AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.577

518 (M10) går på 3 cyl, efter ventiljustering...

Sida 1 av 2
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag ställde ventilspelet i helgen, bilen startade fint och lätt efter, men på låga varv "skuttar" bilen fram. Eftersom jag inte har någon varvräknare vet jag inte exakt varv, men kan översätta det med växel/hastighet: På tvåans växel upp till 30 km/h "skuttar" bilen, och även på tomgång.
Bilen går antagligen bara på tre cylindrar, den känns slö på låga varv.

Tändkablarna är nya, rotor/fördelarlock är ca två år gamla, tändstiften ungefär ett år.

Så, vad är det som är fel (vad har jag gjort fel??) ??

curigan
528iat-00
Länk

Hej kolla på denna länk dock är det en 518 -1983 vet inte om det är samma ventilspel.I fall du har fel spel?
Nåt att börja med.
MVH:Pelle
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
0.20 mm kall... Det står på innerskärmen! Och kontrollmätt har jag gjort, två ggr per ventil. Så det borde vara rätt.

Men tack så mycket ändå! :)

På 528:an som jag har så hade jag liknande symptom, på den var det mittstiftet av grafit i fördelarlocket som gått av.

Micke
Tapani
HAr du justerat ventilspelet efter tändföljden??
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Nej, jag tog dem från ettan till fyran, vred runt motorn mellan varje justering.
Men man skall altså ta dem i tändningsordningen, 1,3,2,4 eller vad det nu kan vara?

Tändningsföljden står ju på ventilkåpan, så det är bara att följa den då!!

Tack, änligen kanske jag har fått en naturlig förklaring till att motorn går som "en pötta skit" :)

Harry2
BMW 323i-96
Hur i h-vete vågar du försöka ställa ventilerna utan att veta exakt hur man skall göra?
Köp en bok, läs och meka sedan.

Harry
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Harry2: Jag följde en instruktion som jag hittade på internet.
Du kanske kan berätta hur man gör istället för att sitta och skälla ut mig och säga att jag har gjort fel. Jag kanske har gjort rätt, men något annat kan ju vara fel, helt oberoende av justeringen.

Alla är inte fullärda från början, man måste lära sig nån gång också.

Wrath
518i -85
Harry2:

Forumet är till för att hjälpa folk inget annat ! rätt klumpigt formulerat , du kunde ha lagt upp det på ett bättre sätt...

Nisse:

Ett hett tips är att kila ned till ex.) Mekonomen och inhandla en Haynes Mekbok till din bil , mycket bra läsning där står det garanterat hur du ska göra , följ anvisningarna och du kan inte göra fel ! Kolla stiften också , kan lika gärna vara dom ! Dom var ju trotsallt 1 år gamla

/Mvh Göran
ska på m10 motorna vara i ordningen 1-3-4-2, allt enligt haynes!

Kan ju ändra spel efter man dragit åt muttern men kolla kablarna de ger mer bekymmer än man tror.

Lycka till!
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Wrath: Tack för ditt stöd ;)
Ja, det kanske är bäst att göra. Jag kollade på biblioteket, boken var utlånad, så jag kollade internet istället och hittade en bra beskrivning.

Så en fråga till: Vad spelar det för roll om man följer tändninsordningen eller ej? Räcker det inte med att den cylinder man skall justera står i övre dödpunkt då båda ventilerna är stängda??

benny
535im-86
Hej! det spelar ingen roll vilken ordning du justerar! Har du haft ur stiften? du kan ha knäckt stiften när du skruvade i dom de e ganska vanligt har hänt mej ett 20tal gånger mina 15år som bilmek då kunden bytt själv oftast har dom andvänt tändstifts nyckeln som finns på dom flesta bensinmackar att låna som e ledad o ett T handtag har själv lyckats att knäcka ett stift så med detta pissverktyg. men kolla först att du har gnista på alla tändkablar du kan ha gnista på stiften även fast dom e trasiga men när dom sitter i motorn kan gnistan ta en annan väg eller vara för klen. lite småtips värt att kolla

mvh.benny
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Benny: Tack, jag tänkte väl det!! Jag skall kolla gnistan i eftermiddag.
Jag fortästter felsökningen under dagen!!

Tack!

