|
|
|
|---|---|
Agge |
Ska innan sommaren chippa bilen hos Q. Min fråga är, vågar man höja varvstoppet ca 400 rpm till 7800? Anledningen till detta är att jag inte kommer upp till 100 km/h på andra växeln. Ska man isåfall göra ett m-test före "höjningen" och kolla så att vanosen mår bra? Tacksam för svar MVH //Agge |
|
Inget svar på frågan egentligen, men är den 6 växlade lägre växlad än den 5 växlade? ja får upp min lite över 100 på tvåan och då ligger ja inte riktigt vid varvstopp. /// Clyzzon Länk |
|
Agge |
Tror att den 5 växlade har lägre utväxling än den 6 växlade. //Agge |
| Den 5 vxl borde ha högre växling, därmed gå fortare på tvåan. | |
|
Är det till 7800 JWR höjer till? Jag trodde det var mer för 3.2an! BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
| jag vet dem som har 7900rpm iallafall efter höjning. | |
|
Givetvis går den 5 växlade fortare på 2:an - har själv ägt ett par. Den 6 växlade går inte fullt så fort men ska göra ca 110+ när varvtalsstoppet går in, min -97:a gjorde det. Agge: Antingen har du fel på mätaren eller en annan växellåda i din bil. Höjning av varvtalsspärren är inte att rekommendera, den är ett skydd för motorn och ett ras är mycket kostsamt. Beträffande vanosen så bör du kolla att inte det är orginalets Rolls Royce som sitter där, om så är fallet byt till Sachs vanos - pallar lite mer. |
|
Agge |
Jag vet inte hur mycket Jwr höjer varvstoppet, möjligtvis till 7900 rpm. Man kunde tydligen välja om man ville ta bort varvstoppet eller inte i samband med chippning. Purple: Gick varvstoppet isåfall in vid 7400 rpm på din cab? Mätaren visar lite mer än den på färddatorn, så det är nog inte fel på den. Skulle bli väldigt förvånad om det satt en annan växellåda i min bil. Det är iaf väldigt konstigt det här, att det ska skilja 20 km på andra växeln. Hur kan jag kolla så att det inte är något fel? Beträffande vanosen så vet jag inte vilken jag har, ska kolla detta. ps. Hur går det med Lotusen? MVH //Agge |
|
Agge: Har för mig att varvstoppet gick in vid 7600 rpm och för 3.0 gick den in vid 7400 rpm. För att kolla detta behöver du förmodligen köra bilen i "rullande landsväg" = bromsprov - kostar lite olika, men om du ska chippa så gör det i samband med bromsprovet, kombinera med open air-filter samt sportsystem för att få bättre flöde genom motorn. Du får säkert svar ang problemen på detta sätt. Jag fick byta vanos på min cab efter ras - dyrt - betalade 21 papp med montering och mappning, det är billigare nu iallafall. Lotusen "sover" än men snart..... Har hittat trevliga prylar till bilen nu: Ny styrbox som ger ytterligare 100 hk, blow off ventiler till Garret 25:orna samt ställbart laddtryck - ger ytterligare ca 0,2-0,3 bar. Den ska lämna ca 500 hp efter ingreppen. Jag vet att problem kommer att uppstå med växellådan som är en Renault Alpine-växellåda i orginalskick, det gäller 2:ans växel, det lär finnas en annan Renaultlåda som pallar trycket (trodde aldrig jag skulle behöva sätta min fot i en Volvo-äffär, fy f-n), men jag skyndar sakta - börjar med styrboxen (19 papp). Lotus V8 twinturbo har progresivt laddtryck vilket innebär att den laddar 0,25 på 1:an och 0,7 på 5:an i orginal, detta gör att man inte chippar bilen på vanligt sätt utan tvingas till köp av styrbox. Ett par nya bakdäck lär jag också behöva (8 papp) Kanske nya stolar. Kanske jag är galen....... Min fru säger att hon älskar mig fortfarande......... |
|
|
Tja agge glöm chipning,,,,Mappa bilen istället det är lite dyrare men är bättre för motorn,,För då ställer dom in allting vart efter hur din motor är i skick.Med mappning kan du oxå flytta varv stoppet.....Lycka Till |
|
| En cabbe har högre utväxling än en kupe därför går den lite fortare på som nu tex tvåan(3.2) 3.0an varvar ytterliggare lite mindre men har ju tidigare varvstopp original | |
| menade tidigare varvstopp än 3.2an | |
|
m3 chefen: Jag tror att en omprogrammering av org chippet är det bästa (UNI-chip) och att man då satsar på att få en flackare vridmomentskurva så att >300 Nm erhålls redan vid 1500 rpm, detta sätt ger betydligt mer känsla för föraren, genom varvstoppflyttning samt en massa hästkrafter som inte fastnar i marken gör oftast mer skada än nytta. En mappning är endast en optimering av den bil du har - det skiljer sig mycket från bil till bil i orginalskick. Jag har själv provat alternativen och som jag beskrev för Agge så fick iallafall jag mest ut av UNI-chip,filter och sportsystem - men smaken är som.... |
|
Agge |
Purple: Ska fundera starkt på unichippet. Höjs varvstoppet i samband med omprogrammeringen? Vad hade du för sportsystem till din cab? Kul att höra allt med Lotusen. Så du ska trimma lite, som att det inte finns tillräckligt med kraft nu :) Tack för alla svaren, speciellt dina Purple MVH //Agge |
Gemini__ |
Andra inlägget i denna tråden, innehåller lite info om hur resultatet blev efter montering av UNICHIP. Kanske kan vara intressant läsning för dig, även fast det inte är samma typ av bil du äger. ---->Länk Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Om du skummar igenom denna tråd hittar du mer info om detta... Länk |
|
När jag UNICHIP-ade min M5 -95 fick jag reda på att man inte kunde höja varvtalsstoppet eftersom detta sitter i orginalchippet och med unichip går man inte alls in i bilens originalstyrbox över huvud taget. Man sätter dit en extradator på kabelstamen till originalboxen som överstyr bilens originaldator men den kan inte ändra tex varvtalsstoppet. Per L |
|
|
Agge: Jag hade ett Simons rostfritt på min cab och jag har sett att det råder delade meningar kring Simons - tex att det är inte fint nog för en BMW etc.. - jag var mycket nöjd, systemet gav ifrån sig ett lagom ljud, priset var lågt. Bilen jag uni-chippade var en 3.0 -95:a och jag kombinerade med AC-Schnitzer sportsystem samt JR koniskt filter, bilen gick otroligt bra efter åtgärderna. Cabben var inte chippad endast Simons + luftfilter. Varvtalsstoppet höjs inte i samband med uni-chippet men fråga om firman kan åtgårda detta också i samband med uni-ch. Man har bara trimmat tillräckligt när man inte vågar gasa längre ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.