AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
641

insugs membran på gammla tolvan ?

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Har problem med vibrationer på min,har precis bytt vev venten men vibbarna är kvar.
Det har skrivits mycket om V8:ans mebran men saknar info om V:12.
Vad jag har förstått så sitter det fyra stycken på min men finns det nåt tricks där man tar reda på vilket av de rackarna som är dåligtEnligt Bmw så kostar det 1025:st plus tre timmars arbete.
Har även fått en teori om motorkuddarna då jag haft ett långsamt men jämnt läckage på vänster sida med pentosin,typ uppluckring av kudde(kuddar).
Nån som vet nåt. Mvh Dic.

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Dic, du skriver att du bytt vev venten. Vad menar du då?

På M73 motorn sitter det två membran, dessa sitter "inbakade" i de bakre gavlarna på insugens plenumkammare. På varje gavel sitter ett kort plaströr som går ner i en gummigenomföring på resp. ventilkåpa. Detta är alltså vevhusventilationen. Jag skulle gissa att dessa delar är identiska på m70 motorn.
Är ett membran sprucket hörs ett väldigt tydligt tjuvluftsljud från den bakre gaveln på den sida som är paj. Stänger du av motorn hörs sugljudet ca 2s efter att motorn stannat.
Dåliga membran ger inga märkbara motorvibrationer.
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare! har själv tagit bort mina insugningspackningar på min M70 motor, konstaterade efter att ha sprejat lite startgas när bilen var kall att det nog var dags att lyfta bort insugen och kika lite, och mycket riktigt det var en sorglig förtorkad historia som kom fram .. så nu sparar jag ihop till 4st nya fina packningar =)
lycka till!

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tack för tips både powertoy och majzoo!
Tror jag var lite oklar om vevhusventilationen,jag hade läst så mycket om insugsmembrans probelemet på V8n och dess vibrationer så jag bytte "vevhus venten"
på min med förhoppningar om en vibrationsfri tillvaro,ack vad jag bedrog mig.Om nu insugsmembranen(4 st) är kass,kan det vara orsaken till vibbarna som kvarstår.
Eller är det dags att mäta upp tändkablarna.Majzzo hade du vibrationer pga insugsmembranen(packningarna)
Mvh Dic.

Paap Reeder
Hej powertoy!
Vad är det för membran vi talar om?
På min M70 finns inget dyl. Har kammrarna på skrivbordet.

MVH /// Paap R
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Paap, Jo åtminstånde på M73:an så sitter det en svart "plastgavel" med 4 torx skruv i änden på varje insug. (Den änden som är närmast torpedväggen). Denna "plastgavel" (benämns ventil på BMW språk), har ett kort rör i underkant och förbinder vevhusventilations hålet i ventilkåpan med insuget.

I gaveln, (eller ventilen), sitter ett membran och en fjäder som har till uppgift att dämpa tryckskillnader / stötar mellan insug och vevhus. (håller man för ett hål och blåser i det andra så komprimeras fjädern av membranet och luften på baksidan av membranet evakueras genom ett litet evakueringshål på utsidan av gaveln.
Är membranet sprucket kommer motorn att dra luft både från vevhuset och evakueringshålet, där av tjuvluftsljudet.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det är de svarta locken i bakkanten på kammrarna

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare, de som jag tänkte på var insugningspackningarna som sitter mellan insug och topp, felet visade sig som ett kluckande ljud i luftburkarna och mycket ryckig tomgång när bilen kallstartades, när jag sprejade lite startgas mot insugningspackningarna så stabiliserades tomgången för stunden. rev bort insugen och skruvade bort packningarna från topparna, skall montera dit nya när tillfäle ges ..

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.