|
|
|
|---|---|
|
Har sökt lite på gamla inlägg ang. detta men tycker inte att jag fått något bra svar så vi tar väl det igen ;-) Har planer på att sälja min sommarbil M3 3.0 och köpa en M3 E30 istället, har aldrig kört en E30 bara läst allt positivt som skrivits om den här så frågan blir är den roligare än en 3.0? och isåfall på vilket sätt.. Jag tycker min nuvarande bil är en kul och hyffsat snabb körmaskin och om man bara går på ren fakta så är den ju E30:n klart långsammare både rakt fram och runt en bana och saknar 3.0:ans sköna sexa så man undrar ju vad det isf. är som gör E30:n till en roligare bil förutom att vissa anser att E36:an är en "dussinbil" (hur nu en M-bil kan vara det) p.g.a av antal tillverkade bilar och annat. Designen på den E30:n är ju klart skön åtminstonde om man frågar en invigd BMW fantast (min flickvän tycker att den liknar en raggarbil) och körkänslan är säkert råare och mer närvarande än i den nyare E36:an. Prismässigt är det ju ganska liten skillnad just nu på en fin M3 E30 och en tidig E36. Hade igentligen tänkt provköra en M3 E30 och bilda mig en egen uppfattning men bilar som är tillsalu verkar inte växa på träd så lite åsikter från folk som kört/ägt båda hade inte varit fel :) ps. Är det någon större skillnad på 215hk och 192hk motorn | |
|
Hej Var inne på ditt spår förra året, tänkte byta bort min 3.0:a mot en 91:ans E30 Evo. Men jag tror att E30 känns väldigt gammal i jämförelse! Dessutom är ju komforten vida överlägsen i E36, tycker jag! Vad ska du ha bilen till? ska du piska den på bana så har jag förstått att "UR M3.an" är ett bättre val, men ska du ha en bekväm och rymlig sportbil, så är nog 3.0:an att föredra. Jag blev avrådd av många på forumet att göra detta byte. Så här i efterhand så är jag nöjd attt jag behöll min bil. Och ärligt talat, kan en 4:a verkligen slå en stor mysig 6:a ? Nä! /Klas |
|
|
Jag tror att E30 M3 lever en del på den kultstatus den börjar få, även om det säkert är en underbar på många sätt. Detta säger jag utan att själv ha testat en... __ Länk |
|
|
Wolv: Ja det känns lite så faktist men man blir ju nyfiken och undrar om man missar något när den snackas upp helatiden. Mosse: Så tänker jag med en 4:a kan väl inte vara bättre än en 6:a köpte min bil delvis p.g.a av ljudet efter att ha stått några timmar och lyssnat på M3 E36:or som dånat förbi på maxvarv utmed rakan på knuttsorpsträffen. ;-) Bilen har jag mest till normal körning och kanske 1-2 bankörningar per säsong så komfort är ju ingen nackdel risken är ju att den blir stående i garaget om det blir jobbigt att åka mycket i den och det är ju synd.. lite det jag vill ha svar på också. Att den känns gammal är väl kanske lite av charmen? |
|
|
enl. min mening köper man inte en M3 E30 för att den ska vara snabbare än M3 E36. M3 E30 är för mig lite mer kännsla..... det burrar och "skramlar" lite charmigt. Tyvärr är det ju så att M3 E36 har blivit en dussin bil... jag tror inte att en M3 E30 ska jämförars direkt mot M3 E36. är man ute efter en snabb "vardags" bil så skulle jag välja en E36:a själv tänkte jag skaffa en M3 E36 som vardags/vinterbil.....hehe (ironi) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" Länk |
|
|
M3 E30 byggdes enbart för att vinna race med...E36 :an är mer en sport/lyxbil....2 helt skilda bilar tycker jag...E30 är ju mer brutal & hård liksom....beror ju helt på vad man ska ha bilen till ...på banan tex. så tycker jag att E30 är grymt rolig att köra & vilken som e snabbast beror nog mycket på skicket & vilken typ av bana det är. ///Mmmm...:O) |
|
Lasseman3 |
Om sexan lockar ser jag bara ett alternativ: Alpina B6 3.5S Då har du en sexa i en M3 E30 kaross! /Lasse |
|
Komfort?! Vem bryr sig om det när det gäller M3 E30!!! E30:n och E36:an är två helt olika bilar och går inte att jämföra de med varandra. Båda bilarna är rå på sitt sätt, E36:an är snabbare vid "rattlås" körning men vad jag tycker så är E0:n roligare att köra när det svänger. Prov kör en M3 E30 och bilda en egen uppfattning, vad det gäller motor ljudet så blir det aldrig som en sexa men är skön på sitt sätt. Vad det gäller din flickvän så måste du uppfostra henne bättre! Raggar bil!!! Det var det värsta förolämpning jag har hört! :-) Mvh Abbe Länk |
|
|
Japp ni har säkert rätt i det mesta, tack för svaren En provkörning gör nog valet lättare ..:) Måste bara invända lite mot att M3 3.0 är en sån komfortbil visst går det bra och glida i den men motorn har en ganska spetsig karaktär tillskillnad från 3,2:an och med andra dämpare och sänkning som jag har på min så är det ingen Citroën komfort direkt men E30:n kanske upplevs ännu hårdare. Abbe: Får väl ta och göra det men det är inte den enda jag har hört säga det tyvärr även om jag inte håller med dom ;-) Lasseman3: Den ja verkar brutal, hittade bara en enda tillsalu på mobile dock så dom kan inte vara speciellt vanliga. |
|
|
L33t, var i landet finns du? Mvh Abbe Länk |
|
|
L33t...om det e någon skillnad på 215 & 195ps motorn...ja det e det...215PS motorn hade bl.a. modifierad topp med större insugs- & avgasventiler som är natriumkylda,aluminium hjulupphängning,andra kolvar & stakar,vassare kammar mm. för att nämna något. jag har ägt båda & visst e det skillnad....men det svåra e nog att hitta en fin bil idag. L33t..lycka till..du kommer inte att ångra dej om du hittar en.. |
|
|
Abbe: I Malmö ganska långt från Gävle m.a.o :) Fredric: Ja det verkar så .. har ju nära till Tyskland där det största utbudet finns så det får väl bli en tripp dit. |
|
Perkka |
M3 E30 e ju snyggare än E36-an.. Väldigt snyggt med skärmbreddarna.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| Stog själv inför samma väl som dig.. valde ju som du ser E30 dels för att jag tyckte den gick underbart är e rolig bil och man kan ju alltid byta upp sig till E36 sen.. | |
Lasseman3 |
Hempa, Du länner väl till denna sida: Länk Ladda gärna upp lite bilder och info! Mvh /Lasse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.