AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.433

Finns det fler som får i 8.5 L olja i en 325:a?

Sida 1 av 2
bm
20
bmwmannen77
bmw 325i coupé 1993
Tjenna . jag bara undrade om det finns fler som får i så mycket olja i en 325:a 93:a...
Skriv i så fall ,,, så det inte e nåt strul på min..

M V H matte

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menar du att det rinner över sen..... :))

Skämt åsido, är detta till mitten på mätstickan då eller?

Vet att jag fick i mer än de 6,5 som angavs till min 325. Mellan 7 o 7,5 fick jag i innan det kom upp till strecket. 8,5 låter mycket dock. Hur fyllde du på, med verkstadutrustning (mätinstrument). Kanske är dags att kalibrera i så fall...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tycker 8,5 låter väldigt mycket. Min rymmer 6,5 ungefär och då ligger måttet på stickan straxt över mitten. 1 liter är ungefär vad som skiljer mellan max och min nivån på stickan så vid 7 liter borde den vara knökfull.
Glömt skruva på oljepluggen undertill?
Har du fyllt på tills det är fullt i oljepåfyllningshålet, eller? Du ska kolla på stickan inte nere i påfyllningshålet.

/T.P.
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
T.P: Tror att han fått i mer än 8,5 om man fyller tills det är fullt i oljepåfyllnadshålet......
Du kanske har ett väldigt stort oljefilter? Köpt original eller?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Lämnade in bilen på oljeservice, tror dem fick i runt 8 liter. Var inget fel med det enligt honom
Låter märkligt, var lämnade du in den? De kanske ville tjäna lite extra pengar :)

/T.P.
Länk
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
T.P: Kan du inte komma något serjöst istället.

Hubbe325: Man kan inte sätta dit en större filter men man kan därimot sätta dit en mindre och på så sätt få in mer olja.

Oljan går inte in i filterbehållaren när man fyller på. Den är där först när man har startat motorn.

Kan det va så att man har bytt ålje tråget eller.

killen med schnitzer 325:an (han som begär 125000 för sin 325:a)
Han pratade om att få in hela 9,5 liter olja så det borde inte vara så kånstigt med 8,5.

320 symmer nästan 7 liter olja enligt boken så inte så kåsntigt att 325:ankan rymma 8,5 liter.
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
fel av mig.

Han får in 8 lite i sin 325:a
finns på blocket i västernorrland 325 -94
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Oljemängden vid olje byte ska vara 6,5 liter inget annat mer eller mindre om motorn är i standard utförande.
oavsett vad stickan visar.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med föregående talare om att det är 6,5liter som gäller!

Om motorn inte är modifierad med annat oljetråg eller liknande...

Har du rätt oljesticka? Om den är för kort, visar den givetvis fel!
Står bilen plant när du mäter? Om den lutar åt något håll, blir det fel!

Försök att tappa ut överskottsoljan snarast, den kan göra att du skjuter packningar och orsakar läckage mm.

Mvh
Loqmankaki: Vad har jag nu sagt som var oseriöst?

Han har en motor som ska rymma 6,5liter, verkstaden säger att de slått i 8,5l och hävdar att detta är korrekt. Detta kan inte stämma, eller hur!!!

/T.P.
Länk
Förlåt, den "rymmer" säkert mer än 6,5liter, men den ska ha 6,5 liter. Jag tror att ni förstod men det är väl bäst att klargöra.

/T.P.
Länk
7 liter vet jag att jag fick i min 325a och då var det på det övre strecket. Säkert någon prao-elev som hällt i för mycket.......

Mvh
Patrik
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Jag fattar inte varför alla ska komma med konstiga idéer (inkl mig själv)

Hasso har rätt och man ska inte fylla mer än det som står i boken oavsett om stickan visar rätt eller fel.

men vad fan ska han göra stickan visar ju rätt för honom.

Det kan inte vara så att du har köpt olja från nått annat land där de ha andra mått och mängdbeteckningar!!!! :)
Det måste ju va nått fel.

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Lämnade in bilen hos Per Larsson bil o Motorteknik

Är rätt säker på att han inte blåste mig då jag såg på när han serva den.. :)

Men enligt han var det inget konstigt alls att man fick i runt 8 liter
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Loqmankaki: utveckla gärna den där teorin om att mindre filter gör att man får i mer olja.
Självklart får du i mer olja om filtret är större,men man kanske måste dra runt motorn lite för att fylla filtret.
För då jag bytt olja på samtliga bilar båtar, mm som jag har haft så är filtret fullt med olja när man tar bort det, om du då har ett som rymmer säg 12 liter för att överdriva så försvinner ju dessa från tråget där stickan doppas ner i.
X.
Alltså... Det är ju möjligt att det går att hälla i 8 liter, men varför skulle man?

Vid 6 liter så är nivån vid nedersta strecket på stickan, vid 6,5 liter så är nivån normal, dvs ungefär i mitten mellan övre och nedre strecket på stickan. Vid 8 liter så har man säkerligen överfyllt den, och det är typ inte så bra. Det står utryckligen i manualen att man inte ska ha i för mycket olja.

Nivåerna gäller en normal, omodifierad 325:a.
Bmw ludde
Hmm konstigt lät oljan rinna ut under natten. Fick väl i ca 6.4 eller nått. Ps bytte filter slog i ca 5.5 liter och startade sen slog jag på en dryg liter till
bm
20
bmwmannen77
bmw 325i coupé 1993
Tjenna..
Ja ja det e många som svarat men alla säger olika ..hmm . hade ine den i går på bmw för att justera handbroms . Bad dom kolla oljan med.. dom sa att den låg rätt i nivå..men om jag hade fåt i 8 liter så var det nog ett annat oljetråg som satt på .
Såp vad ska man tro ???jag har importerat bilen så vad fan vet man vad dom gjort i tyskland..:-)
Ville bar höra om det var vanligt att man fick i mer än det står i "boken".. ok tack i alla fall

Ha det så gott matte

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ska man starta motorn innan man slår i sista litern????

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.