AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
390

rekomendation om baslåda

mane
har en 540 sedan vad kann ni rekomendera för baslåda jag kan inte så mycket om bilstereo men vill järna lära mig

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag rekommenderar den som står i mitt kök och tar plats.

Automat är bekvämt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mest beroende på vad du vill ha ut av lådan. Jag kör själv en vanlig sluten låda som spelar genom hålet bakom armstödet. Funkar kanon!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Som Jeppe säger : sluten låda är lätt at bygga, lätta att ändra gör inte hela världen om måtten inte blir helt 100% enl spec., bra HiFi ljud , kan dock kräva en hel del effekt om lådan är liten
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Följande frågor bör du först ställa dig själv: Hur mycket av bagageutrymmet kan du tänka dig att mista för en baslåda?
Vill du göra någon åverkan på bilen?
Ska du ha ett basljud i tävlingsklass eller bara förbättra det befintliga systemet.

Sluten låda blir liten till formatet men mister lite av de lägsta frekvenserna, (Dessa brukar dock ändå släckas ut av bilens buller när du kör).

Bas reflex (portad låda) blir lite större och spelar lägre frekvenser

Bandpass funkar som basreflex men delar av högre frekvenser i princip utan att man har ett delningsfilter. Nackdel: stor och tung låda.

Personligen tycker jag att man ska undvika de lägsta frekvenserna då många delar i bilen lätt vibrerar med falsk ton.
(Tycker personligen att man inte ska ha större högtalare än 10" i en bil)

Till min 535:a byggde jag en 70liters bandpasslåda (2x8" woofers)med portarna ut genom armstödshålet. Den spelade mycket rent och bra med ett litet slutsteg och inget delningsfilter.

I 750:in har jag precis ställt i sluten 10" låda (helt utan hål in i kupén) med lite värre slutsteg som dessutom har delningsfilter, bassboost, och ställbar insignal. Denna lösning är nästan i klass med bandpasslådan, men jag har mer bagageutrymme kvar och inte gjort någon åverkan på bilen.

tilläggas bör att en bandpaslåda ENDAST spelar den/dom toner portarna är avstämda för... tufft vid korvkiosken men HiFi nej.....

Inget delnings filter är INTE att rekomendera ( du hör iof inte missljuden..) men dels "eldar man för kråkorna" med steget , sen mår inte basen bra av frekvenser över 500Hz...
Så delningerfilter på!!

Receptet är: liten låda ca 20 liter, 10" i sluten låda, bra ström starkt slutsteg av god kvalitet (gärna med inbyggt filter) et voila du har ett system som låter 5 ggr dyrare än vad det är..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.