Harry2
BMW 323i-96
Bennys tips var bra. Skuttande motorer beror oftast på tändningsfel. Du kollar lätt vilken cylinder som strular genom att ta av en tändkabel i taget och starta motorn. Sätt för säkerhets skull i ett stift i den lösa tändkabeln och jorda stiftet med en startkabel, det mår tändsystemet bättre av.
Om du råkat göra riktigt fel vid ventiljusteringen så hörs det om du ställt spelet för stort. Har du fått till på tok för litet spel på någon ventil så hörs det ju inte.
Jag tror att du gjort rätt, men i BMW:s egna böcker står det att man ställer ettans ventiler när fyrans ventiler överlappar, det vill säga är öppna samtidigt. Detta är lätt att se när man drar runt motorn. På likadant vis ställer man in spelet på tvåan när trean överlappar, trean när tvåan överlappar, och slutligen fyran när ettan överlappar.
MVH

Harry
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag har nu hittat problemkällan, det är precis som rsarits sa, kolstaven i fördelarlocket var försvunnet.

Tack alla som har svarat!! Tack Harry2, för ditt senaste inlägg :)

Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Man ska inte ropa hej förän man är över ån heter det ju, fördelarlocket byttes idag, men ingen skillnad!!
Kan det vara så, att trots ventilspelet är rätt enligt "lappen" på innerskärmen, ändå inte stämmer på något vis??
Jag finner ingen bra lösning på mitt problem just nu, hoppas att någon av er BMW-bröder kan hjälpa :)

Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Jag vet att BMW hade problem med ojämn tomgång på någon modell och att de gick ut med ett pressmeddelande till märkesverkstäderna med en rekommendation att använda sig av lite större ventilspel. Vet dock inte om det var M10:an det gällde, men det kanske finns någon här som vet. Själv renoverade jag toppen på min 87:a och fick en pendlande tomgång, ställde om ventilspelet och var inte lika "snål" andra gången och sedan var problemet borta.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej gick bilen bra innan justeringen av ventilspelet?Bytte du något annat ex.tändkablar eller Gjorde någon annan justering samtidigt?
Annars tycker jag det låter som för litet ventilspel på någon ventil så kolla det en gång till och tänk på att bladmåttet ska gå i lätt om du pressar in det eller ställer så det går tungt at dra ut har du för litet ventilspel. det spelar ingen roll i vilken ordning du ställer ventilerna och det är rätt att cylidern ska stå i övre dödpunkt detta motsvaras på cyl.1 av att 4:ans ventiler överlappar osv. och skulle du jutera vid fel läge kan inte spelet bli för litet utan endast för stort ock det hörs rejält.
Annars är tändstift eller kablar en trolig orsak och precis som Micke"rsarits"skriver kan dessa vara kassa trots att dom är nya.
Lycka till med felsökningen. Lasse

Föresten kom presis på en grej kanske helt galen men har den bilen k-jetronik insprutning? iså fall brukar dessa kunna krångla med skräp i någon spridare eller bränslemängdsmätaren,då brukar dom bara gå på 3 cyl. detta brukar dock bara märkas på tomgång.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hallå Lasse!
Jag har bytt följande: Tändkablar, fördelarlock och stift. Ökade spelet till 0,25 mm på alla ventiler.

Precis som du skriver, kan det säkert vara skräp i någon av spridarna, det är det enda jag kan tänka mig just nu. Det känns som om jag gått ingenom och kollat allt annat.
Köpte en flaska STP Injection Cleaner, som jag ska hälla i tanken ikväll, får se om det hjälper!
Det verkar iaf som om jag har fått något fel, som är helt oberoende av ventiljusteringen.

Nu minns jag inte om det är K-eller L-Jetronic som är i bilen... Nåt av dem är det!

Tack för all hjälp :)

Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Har nu hittat felkällan, ett hål i slangen som går från luftfiltret till insuget.

Är det någon som vet vad denna "slang" kallas? Altså, den som sitter mellan luftfilterlådan och insuget, med mängder av förgreningar på? Vad kostar en sådan tro? den såg inte direkt billig ut med alla slangar som var anslutna till den!!

David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Den kostar ca 200spänn på bmw. Exakta benämningen vet jag inte men jag brukar kalla den insugningsbälg. Skriv upp numret på den gamla så du är säker på att du får rätt.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.