AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.307

325.an,Grymmt imponerande!

Sida 1 av 3
Farsan importera en 325i 94:a från Wien i somras.Hade aldrig maxat den förrän igår.Vägen mellan landskrona och helsingborg.Vet inte om det är E22 eller E6,något sådant iaf.Kompisen stod bredvid med sin Vr6 syncro och vi pressa på.Lämnade honom rätt fort faktiskt.Trodde jag inte.Men sluthastigheten var hela 257km//h.Kunde f*n inte tro de.En sak e säkert,DET VÄSNADES så in i he***te!!!
Kan de vara fel på mätaren eller toppar 325:orna så mycket?????

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Frågan är inte om mätaren visar fel, utan hur mycket. Toppfart för 325 enligt bmw är väl 235km/h.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Orginal varvskydd ligger på 6500rpm och det slår i på 5an vid 233km/h (riktig hastighet). Hur mycket varvade den vid 257km/h? Måste isåfall passerat 7000rpm vilket innebär att nålen lämnat urtavlan!

Mvh
Patrik
Jag har varvat ur ett antal 325:or och de har aldrig visat de farterna (257km/h) ens på mätaren, tycker inte att det väsnades särskilt mycket trots sportavgas på en av dem.

/T.P.
Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har varvat ur min 325:a ett antal gånger, på exakt samma sträcka (Hbg-Landskrona-Malmö). Men när min som utöver sportsystem och Openair är orginal når vartalsstoppet på 6500r/min så har mätarhastigheten varit ca 245-250km/h.

Kolla upp din faders 325:a så den inte är trimmad. Var gick vartalsstoppen in? Om den är chippad har den oxå höjd varvtalsstopp till 7000r/min och då tror inte jag att det är omöjligt att mätarhastigheten visar 257km/h, med tanke på vad mätaren visar på en org. 325:a vid 6500r/min, lika min.

Mvh Jimmy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Japps varvstoppet brukar gå i någonstans vid 245km/h mätarfart vilket kanske är någonstans runt 235km/h som BMW uppger. Och det som begränsar farten är som sagt varvstoppet som går i.
Jag kolla tyvärr aldrig varven.Vet inte om den kan vara chippad.Där sportsystem på den iaf.

Sportsystem och annat trim gör inget på toppfarten så länge som varvskyddet ligger som orginal. Eller om man har ändrat utväxlingen.

/T.P.
Länk
Min 325 går till varvstopp med 235/45 17 så om ja inte minns helt fel så e de ungefär 240 ärliga km/h(enl omräkningstabell här på sajten)....Bilen e original men mycket välservad...Skall snart på "gewindefahrwerk" samt ferrita....
bmws siffror är ofta i underkant...får tex upp min 325:a i ca 230km/h å de ska den absoult inte göra enligt bmw
LazerEye: E30 har lite glädjemätare om det är 230km/h mätarfart så är det nog betydligt mindre i verkligfart.

/T.P.
Länk
Min 325i -92 jag hade innan slog i varvskyddet på 6500rpm vid 233km/h på hastighetsmätaren och samma fart anger BMW som toppfart, alltså måste den visaren varit jäkligt bra kallibrerad. När jag sedan monterade, chip (7000rpm), extraktor, trimkammar, sportavgas, kattersättare och öppet filter så inverkade det knappt på toppfarten, visst, gorde kanske 10km/h till vid nerförsbacke.

Tröttnade på den slöa bilen och köpte den jag har nu, behöver man inte trimma (men det skadar ju inte).

Mvh
Patrik
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
min 325-89 gjorde enligt mätaren närmare 240kph efter en lång sträckas pressande en varm natt i fjol! å så vitt jag vet så var den orginal! men jag tror att många bmw utrustats med "glädjemätare"! Åkte med polarns 750 som enligt mätaren gjorde 260kph och färddatorn248kph, dom har väl föresten fartspärr vid 250kph?

hur fort dom än går så är bmw BMW!

jimpen
Jimpen:: Tror inte ett sk*t påatt dem är utrustade med Glädje mätare.Och hur skulle en sådan då fungera??
Litar du på färddatorn eller mätaren??

Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Ställde mig på en sjö och började spinna i vintras.... kom till 235 sen va det stopp...
Så det borde vara topp.. hade ju inte direkt något luftmotstånd eller friktion pga blankis och "slicks"....
Men men vad vet jag..
M528: Tro inte på det då, men för det mesta ÄR det glädjemätare. Färddatorn visar 11km/h mindre än hastighetsmätaren vid 250km/h på min bil, och enligt GPS så visar färddatorn "nästan" rätt. Så är det på nästan alla bilar, vi har fördrivit tiden med att kolla upp en del med GPS. Men ingen regel utan undantag.....

Mvh
Patrik
Fel av mej, den visar 17km/h fel vid 250km/h..........

Mvh
Patrik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Topphastigheten är ganska väldefinierad av utväxlingen i och med att motorn har ett varvstopp. Sen kan hastigheten variera beroende på hjuldimensioner, men mätaren ger ingen skillnad eftersom den mäter på utgående axel i växellådan.
De flesta mätare visar för mycket, 5% ungefär vilket ger 12km/h i 240.
Sandgren:Vad visar din mätare vid varvstopp i 5an??Min M5:s pekade då på lite över 275.....O om man får tro omräkningstabellen här på sajten(förutsatt att varvstoppet verkligen går i vid 7200) så var den verkliga hastigheten 270,dvs en felvisning på ca 6-7 km/h,dock satt det ej original dim på fälg/däck.En gång visade färddatorn på en snitthastighet på 234km/h mellan Västerås o Sthlm fast då var de inte ja som körde för ja e lite rädd om "kortet" i alla fall...Egentligen e ju detta en meningslös tråd,spela roll om bilen går i 233 eller 245,ja menar hur ofta ligger man i dessa farter????
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Dawwe: Håller med dig om att topphastigheten sällan/aldrig används - men... Vem av är det som avgör om en tråd är onödig el. inte??? Alla ni som tycker att en tråd inte är intressant el. att tråden är meningslös - sluta kalaga för F** och gå vidare till en (enl. ditt/ert tycke) mer intressant tråd och låt oss som ÄR intresserade få snacka ifred utan massa "onödiga" inlägg om meningslösheten av tråden. Som med mycket annat så är smaken och tycket delat.

Har sett flera ex. på detta i många inlägg och tycker det är sorligt. Läser folk inte tråd-rubriken el.?

Mvh Jimmy
Dumbo;
På en sjö?? Vart då någonstans? Fasen, det måste ha skrikit en hel del från motorn, måste varit snabb i växlingen. Min 316 har jag fått upp i exakt 200 enligt mätaren. Boken säger 183km/h men det var en sjön sommardag och hemlängtan från Tyskland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.