|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Jag skrev tidigare ett inlägg att tomgången var ojämn vid kallstart. Motorvarvtalet pendlade mellan 1000 - 1500 varv, vilket skapade en "gängurueffekt" vid krypkörning med kall motor. Detta fenomen uppkom, tyckte jag, efter motoroljeservice varvid jag blev lite fundersam... PRovade det snabba, enkla och väldigt billiga alternativet att hälla en liten flaska insprutningsrengöring i tanken och det gav väldigt önskvärt resultat. Provade en kallstart i lördags, i och för sig bara minus fem grader, men symptomerna var borta. Ville bara rapportera detta, då jag i tidigare tråd sagt jag skulle göra det. MVH Tobias | |
oxbow |
Jag har fått exakt samma fenomen. När bilen var kall hoppade tomgången från att nästan dö till 1500 varv. Detta hände vid stillastående utan belastning. Sedan när bilen blev varm så försvann det. Ska prova en flaska insprutningsrengöring. |
| Det fungerade bara tilfälligt för mig, två tre tankar senare var det samma igen. | |
sno |
Hur stora ær dom ær pendlingarna ? Alltid 1-1.5 ? Hur længe håller dessa på? Blir funderasam om jag kanske har samma fenomen, men har inget att jæmføra med. Hos mig pendlar den till lite precis vid start, jag antog att det var ECC'n eller något. Men dær gør den bara ett hopp. Sen har jag ytterst små pendlingar som kanske ær mellan 800-900 (eller 700-800, måste nog kolla igen). Dvs væligt små, men man ser precis att nålen rør sig lite. Har precis varit på serivce I, dom sa att det var något litet fel på varvræknaren enlgit deras datortest (eller, det sa dom inte alls från børjan, det var efter att jag frågade och ville se alla testreslutat, annars sa dom att allt var som det ska) Men att det ær dyrt att åtgærda och att jag aldrig kommer mærka av det ændå. Tycker krypkørning går dåligt iallafall, svårt att få det att flyta på riktigt bra. |
cdabox |
detta fel har jag oxo haft, och det återkommer lite då och då.... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
sno |
Lite mer info om denna insprutningsrengøring tack. Var køper man sådan ? Ær det något man ska ha i brænsletanken efter att ha tankat fullt? Kan ju inte skada att testa det tænkte jag. |
oxbow |
kan medela att mitt problem försvann av sig själv... ingen aning om varför.. skitig besin kanske? |
|
Jag har samma problem på min Z3 2,8. Pendlar mellan 700-1200 ett tag när den är "kall" (står i varmgarage), har aldrig prövat på vintern. Får pröva rengöringen då kanske.. /Henrik |
|
|
Jag bör också testa insprutningsrengöring, för min bil har dålig tomgång vid kallstart. Köpte även 12 nya tändstift idag, kanske kan hjälpa med mycket tur. Mellan vilka komponenter går vakuumslangarna?? (inte konstrollerat detta) |
|
|
hehe, kanske var något sen med meddelandet? ;) |
|
|
kul att det löste dig för dig men som sagt kanske vatten i soppan :) skojar bara BMW- När du älskar att köra |
|
|
Jag har samma problem på min 318, fast pendlingen uppkommer endast vid stark kyla och om jag gasat på lite. Det kvittar om motorn är varm eller kall. Jag bytte insugsdamasken som var sprucken i tron att den drog tjuvluft, men pendlingen återkom i dag på väg till jobbet efter att jag blåst om en lastbil. Kanske skulle prova med lite K-sprit jag med. Fredrik M |
|
|
Hade samma problem. bara att åka in till BMW och lägga in senaste motorstyrningsprogramet så var mitt problem löst på 328:an. Kostade mig 380 spänn utan att bli skitig. mvh Kristian |
|
|
Instämmer med Alf. De är oftast mjukvarurelaterat på E46.(M52TU/M54) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Vet inte om det funkar för alla med ny programvara. Jag uppdaterade min i somras, ver. 38.02.02. Men har samma symptom som de andra. Vilken version fick du Alf? | |
|
Ni verkar ha en motsatt bekymmer jämfört med mig.... När motorn på min kärra är kall (endast vintertid) så brukar varvräknaren fastna på 1500 varv så kan jag åka med 1:ans växel ett bra tag utan att gasa , sen släpper den o då får man gasa .... ngn som känner igen det??? BMW M-POWER |
|
|
Jag uppdaterade programvaran till motorstyrningen och sen var problemet borta. Min bil: Länk |
|
|
Hur ska man då övertyga/säga till BMW att man vill uppgradera mjukvaran då? Har ju inte problem med pendlande varvtal, men kan ju alltid vara bra ändå... ///Tomten |
|
|
Tomten, du behöver inte 'övertyga' BMW, det är bara att beställa jobbet på verkstan! Kostar troligen en slant, men det kan det ju vara värt. (Jag fick min 325Ci -01 uppgraderad för nåt år sedan, och efter det blev bilen mycket mindre benägen till 'känguruhopp' i kökörning, plus att den svarade bättre på gasen). /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.