarna på mekonomen. Även Brembo kan ju dock ha varierande kvalitet på sina produkter. Jag menar, man får ju knappast F1-skivor bara för att det står Brembo på dom, men man får säkert bra skivor.

// En som ska byta runt om i veckan och hade samma fundering.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jag har för mig att jag kollade upp för ett tag sedan att det till och med gick att få lite "värre" grejer, till nästan halva original-priset....
Har för mig att vi kom fram till att man kunde köpa en "Brembo-plus"-skiva (ventilerad och slitsad), för bara 300 spänn mera än en standard-skiva på Mekonomen.... Och då snackar vi ju fortfarande en bra bit under vad en original-skiva, (som för övrigt kanske till och med är samma, som standardskivan på Mekonomen), kostar.....
Tror en Brembo-plus skiva skulle kosta 850 spänn, till min 528 E39, har jag för mig....
(lite osäker på detta, så tro inte för mycket på mig....) *ha, ha*

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skulle helt klart välja Mekonomens Bremboskivor. 430 kr
Förmodligen samma skivor du får på BMW.
Brembo är kvalitet som har mycket bra ryckte bland bilverkstäder.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Eller så kan du köpa ATE bromskivor som är ... vad heter det nu då??? Såna med spår i. Och Ferodo bromsbelägg
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Bromsskivor från Brembo hos Mekonomen och micro är från deras lågprisserie och inte av samma kvalitet som porsche, ferrari mfl
men de är inte dåliga, dock har jag av egen erfarenget märkt att de inte tål värme lika bra som orginal eller "sport skivor".

Annars är EBC-skivor ett bra alternativ till orginal, finns hos en del mekonomen butiker.

/Janne

- Livet börjar efter 250 km/h -
All respekt för BMWforumet, men vill ni få kunskap i ämnet bromsar gå in på www.alfaromeo.org och sök i forumet (återfinns under rubriken "diskussion" till vänster på huvudsidan). Det finns hur många trådar som helst som avhandlar ämnet bromsar ur all sköns perspektiv.
Vad dyra orginalbromsar ni har till e39:orna, kostar på bmw 340:- till min e28 så då spelar det knappt någon roll!
J: Hur har du märkt att Mekonomens bremboskivor inte klarar värme lika bra som original? Fadar dom tidigare, eller blir dom rent utav skeva?

Till vilken bil hade du dessa Bremboskivor?
J
146
J
M5 -93
540iA -93
flåklypa: Jag har brembo på en Mazda 323 Turbo 4wd, de slog sig ganska snabbt, trots grundlig inkörning av dessa.
På M5:an har jag haft orginal, brembo, samt EBC alla dessa har slagit sig, kan erkänna att en liten hög fart är inblandad men man tycker att de skall vara anpassade för den bilmodell som de säljs till.
Nu har jag RED-DOT med 6 slitsar +EBC klossar (har beställt red-dot då det blir materialöverflyttning till skivorna från dessa) , de fungerar utmärkt dock kostar dessa ca 2600:- /st

/Janne

- Livet börjar efter 250 km/h -
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har Brembo på min BMW - även oken - inga anmärkningar.
Men jag har bara 3 skivor och 3 ok och en himla massa hål... :-)))

Mvh

/NP
to
6
tofte
320i -92
Har hört att slitsade bromsskivor slår sig lättare än hålborrade.Har en kompis som kör på bana och har provat sig fram lite han kör nu med bremboskivor (ej slitsade) som han har låtit fräsa till hålborade skivor i ett speciellt mönster ,han har inte haft några problem sen dess.

Tofte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.