AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
437

I valet och kvalet för nya sommardäck!

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nu har jag läst och läst, och läst lite till. Det finns mycket matnyttigt om man söker.

Efter att ha varit totalnovis på bildäck har kommit fram till att jag ska ha något av följande däck... men först vill jag förkunna att jag prioriterar tysta däck, kör mest i staden, lungt och fint. Tar en avstickare till Tyskland då och då och då blir det höga farter. Ska köra igenom hela europa i sommar för att till slut komma till mellersta Italien....och sen tillbaka via autobahn med hemlängtan.

Vilka däck ska jag välja?

dimension 235/45 R17
bil E39 528i Touring med M-chassi

Dunlop SP Sport 9000
Continental SportContact
Continental SportContact 2 (vad är skillnaden?)
GoodYear Fi GSD-3

Sen var det det där med slitstyrka. Vilka av ovanstående däck klarar sig längst vid normal körning?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har varit GYmänniska(mest mil för pengarna samt våtgreppet) sen urminnes tider men sedan en tur på Dunlop (sommar som vinter)så är slutsatsen att GY och Dunlop väsnas något kopiöst. Välj Pirelli P Zero xxxxx alternativt något av Michelins premiumdäck. Dessa två distanserar allt annat på matrknaden rent subjektivt:)

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hmm Asken där satte du mig på det hala och korthuset föll ihop. Har suttit och läst spaltmeter av uttömmande svar och trodde att jag kommi rätt på spåret men så kommer du och förstör allt :)

Det är ibland tur att man ställer den där sista frågan....

Det sitter ett par Pirelli P7000 på just nu men jag har inte satt på fälgarna så jag kan inte avgör hur de låter men ingenting kan vara sämre än mina UniRoyal 205/65 som sitter på nu. Otroligt vägljud i de däcken.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Kanske skall tillägga att mina P7000 var slutkörda då jag köpte fälgarna. Därför har jag inte testat dem.

Ingen med förslag mer än Asken?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är som Asken säger, Pirelli, michelin har mjukare däck, därmed lägre buller, lite bättre barmarksgrepp, men inte lika bra slitstyrka. Yokohama har också väldigt mjuka tysta däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stout, jag misstänker att det snart kommer ett antal sommardäckstester i olika tidningar (snart är det vår!). Läs de testerna innan du bestämmer dig, då kan du själv avgöra vilka objektiva egenskaper som är "bäst för dig" (behöver inte vara samma egenskaper som tidningarna anser vara viktiga och grundar "bäst i test" på!).

Rent subjektivt har jag bra erfarenheter av Michelin Pilot HX och Continental Sport contact, samt Bridgestone.
Tystast av de som jag har provat är nog Conti-däcken, men jag har inte testat Pirelli.

Enligt ryktet är pirelli tysta och har bra grepp, men de har kort livslängd...

Däck som jag är mer tveksam till efter egna erfarenheter, är Yokohama och Firestone, men de fanns inte på din lista...

Conti sportcontact 2 är ett nytt däck som är uppföljare till gamla sportcontact, det har bland annat ett nytt mönster (torligen en uppdaterad stomme och gummiblandning med).

Om jag skulle välja av de däcken som du listar, hade jag valt Sportcontact 2, mest beroende på att jag är mycket nöjd med mina nuvarande Sportcontact.

Mvh
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för svaren. Det är väl så som med allt man vill ha allt inkluderat, tysta och lång livslängd. :)
Har varit ute på de tyska motortidningarnas sidor och sett tester.

Ska ta en ordentlig funderare för när man väl köpt däcken så är det ju inte intressant längre om man inte valt helt käpp rätt åt....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stout, via dessa sidor kan du klicka dig vidare till "testfakta/betyg" på de olika däcken:

Länk
Länk

Jo, man vill gärna ha alla egenskaper i ett däck! :oDD
Men däck är alltid kompromisser, det gäller att hitta de egenskaper som är viktigast...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Contisportkontact 2 är ett Y klassat högfartsdäck-300kmh.
De är tysta, efter två säsånger så syns det knappt på framdäcken och bakdäcken är det ca 75% kvar av.
Jämnför inte Uniroyal vinter med sommardäcken när det gäller oväsen. Rainsport 2 är ett mycket bra och prisvärt däck.
Pirelli P6000sommar väsnades mer än min GY vinterdäck-
P6000 orginalmonterades på BMW håller bara 4000 mil.
Och Pirelli är dyra mot vad du får, dvs inte värda sitt pris i de flesta fall framkommmit i däckstester.
Dunlop Sp 9000 är kanske inget tokigt val heller.
Men de Dunlop Sp 8080 som sitter på Krutis är i princip "odubbade vinterdäcksmönstarde":)) och bullrar rejält
GY F1 GSD 3 var en kontakt på forumet väldigt nöjd med, förutom att det fastnade mycket småsten i mönstret

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är underbart med alla dessa bra svar. Tack för all hjälp!

Tror det blir att jag skriver upp namnen på ett stort papper, sätter upp det på väggen, sätter på ögonbindeln och kastar pilen :)

Tack igen!
Är det nån här som har nån erfarenhet av Toyo Proxes puckar??

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Stout, du har mail!

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

ant
Johan99: jag var så nära att köpa Toyo Proxes TS1 igår kväll. istället valde jag Goodyear Eagle F1 GDU3 EU.
Om jag valde rätt vet jag inte men det jag vet är att väldigt många röster talar gott om Toyo proxes ts1.
dock så har jag hört gott om Nya Eagle F1:orna också så det blev nästan att slumpa ut mitt val.

==========
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Johan99: Vilka är det. Jag har Toyo fram, godkända racking-slicks. Kan det vara sådana. Ska kolla på däcken idag också.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
ant
Magnus18: Toyo proxes TS1 fins att beskåda på denna sida Länk

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.