AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
751

Bästa banbilen för 40.000

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Jag fick rejäl mersmak för bankörning förra året när jag körde på Gelleråsen och Kinnekulle Ring (dock ej i BMW). Det var ruskigt kul och nu funderar jag på vad som passar bäst som bas för en ekonomisk banbil som håller hyfsade prestanda och vettig driftsäkerhet. Jag skall inte satsa på bur och sådana grejer i första läget, utan bara vettiga bromsar, bälten och däck. Jag kommer bara åka för att det är kul, inte någon BMW Cup.

Prisnivån skall helst ligga under 40000 kr. Är exempelvis en 325 vettigare än M3? 318iS? Vad tycker ni?

/Mattias - som helst inte åker 740 på bana ;-)
in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
För någon vecka sedan såldes det en startklar 02:a här för 25000:-, gått i standardklassen tror jag. Beror ju på hur mycket komfort du är beredd o offra men tror det blir billigast o köpa en "färdig" rejsbil.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hallå! En E30 kan du göra ganska vass för 40.000.- (inklusive inköp) M3 är ju för dyra, men en 325 eller 318is kan du vässa ganska bra i chassit. 318is är lättare i fronten och har därför bättre väghållning, men kanske för lite mos?

Mr C
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ska man börja bygga själv så tror jag personligen på 318is. Dock beror det väl på hur man vill köra. Tror nog att både 318is och 325i ger breda leenden till både dig och dina åskådare. Försök hitta en med diffbroms på bara så kan du slita ännu mer däck. :)
318is har, enligt min erfarenhet, aningen mer balans i chassiet p.g.a. den lägre vikten fram och därmed tycker jag personligen att den lämpar sig bättre för min körning. Pulver är ju som bekant inte allt på bana.
Vad du än köper så hoppas jag vi möts på banan!

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du ska köra i år satsa på en färdig bil, om du inte har lust att lägga mycket av din tid i garaget, sattsa på en färdig bil.

Men å andra sida det är jäkligt skoj att själv konstruera och bygga sin bil...och förhoppningsvis att få se och köra det färdiga resultatet (någon gång)

e30 323i, 318is e en ganska så trevlig bil, eller varför inte en 02,a. Fördelen med dom här olika modellerna är att ALLT finns att köpa färdigt, så man slipper att modifiera/bygga delarna själv.
Stirra dig inte blind på effekten...utan vikten är betydligt viktigare precis som hjulupphängningen, däck mm

Jag håller själv på att bygga på en e28 som förhoppningsvis rullar i vår! Annars hör med folket på rejsa....där finns det fler galningar som tycker livet är på topp när det går runt, runt..*s*

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Tack för förslagen. Jag är lite skeptisk till att köpa en "ren" banbil. Hellre en bil som går att använda till annat också. Men man får säkert mer för pengarna om man köper en "färdig" banbil.

Jag har bara kört 318 och 320 E30, och jag gillar E30ans väghållning. En E36a är inte heller fel, men inte rätt prisklass. En 318iS kanske vore nåt?

Bromsar och däck betyder mest, anser jag, så det tänkte jag satsa på först. Kräm i motorn kommer långt ned på listan, men den får ju inte vara hur slö som helst. Den lilla erfarenhet jag har av bankörning har dock visat att skillnad i motoreffekt märks mindre än man tror.

Men eftersom det sannolikt bara blir några få bankörningar per år, så tänkte jag ta det lugnt med övriga modifieringar tills jag är helt "såld" på bankörning, så att säga.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.