AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.137

Hur mycket vridmoment?

BM
19
BMW Hansson
BMW 320i- Coupe- 94.
Hur mycket vridmoment har jag i min bil?
Jag äger en BMW E:36 320i-94. Bilen är helt original, MVH Carl.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Max vridmoment,är i din bil 190Nm vid 4200varv...
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Hm..en liten fundering.. betyder det då att man får mest power ur motorn just vid 4200 rpm? (e dåligt insatt)

Jag känner i min 320 att från 4000 rpm å uppåt så sticker den rejält.. på 2an o 3an
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Mest effekt har du lite längre upp i varvet men att den börjar dra ordentligt vid ca 4000varv beror nog på en kombination av att vridmomentet är som mest där plus att hk:arna ökar som mest oxå vid ca 4000varv... en högst teoretisk,personlig gissning...!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Bilen går "bäst" där du hittar maxeffekten (max hp). Vridmoment är bara ett annat mått på styrka som är lämplig att använda för att beskriva en motors kartaktär. Om en motor har ett högt vrid så innebär det att den har mycket hästar (hög effekt) även på låga varv (i normala fall). När man pratar vrid så måste man tänka på varvtalet, dvs 200Nm vid 2000rpm motsvarar inte i närheten så mycket effekt som 200Nm vid 4000rpm. Detta är förklaringen till att man normalt hittar max vrid på ett lägre varvtal än maxeffekten. Däremot så motsvarar 200hp alltid samma effekt...

Vridmomentet säger alltså egentligen inte så mycket om hur "bra" motorn går om inte varvtalet är med. Man kan tex få ut 10 000Nm på bakhjulet (obs på hjulet, ej motorn!) på en otrimmad moppe om man bara använder en tillräckligt hög utväxling. Hjulet kommer då snurra väldigt sakta och moppen kommer inte att gå "bra", men ingen kommer att orka hålla imot den.

Däremot så kan man aldrig höja effekten genom en växellåda eller dyligt, ty detta är ett mått på vad som kan uträttas. Dvs att effekten på mopedens hjul ändras inte av utväxlingen (vid samma motorvarv, bortsätt från förluster), men vridmomentet ändras.

Om man har vridet vid ett visst varvtal så kan man räkna ut vilken effekt det motsvarar. När man tex kör sin motor i bromsbänk så mäter maskinen enbart vridmomentet och varvtalet och registrerar dessa värden. Effektkurvan "räknar" den ut (detta görs säkerligen kontinuerligt under provet så att effektkurvan ritas upp direkt).
Att mäta effekten direkt skulle vara mycket svårt då man i så fall skulle bli tvungen att använda sig av tex en generator som belastades.

Jag säger inte att vridmoment är ett dumt sätt att mäta kraften på. Det är ett ypperligt sätt att beskriva en motors karaktär på. Ett högt vridmoment betyder ju oftast att motorn går bra på låga varv. Det är ju inge roligt att ha en motor som har 400hp vid 7000rpm, men som bara har 20hp från 700-6500rpm. Den motorn har en hög maxeffekt men ett väldigt lågt vridmoment = låg "medeleffekt".

Min skrothög: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Gunneriussons förklaring stämmer ganska bra.
Effekt är något som behövs för att driva bilen framåt, dvs den energi som behövs för att motverka luftmotstånd, rullmotstånd m.m. Dvs högre effekt kan ge högre toppfart. Det åtgår också energi att öka hastigheten.
Vridmomentet är det du vill ha för att få bra acceleration, ju lägre ner i varvtalskurvan vridet ligger desto rappare blir den i starten och segdragning på låga varv, vid omkörningar tex, har du högt vrid så behöver du inte växla ner.
Det bästa är ju att ha en jämn momentkurva, då har du samma vrid hela vägen upp. Vrid hänger oftast ihop med motorvolymen (eller turbo) svårt att trimma fram vrid, effekt är lättare.
Hoppas det klarnar.
Vrid är kul vid acceleration och omkörningar, effekt vid höga hastigheter.
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Vad är det för vridmoment i en E36 M3 3,2l?
Axel
350Nm vid 3250 rpm.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Vad är det i en E30 323i -83 då?
Vore bra om det fanns i modellguiden vridet också.
Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Helt sjukt alltså.. har ni sett den nya Mercedes CL65 AMG?
1000Nm vid 2000rpm!! Snacka om vrid här..

Jag hoppas jag inte får allt för mycket kritik nu när jag säger detta...men:
Jag tycker absolut att BMW måste börja göra Turbo bilar... de hänger inte med i svängarna .. den kommande M5an borde ha en turbo för att kunna konkurrera med markanden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.