|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Tänkte byta ut den miserabla ljuddelen i min E46 Touring. (original Business CD med std. högtalare) Har bytt ut högtalarna både bak o fram till JBL 6.5 '' med separata diskanter. Detta hjälpte ju i princip inte alls. Jag misstänker att originalapparatens inbyggda slutsteg är för klen. Tänkte hänga på ett 4-kanals slutsteg (dock ej något jättesteg, 4*50 W eller liknande) som klarar högnivå. Skulle underlätta om man hade ett kopplingsschema på kontaktens kablar att utgå ifrån (kontakten från kabelstam som sätts direkt i originalapparaten). Vidare undrar jag var (och om) det finns plats 'under' instrumentbrädan ? (för att slippa dra kablage för framhögtalarna till kofferten ? Tacksam för hjälp | |
|
Länk Sök på nätet, på t.ex. E46 +wiring +harness så hittar du mera. |
|
| Blir nog kämpigt att få plats med ett steg nån annanstans än i kofferten, tyvärr. Kan dock glädja dig med att den lösningen enligt flera här på forumet blir bra. Det är inte så bökigt att dra kablarna fram och tillbaka heller. | |
|
Tackar, vad är förslaget på att dra kablaget för framhögtalarna någonstans ? (bakhögtalare samt batteri finns ju redan bak, dessa kablar behöver ej dras genom hela kupen) .Jag får alltså dra 8 kablar för att få ihop det samt en för remotekontrollen ? //Håkan |
|
|
Många slutsteg med högnivåingång (bland annat DLS) har automatiskt påslag via avkänning i högnivåsignalen, därför behöver du inte dra en remotekabel. Mvh |
|
|
Jag köpte ett mutingkit till handsfreen samtidigt som jag installerade steget, och passade då på att använda mutingkitet för att koppla in de kablar som sedan drogs, på det viset kunde stereon återställas fullständigt inför en försäljning. Mutingkitet var som en "extra halvmeter" kabelhärva med originalkontakter i vardera änden samt nån liten box, så man skarvar i princip på det. Vet inte om det finns nåt annat sätt att slippa ge sig på originalkablaget i bilen, om man som jag vill kunna återställa rubbet. Kablarna drog jag sedan via mittkonsollen och under mattan och baksätet ut i kofferten. En anledning var i och för sig att jag hade en 318 E46, där batteriet sitter fram, och jag måste alltså dra en rätt grov strömkabel längs högersidan, under plastlisten som håller mattan. På vänstersidan under listen drog jag kablaget till växlaren som jag installerade, och enda enkla utrymmet som var kvar (och kortaste vägen) var att dra högtalarkablarna i mitten. Allt gick mycket smidigt utom att få på plats huvudenheten med det extra kablaget från mutingkit, växlare mm, det krävde en del pillande. Ljudet blev över förväntan, särskilt i kombination med uppgraderade högtalare. Steget var ett DLS CA40 (tror jag det hette) på 4x50W. Steget satte jag på durken i kofferten, sydde till en "kudde" av isoleringsmatta runtom, och höjde helt enkelt durken med masonit och originalmatta så att steget blev infällt. Det krävdes inte alls mycket eftersom steget var så "tunt", dvs inte byggde så mycket på höjden. Otroligt snyggt för att vara gjort av en kille med fem tummar mitt i handen. |
|
|
Precis vad jag letat efter, en förlängning med kontakter till stereoanslutningen. Slipper gå loss på kabelstammen. Kommer du ihåg priset på mutingkitet ? Har kollat på skroten om man kunde köpa originalkontakten med 10 cm kabel men det är ont om kvaddade E46 och dessutom verkar det som om man ändrat anslutning från -01. (hos billjudaffärer kan man köpa en hane som passar på originalkontakten och med den från skroten kan man ju skapa en egen förlängning där man gör all åverkan) Tack för informationen Någon som har tips om andra slutsteg än DLS som är utrustade med högnivåingångar ? |
|
|
Tror jag betalade runt 800 för mutingkitet, har sett priser från ca 600. Hyfsade slutsteg för en rimlig peng med högnivåingång finns en hel drös, sök på nätet, det gjorde jag. Orsaken till att det blev just ett DLS-steg var kombinationen yttermått, specifikationer, inställningsmöjligheter, pris och allmänna recensioner, och jag blev väldigt nöjd. |
|
|
Tack för informationen. jag kollar upp DLS, många verkar mycket nöjda. //Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.