AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
526

Vad tycker ni om 325i (E46)?

Zafiro
Min far ska köpa en 325i och jag undrar om ni vet hur de är att köra? Är den lika underhållande som övriga modellerna(förutom M3)?. Ni som har provkört en sådan upplever ni den som pigg i acceleration? ÄR det ngn vits att en gubbe som är 50 år köper en sådan.
Han kollade även på 320i men vilken är bästa köp om man inte ser till kostnaderna?
320i eller 325i?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tänker då inte sluta gilla motorstarka bilar när jag blir 50.
Varför skulle inte 325 passa en 50-åring?
Om man inte ser till kostnaderna så är 325:an så klart bästa köp. F.ö. så håller jag med Hubbe till 100%.

/T.P.
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Visst vore det underbart att köpa en bil och INTE se till kostnaderna....
325:an passar ju ypperligt när man kommer upp i åren och barnen inte längre behöver ha vagnar och annat med sig, ev är barnen utflyttade. För den är ju inget under av utrymme.
Själv så passar jag på mellan två barn, dottern är tillräckligt stor för att inte behöva stor vagn och nästa är inte riktigt på gång ännu, så ett par år med sedan blir det.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag säger som jag brukar - bäst är att provköra själv eftersom körupplevelsen är så individuell.

Själv provkörde jag ett par 325or för snart två år sedan innan jag fastnade för 330n. Det är utan tvekan en mycket trevlig och kompetent bil men jag tycker att motorn saknar det där extra som gör att man blir imponerad. Det har däremot 330.

Jag hade en 320 tidigare och min bestämda uppfattning är att den inte matchar 325 i körkänsla, ens med den nya 2,2-litersmotorn. 320 dras fortfarande med besvärande dålig kraft på låga varv, den måste piskas ganska hårt för att gå igång. Lite gammal Saab Turbo, typ.

Om man inte ser till kostnaderna är 325 det bättre valet av de två. Men om kostnaden inte är ngt stort problem skulle jag i det läget titta närmare på 330. Den går inte så rackarns mycket fortare än 325 men är mycket roligare att köra.

My Bimmer is my mistress
Zafiro
Men lyssna på den här då, farsan min frågade om 330i med då sa försäljaren att de inte är värda sina pengar och den gick han på så det blir en 325i istället, men enligt er verkar 325:an inte vara fy skam heller.
Tycker också att 325an är bästa allternativet. Tycker inte heller att 330in är värd de extra pengarna..

/Johan
[CUL8ER]
Zafiro: 330:n är en riktig guldklimp.
Provade 325,328,330 och 330 är markant vridstarkare än både 325:an och 328:an. Den har lixom de där lilla extra som får en o bara njuta :)
Dessutom är motorljudet en riktig fullträff från fabrik.
Iaf med bmws sportsystem. 325:an och 328:an e toktysta.
Mitt råd är att köp en 330 med hjärtat,
en 320 med plånboken
och en 325:a som kompromiss därimellan.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Deliq
>Zafiro
Visst är 330'n maffigast, ingen tvekan.
Men du undrade om 320 mot 325 , jag provade båda ordentligt innan jag bestämde mig och fann 320 lite för tunn på lågvarv. Nu hade jag en 540 innan och ingen av dem kan jämföras med den men 325'an kändes mer "hel" om du förstår vad jag menar.

M V H // Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vad är det för ett pucko till bilförsäljare som inte vill sälja en dyrare modell och tjäna lite mer provis?

Håller med om vad som sagts om 325 vs 320 ovan.

My Bimmer is my mistress
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det finns ju faktiskt försäljare som är måna om att kunden är nöjd eller kanske mån om att kunden köper överhuvudtaget.
Att erbjuda en 325 med motiveringen att 330 inte riktigt är värd mellanskillnaden bygger upp ett förtroende hos kunden, han ser försäljaren som vänlig och ärlig. Sen kanske han har flera 325 på lagret? Dessutom kan man nog diskutera om prisgapet mellan dessa modeller är värt de pengarna för en som funderar mellan 320 och 325.
Hade jag varit säljare hade jag också försökt få kunden att köpa en 325. risken att tappa kunden är för stor om kunden kommer därifrån med en offert på mer än 100 000kr mer än vad han funderade på när han gick in.
Zafiro
Det är inte första gången han köper bmw av dem. De kände tom igen honom sen förra gången. Där snackar vi bra service, tror knappast BMW Solna ge lika bra service.
Zafiro
Kan tillägga att de inte hade en 325i hemma så de har letat efter en till honom. De har meddelat honom om olika bmw de har hittat. 325i:an finns i Stockholm och de ska hämta hem den till honom. Så om två veckor får han den, är detta bra service?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tja... Bra service vet jag inte om det är, utan snarare självklarhet om man väljer att köpa en ny bil.
Skulle han hämtat den själv eller?
Däremot så är det ju trevligt att de har sån koll att de känner igen kunderna, samt det som jag nämnde ovan att inte försöka pracka på mer än vad kunden egentligen vill ha.
Smart säljare med andra ord, han vet om att är din far nöjd så kommer han tillbaka om ett par tre år och köper en ny igen.
Adder
OK, my two pennies:

Jag valde själv mellan en 330 sedan och en 325iM sedan. Jag var förtjust i härliga ljudet från en 330, bottendraget och hästsparken, men samtidigt så var den 50k dyrare än 325an (nypriser i sverige då). Dessutom var M-sport paketet ett krav för mig, den transformerar verkligen hela bilen, både utseendemässigt och på vägen.

Till 325ans fördel kan sägas att iom motorn inte är lika långslagig som 330n så upplevs det som en tydlig extra skjuts när varvräknaren passerar 4000 varv. Bottendraget är helt ok (till skillnad från en 320 2.2), men motorn "förvandlas" vid högre varv tydligare än 330 (som *är* stark i hela registret).

Jag skulle inte välja en 320 om ekonomin tillåter, den är svagare i registret udner 4000 varv (som man oftast nyttjar) och för att kompensera har den en annan (lägre) utväxling - ljudligare vid motorvägskörning. Min erfarenhet är att 320 och 325 har likvärdig förbrukning...

Har kört ca 4400 mil med min nu och ångrar inte köpet. Prisskillnaden mot 330n fonderas i stället för framtida inköp av 996 C4S :)

Mvh /A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.