AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
849

Oljetrycket försvinner!

Rico80
Vad kan det vara för fel oljetrycker försvinner på tomgång enbart när bilen är varm o man kört några mil! Om man ökar varvet men ca 100-200varv så släcks lampan igen!! har haft bilen inne o bytt vipparmar bytt olja o filter efter jag märkte problemet men problemet finns kvar!!! kan det vara oljetrycksgivaren som glappar! fick tips på att det kunde vara nån kolvring som gör attd et blir för högt tryck i vevhuset men borde inte bilen ryka blått då?? den går precis som vanligt har itne tappat nån ork eller så heller, inga missljud!!! nån som har nån idé????

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vilket RPM ligger tomgången på då?

Rico80
den ligger mellan 7-800 nånstans

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
du kan ju alltid be verkstaden koppla in en oljetrycksmätare så ser du om pumpen jobbar som den ska..

Tomba
525 TDS -92
Överströmningsventilen. En fjäder med en kula som tätar mot ett säte tills trycket kommit upp. Uppnar sedan öch släpper ut överflödigt tryck.
Kan var skit på sätet eller sliten. Ge den en bang med hammaren så den sätter sig.
Man ska nog akta sig för att köra med bilen i detta läge. Om trycket är så lågt att lampan lyser så är det *inte bra*.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Vilken varmviskositet är det på oljan?? Om motorn är lite sliten och du har för lågt varmviskositetsindex exvis 30 kan detta problem uppstå. Jag led av detta på min gamla bil en 325 iK-87. Problemet kurerades genom att byta olja till, i mitt fall 5W50.

Kör ej med bilen innan du åtgärdat felet du löper en risk att framförallt kammen tackar för sig.

mvh

MW-Guru
Rico80
mw-guru: jag kör på 10w40 olja.

tomba: vart ska jag slå??

Rico80
oljetrycket försvinner bara på tomgång o när bilenär varm har ju tryck när jag åker så det borde väl inte vara nån fara? om man öppnar oljepåfyllningslocket med bilen igång sjunker varvtalet så bilen nästan dör för att sen öka igen o när man sätter på det igen så varvar den upp till ca 2000rpm för att sen sjuka till det normala igen ska det vara så eller är det vevhusventilationen som är igensatt?

Axel
Svårt att veta hur högt oljetryck du igentligen har,sök förklaring omedelbart så du vet vilket oljetryck du har.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Om du tar bort oljepåfyllningslocket så SKALL bilen gå dassigt, så det är inget onormalt. Oljan du har i verkar OK, det är ju en "normal olja" så det är inte problemet. Håller med Axel, kolla oljetrycket omedelbart. Orsaken kan ju till exempel vara en sliten oljepump. Det här med överströmningsventilen känner jag inte till så mycket om så det berör jag inte.

MW-Guru
Rico80
ska prova att byta oljetrycks kontakt idag o se om det e den som är lite glapp eftersom om amn rullar på tomgång i nått gupp så får man tryck igen o tror den gammla givarn läcker lite oxå eftersom det e ganska så mkt olja runt den!! får hoppas på det bästa inte kul att byta pump jue :(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.