|
|
|
|---|---|
Tim_318i |
Jag har en Bmw 318i -88 med en motor som tickar väldigt mycket vad kan vara fel? jag har testat att byta motor olja så det är inte det som är fel. Också undrar jag ifall nån har lite roliga trim grejer att sälja till en sån? t ex trimkammar mm. Motorn har gått 15000mil Tack på förhand för era svar. Tim Eriksson |
Kowalski |
Tickandet kommer troligen ifrån ventilerna och kan bero på att kamaxeln är sliten. Kamaxeln slits snabbare om man använder en dålig (billig) olja. Vilken typ av olja använder (har du använt) du? Snåla aldrig när du köper motorolja utan håll dig till etablerade märken (Mobil, Shell, castrol, valvoline tex). Att byta kamaxel mm. vet jag inte vad det kan tänkas kosta men det är säkert inte billigt. |
|
Detta måste vara ett av de mer diskuterade ämnena här på forumet...tickande kamaxlar. Börja med att lyfta på ventilkåpan och se efter vilket skick kamaxeln är (du har väl M40 motor...), den skall vara slät o fin, inget slitage på kammarna... Se även tidigare inlägg! |
|
Kowalski |
Har för mig att M40 motorn kom -89, eller? Kan ha fel, men följ ovanstående inlägg. |
|
M40-Motorn kom våren -88. Under -88 fanns det 318i med "gamla" motorn och 318iS med M40 (8 ventiler). Dessutom satt det varvräknare och x-ekerfälgar på 318iS. Prisskillnaden var c:a 12' SEK. |
|
Kowalski |
OK, då fick man det klart! Tackar |
| Jag har en 318i-89. Den tickar också lite. Det gör alla fyror som har några mil på mätaren. Min har gått 24 000 mil, men den tickar inte alls mycket. Detta p.g.a. bra olja genom tiderna... Kör på castrol gtx. tror jag... | |
|
Alltså inte alla fyror, men alla fyror som bmw gjorde under 80 och början av 90-talet. Även sexorna tickar. Men ingen är perfekt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.