AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Specialverktyg kamaxel

Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Är det någon som har måtten på den jigg man använder för att låsa fast kammarna vid topplyft?
Skall göra en själv men mina kammar sitter inte riktigt rätt så det är svårt att mäta exakt. Jag antar att de skall sitta vinkelrätt mot vevaxelhuset och parallellt med varandra vid TDC på 1 cyl vilket de inte gör nu. Motor M62 men antar att det är samma mått på övriga motorer med dubbla kammar.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Man kan tro att de frästa ytorna på kamaxlarna skall vara vinkelräta mot respektive topp men så är det tyvärr inte utan det är någon grads vinkelskillnad. Detta gör det svårt att göra egna inställningsverktyg utan att ha originalen att kopiera ifrån.
Bi
92
Bianchi
Det var ju konstigt att de inte skall stå rakt. Får väl försöka fixa till något som passar sålänge så får BMW göra finjusteringen. Nåväl, det känns ju ändå lite bättre att veta att kammarna inte stod fel som jag trodde först. Skruvar du själv med dina motorer? Skulle behöva lite tips tills min Bentley kommer i mitten av Mars.
Förresten, finns det någon som hyr ut specialverktyg?
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Är det någon som har en ritning på ett kamaxelverktyg V8 ???

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Bi
92
Bianchi
Kane, är du verkligen säker på att kamaxlarna skall stå lite snett i utgångsläget? Alltså med nya kamkedjor och allt som det är när motorn är ny. Skulle ju kunna vara så att de står "rakt" när motorn är ny och vrider sig lite vart efter kamkedjan slits. Någon vänlig själ som har tillgång till detta special verktyg kan väl kolla om det är så?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är två saker som gör att det är svårt klara sig utan verktyget;
1. Den exakta vinkelinställningen.
2. Man låser kammarna till 100% med detta verktyg. Det finns ingen möjlighet för kammen att ändra läge när man drar åt de 6 bultarna till dreven.

fredrikb: Jag skall kolla i morgon om jag kan hitta en ritning på verktyget.

Bianchi: Du har mail.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag hade tur och fick låna kamaxelverktyget av min sjyssta verkstad när jag bytte topp på min bil. Vill minnas att verkyget fixerade kammarna vinkelrätt mot den frästa ytan på toppen. Fast det kan ju vara skillnad på rak sexa och V8...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.