AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.308

325.an,Grymmt imponerande!

Sida 2 av 3
M528: tror du på fullt allvar att en hastighetsmätare i någon bmw är tillförlitlig till 100%? de finns alltid en deviation (felvisning) som blir större ju fortare du kör. detta är så för att folk inte ska bli tagna för fortkörning stup i kvarten. vissa bilmärken har mer fel visning än andra.
Gör så här. låna en handburen gps av en kompis och gasa upp i 200 med bilen enligt mätaren. Visar GPS:en mer än 180-185 så är din bil VÄLDIGT unik.
Jag höll 240 på mätaren med min E36 323 i tyskland och Gpsen sade 215. Dvs även med orginal dimension däck osv så har du en felvising. Börjar man sen avika från standarden med störrefälgar andra däck osv så blir den oftast ännu större.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Även gps:er kan ljuga. Den känner inte av om du kör i upp- eller nedförsbacke utan mäter farten relativt horizontalplanet.
DVS du hittar en FET backe och tänker toppa bilen där, då kommer GPS:en ge lägre utslag än när du kör på platt mark, eftersom din rörelse framåt är lägre än rörelsen relativt lutningen.
Hubbe: I skåne finns inga FETA backar. de eju bara platt.
Hur ofta kör man fullt ut tillexempel upp för en ås? kanske nerför men då får man leva med feldeviationen.
Att Gps inte skulle vara pålitligt är lite skrock. De placerade ut kasuner, piloner och brodelar på öresunds bron med mindre än 10 cm presition.
Har man bara mer än 4 satteliter så skulle ja iaf lita på en GPS före ja litar på en hastighets mätare i en bil.

T.P.
hade en annan bil bakom mig som kolla om de stämmde(Audi A6) och på hans låg mätaren på ca 225 sa han så...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad jag försöker påtala är att GPS:en bara kan räkna ut hastighet relativt horizontalplanet, om du (som exempel, extremt jag vet) åker ner för en backe som lutar 45 grader. backen är 100km och det tar en timme så åker ju din bil 100km/h, men du har bara rört dig 70,7 km framåt och det är det som din GPS kommer att tala om för dig att du kör i 70,7 km/h.
(Detta är högst teoretiskt och ger väldigt små utslag i verkliga livet eftersom backarna sällan är så branta, men jag påtalar det för att inte folk ska låna sig en gps och köra så fort de kan nedför backar för att toppa bilen och få fel värden.)
LazerEye: Hans mätare stämmer säkert inte heller. Som här tidigare har skrivits så har istort sett alla mätare en felvisning på en viss procent. Om han hade en felvisning på 5% så blir det ca 214km/h verklig fart vilket kan vara rimligt. Då har du en felvisning på ca 7% om din samtidigt visade 230km/h.

/T.P.
Länk
Dawwe: Vid 7500rpm visar min mätare ca 285km/h och vid 8000rpm så visar den ca 292km/h (har dock inte varvat 8000rpm så många gånger då jag är rädd om motorn, fick ett varvskydd på 8000rpm pga felaktigt trimchip, men det är nu utbytt)

Jag har tänkt att flytta lite på hastighetsmätarnålen så den stämmer lite bättre men har aldrig fått tummen ur.......

Hubbe325: Körde på plan raksträcka.

Mvh
Patrik
Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Johan78:
Snabb i växlingarna behöver man inte vara, ställ på en BLANK is så kan du starta på 5:an om du vill, du flyttar knappt på dig max 50km/h....
Och isen hoppas jag att man förstår att den är TJOCK..
dy
13
dytten
325i-92
325:an har toppfartsspärr som slår till vid 233km/h
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min kompis 325-94 slår av vid 233 då varvstoppet går i (6500rpm), Sandgren en original M5 3.6 skall prestera 274km/h (riktiga)...vet ej om den varvar ur så stoppet går i eller om den inte orkar mer???
dytten: 325:an har ingen toppfartspärr! Däremot går varvstoppet i (som många redan har sagt).

/T.P.
Länk
sebbe_bmw
Angåënde GPS så mäter ju inte dem exakt heller, Sedan USA släppt skyddet som låg över GPSerna så är det fel på en 10-15 meter och det gör ju en del när man beräknar hastigheten!

Men GPSen visar ju iofs alltid samma så det är ju en bra jämförelse mellan två bilar t.ex

En DGPS är mkt mer exakt än en vanligt GPS men är dock mycket dyrare!

Sebbe
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
M528:
jag litar nog på färdatorn eftersom den trotsallt ska vara fartspärrad vid 250kph!
du undrade hur en glädjemätare fungerar och det har du säkert fått några exempel på tidigare inläggen!
Låg och körde 125kph med en opel corsa (OBS! hyrbil, skulle aldrig ens tänka tanken att köpa opel) idag på E4:an och blev omkörd av en dragspelsbuss och ett flertal bilar . inte för att man inte kan bli omkörd i 125kph men den lilla bilen har garanterat glädjemätare!
vad tror du är odsen för att alla mätare i hela världen visar exakt lika mycket?

Sätt på 20"hjul på en fiat uno så ska du se att mätaren visar åt h-lvete!

jimpen
Sebbe: Allså devationen sen Amerikanska försvaret bestämt sig för att som du säger släppa dne inbyggda deviationen så ska en Gps noogrannhet vara ner på halv metern. Ji har märkt ut fiske ställe samt bojar och fyrar med mer och kan konstatera att de stämmer ner på halv metern. att de skulle vara 10-15 meters devation var snarare innan Som sagt amerikanska försvaret tog bort den "inbyggda felvisningen"

Sandgren:Din bil verkar gå bra!!Min slog i från vid va7250 varv,o de gick ju SEGT de sista 250varven kan ju ha berott på de ovanligt stora däcken(265/30-19).Om ja minns rätt så gick de klart lättare till varvstopp med 255/40-17 men svårt o avgöra så här i efterhand.Nåt som e jävligt kul de e att min nuvarnade bil (325 -94)drar jämt upp till typ 80km/h både med en E39 540 o en M5 3.6,men sen hänger man inte me alls...
Dawwe: Jo mina däck är helt utslitna så med nya däck ökar ju rullomkretsen och det kommer säkert gå segare, och det krävs ju några kilometer för den sista biten på mätaren. Och 8000rpm har jag bara nått på 5ans växel på en sjö, frusen förståss.

Dessutom så hänger kompisens Golf G60 lätt på upp till 100km/h, sen drar man ifrån, M5 är ju ingen raket till 100 direkt, väger ju 1800kg.

Mvh
Patrik
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
men om min 325:a har varvstopp på 7000 är det nå fel då? :)
men sen är den inte original heller. kan ju vara det?

----------------------
King of the road
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
m528:
Nu blev du snopen VA!

jimpen
Jimpen:: Varför skulle jag bli de.Jag bara säger som det är.Stod den på 257km/h så gjorde den.Sen att ni börjar snacka om glädjemätare och sådana grejer så kommer vi in i något helt annat.

Förresten,tävlade mot en 325:a iförrigår också en E36.
Vi låg bredvid varann i ettans,tvåans och treans växel men inte i fyrans.Jag drog ifrån honom i fyrans växel med rätt bra bit.
Så jag vet inte om det är något gjort på bilen eller bara andra 325 ägare som inte vågar varva *ler

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
dy
13
dytten
325i-92
T.P 325:an har toppfarst spärr min har det ialla fall enligt claus på turbo center. min lägger av vid 235 med fartspärr och inte med varvstopp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.