AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.309

325.an,Grymmt imponerande!

Sida 3 av 3
Alla 325:or jag har kört har lagt av vid varvstoppet och inte tidigare. Jag har ALDRIG hört att en 325 skulle ha fartspärr så det har nog Claus fått om bakfoten alternativt att du har missuppfattat honom. Varför skulle den ha en fartspärr när varvskyddet går in i ungefär samma hastighet? BMW stryper sina bilar vid 250km/h inte 235 så varför skulle den ha en toppfartsspärr?

/T.P.
Länk
p
har haft en cippad 325-94 som inte hade någon varvtalsregulator men vid 250km/h så slog iallafall en spärr i så den ströps men det varvade lite mer en 6500rpm också!
Vad varvade den då?

/T.P.
Länk
Ska den inte varva 7000rpm vid 250km/h vilket är som de flesta trimchip sätter som varvstopp.

Mvh
Patrik
Precis, mao ingen toppfartspärr men ett övervarvningsskydd. Varför skulle man sätta en toppfartspärr på en 325:a?

/T.P.
Länk
dy
13
dytten
325i-92
turbo center chippade min 325:a och den drog upp till 7100rpm från ettan till fyran men på femman la den av vid 235 så det var bara och åka tillbaka och få den fixad. det va då han sa att den hade en toppfartspärr. Efter det så pratade jag med andra bla JWR och han sa samma sak
235 mätarfart eller 235 riktig fart?

/T.P.
Länk
GPS mäter idag med en felmarginal på runt 50cm-1meter.
Och som någon tidigare nämnde så va felmarginalen på 10-15 meter INNAN USA tog bort monopolet på den högprecisions gps-en...

Gjorde lumpen som båtchef där jag navigerade i bäckmörker i 50knop med endast GPS och nog f*n visade den rätt....
Och det gäller inte bara försvarets...

För övrigt så när det gäller toppfartsspärr så finns det INTE
på en 325:A, det ni hört är väl att man syftat på varvtalsstoppet.
Känner folk som jobbar med detta och de hävdar att det inte finns dessutom har jag ägt en 325i -93 själv och den hade då inge toppfartsspärr....

För övrigt ville jag bara säga att jag fick min M3 sönderslagen i veckan. Hatar folk som gör sådant får jag reda på vem det är så är det tortyrstraff på denne.... =(
HA D alla hoppas vi syns på Elmia och Träffen med stort T.

En bra chef kör BMW! =)
ant
inte kul det där som hänt din bil.. hoppas det lösersig på bästa sätt med försäkring och liknande..

vad menar du för träff med stort T förresten?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
M3-manager: Angående GPS så har du rätt i flevisningen på 0,5-1m, den har egentligen ingen större betydelse vid mätning av fart, det enda som jag på pekade tidigare var att vid körning i backar så tar inte gps systemet hänsyn till detta och visar därmed för låga hastigheter.
Angående båtarna så är det sällan det är upp och nedförsbackar till sjöss då där behöver man inte fundera över det.
Vilken båttyp förresten? 50 knop är det få av försvarets båtar som gör.
Man bygger ju broar, sätter ur oljeplattformar etc med hjälp av gps och då diffar det ju bara centimetrar.

Mvh
Patrik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
En nyligen byggd bro här i sthlm(2år sen tror jag) missade på c:a 1m när de möttes på mitten......
dy
13
dytten
325i-92
235 mätarfart och efter att han tog bort spärren så gjorde den strax under 260 mätarfart. spärren som gick i vid 235 ströp bränslet.varvtalsspärren kapar tändningen rätta mej om jag har fel
De 325:or som jag har kört har gjort mer än 235 mätarfart (det är nog bara ungefär 220 i verklig fart). Kunde du varva ut den innan du chippade den? Hursomhelst så är där ingen toppfartsspärr, men orginal varvstop går in vid drygt 230 verklig fart (men mätaren visar betydligt mer).

/T.P.
Länk
dy
13
dytten
325i-92
har lyftit upp bilen o gasa fullt på femman samma sak. strax under 6500 så stryps soppan. varvar till 7100 efter att jag chippade den.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Navigera efter GPS?
tror nog du använde radar också va?
som om jag skulle dra igång navin men sätta soppåse framför rutan i bilen...
Gps har nån enstaka meters noggranhet nu när försvaret tagit bort sin störsignal.
Jag har använt dessa system på kappseglingsbåt sen 97-98 nån gång.
På den tiden körde vi med Diff GPS kopplat till vår vanliga GPS men nu på nya båten kör vi med bara GPS.
Vi var faktiskt bland de första att köra med Diff GPS.
Ganska kul att kryssa mellan grynnor på Gotlands baksida och köra in timmar mot konkurrenterna.

Automat är bekvämt
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
325-94, 243km/h (mätarfart) motsvarar 6500rpm och där slår varvtalsstoppet in och således går det ej att köra snabbare..
Har kollat upp vid vilket varvtal spärrne går in.

1:an / 6700varv/min
2:an / 6600varv/min
3:an / 6900/6950varv/min
4:an / 6900varv/min

Är den chippad elller?????

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.