AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
386

Resa ner till AC Schnitzer i april/maj

Det startades en tråd om chip till E46 M3 i förra veckan och då kom AC Schnitzer och deras grejor på tal. Jag har sedan tidigare tänkt åka ner och stoppa i en Vmax modul + lite annat smått och gott. Tidpunkten jag tade tänkt var sent april eller första halvan av maj.

Har kontaktat AC S för att kolla upp hur långt i förväg man måste boka för att kunna få prylarna installerade på plats hos dem. Men jag tänkte på detta sätt se om det finns fler intresserade av att åka ner för att styla eller köra "lätt tuning" på sin E46 M3 eller E39 M5.

Min plan är att åka en torsdag för att kunna lämna in bilarna på fredagen hos AC S och förhoppningsvis få lite provkörningar och/eller en guidad tur i deras lokaler. Sedan hade jag också tänkt ta en runda in i Frankrike för lite körning under helgen med de nya sakerna på plats. Detta är förstås helt frivilligt.

Jag skulle alltså vilja ha lite intresseanmälningar för detta antingen till denna tråd eller till min mail om man vill vara diskret ;) Skriv också vad ni funderar på att göra för att AC S ska kunna bedöma hur mycket tid vi behöver för installation.

Om det är någon som vet något kul som händer i hyfsat närhet till Aachen udner denna tid, tips gärna så kan det kanske styra vilken helg vi väljer.

AC Schnitzer delar till:

E46: Länk
E39: Länk

PS. E46 länken kan strula lite men ladda ner .PDF:en först och öppna den sedan med Acrobat reader så brukar det lösa sig. DS.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om ni åker ner så måste ni även åka till Nürburgring som ligger ca 1 timmes körning från Aachen, mao glöm Frankrike!

Tack johann ;) Trodde inte du skulle var sådär snabb ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Blixtsnabb!

Hartge ligger fö i "närheten" och är betydligt intressantare att besöka än en rundvandring hos ACS.

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Jag möter gärna upp även om jag inte har en M3:a:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
låter intresant, men lite synd eftersom man förmodligen inte åker bmw då =( men vad finns det för möjlighet att få åka med någon? givetvis hjälper jag till med lite soppa pengar mm

Länk

bo
39
boot
m3 e46 01
Johann vart ligger hartge någonstans?Har faktiskt aldrig varit där.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hartge håller till i Beckingen.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Hartge ligger i Beckingen dvs söder om Trier eller sydost om Luxemburg. Se här Länk

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Du var för snabb johann:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Klart vi tar en sväng förbi Hartge om det går att ordna en liten rundtur. H50:an är ju rätt kaxig ;) Hoppas jag får lite mer intresseanmälningar, amn behöver ju inte slänga på grejor ut det är OK att ta sin M3 eller M5 på en lite vårtur med "spirited driving".

Dags att ta upp denna tråd igen. Jag har pratat med AndersM3 och han är på att ta sig ner för lite modifieringar hos AC S. Det har funnits lite mer intresse från några till men som sagt det var lite lösa funderingar.

Nu har Anders och jag bestämt 22-25/5 som vår helg och kommer inom kort att höra med AC S om att få tid i verkstan. Är det fler som vill göra något ta chansen och häng på. Jag väntar en dag eller två innan jag kontaktar AC S om tid.

Om ni har lust att hänga på med era M3:or och M5:or maila mig alternativt diskutera i denna tråd.

En tanke nu är att åka tidigt-tidigt fråm Malmö på fredagen (så att det behövs bara 1 dags semester). Boende kan ordans i Malmö för de som åker från andra ställen.

Det är bara en kort sprint på 80 mil ner till Aachen från Malmö vilket vi borde klara av på max 6.5 timme (inklusive färja Rödby-Puttgarten) om vi inte hamnar precis i någon rusning.

Har någon några andra idéer hur man kör ser jag fram emot kommentarer.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Räkna inte med högre medelhastighet än 100 km/h i Tyskland om ni inte kör mitt i natten alt. tidigt på Lö eller Sö morgon.

Har varit i kontakt med AC Schnitzer och fått indikation på att de inte rekommenderar sin Vmax-modul av någon anledning. Med detta faller ju det mesta av anledningen att åka ner ... förutom att få lite Autobahn då.....

Ska ta reda på lite mer om detta man det kan ju ha att göra med de kända problemen och att BMW M inte vill att deras "hustrimmar-firma" (som inte voidar garantin) ökar på antalet.

Har någon hört något om detta?
CoolblueM3Coupe:

Eftersom det är flera som har tagit bort Vmaxen så kanske de har märkt att de som har bytt har drabbas av olika probblem eller nått i den stilen.

Då det kända "problemet"enbart ska drabba vissa M3or byggda under en viss tid, så borde Ac kunna säga att de som är byggda under den tiden bör inte kompletteras med deras Vmax??

Det vore intressant att höra deras kommentar kring detta?
Har fått svar från AC Schnitzer vad det gäller Vmax modulen. Det är faktiskt som så att BMW inte ger garanti på motorerna om man har monterat Vmax modulen och motorn rasar.

Lite pinsamt då det inte borde vara ett problem att ta bort toppfartsspärren och AC som ändå är hus-tunern.

De sade inget om att de skulle ha sett ett ökat antal mottorras utan att det var något som kommit direkt från BMW och tonen i mailet var mer av lite besvikelse.

De nämde inget om speciella tillverkningsdatum eller så utan gav kommentaren generellt trots att de visste när min var byggd.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kelleners Sport säljer också VMAX-moduler och erbjuder då en extraförsäkring som träder in ifall inte BMW tar eventuella skador på garantin.

Kelleners Sport ligger i Dinslaken som mer eller mindre ligger på vägen till eller från AC Schnitzer med Ringen mittemellan. :)

Som ett bevis på Ralf Kelleners sinne för service så kom han till Nordschleife och hjälpte mig att ställa in chassit jag köpt där. Försök få ngn annan att göra det! :)

johann: Jo jag vet att Kellener har detta men jag har nog bestämt mig att ta det lite lugnt på den fronten en tid framöver, kollar på några andra idéer istället. Resan verkar inte få någon uppslutning så jag passar i detta läge.

Ska ha detta i bakhuvudet då jag plockar fram planerna på Vmax igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.