|
|
|
|---|---|
Berglund |
Har en 525tds touring -92 som vibrerar vid inbromsning. Har bytt skivor, belägg och k-stag. Har kollat leder och länkarmar. Funderar på om orsaken kan vara stötdämpare eller topplagringar. Vid mycket hård inbromsning känns ingenting och vid myckrt försiktig inbromsning nästan ingenting. Vibrationerna kan också komma vid körning över de vita vägmarkeringarna eller andra ojämnheter. |
|
Låter som det skulle kunna vara dåliga lagringar i de så kallade casterstagen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Berglund |
Hur kollar man dom..... lagringarna i kasterstagena då? |
|
bromsarna tar inte dåligt på någon sida då? skev framvagn? |
|
|
Det är faktsikt ganska svårt att göra en fullgod kontroll av lagringarna utan rätt hjälpmedel (framvagnsplatta). Har du tillgång till grop eller liknande är det nästan det enklaste. En person kör då bilen lite "ryckigt" över gropen medan den andra ser hur lagringarna rör sig, det ska då vara en mjuk fjädrande rörelse, inte ryckigt eller klonkande. Ett alternativ är att använda brytverktyg och bryta "isär" leden. Även då ska det vara ett mjukt fjädrande motstånd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det här är ett vanligt problem. Vid byte av skivor måste man alltid kontrollera att de nya skivorna inte kastar. Det gör man med en mikrometer på magnetstativ. Tyvärr visar det sig ofta att nya skivor också kastar. Detta beror ofta på att anliggningsytan på navet har avlagringar som gör att den nya skivan inte spårar rakt. Gör rent ordentligt! Det händer ibland att bromsskivorna bak tappar delar av den blanka ytan på baksidan. Den råa metallytan orsakar då en vibration vid bromsning, som fortplantar sig i hela bilen. Detta fel kan få auktoriserade BMW-verkstäder att byta hela framvagnen på bilägarens bekostnad, givetvis efter att ha bytt bromsskivor, belägg och bromsok fram, och därefter en fyrhjulsmätning och justering, allt utan effekt. Inga pengar tillbaka. Jag haar haft två sådana fall på min verkstad på en månad. MVH Harry |
|
| Ett riktigt skräckexempel Harry2. Vilken tur jag hade när jag bytte skivor + belägg runtom på min 525:a nyss. Jag bytte även stötdämparna fram=Hel Slut. Nu är den felfri, inga vibrationer eller klonkningar någonstans. Och en broms som nyper ordentligt. | |
Berglund |
Hej du Harry 2. De förta och andra paret skivor jag köpte var inte okej. De jag har nu är 100%, och jag har kollat dom med både micrometer OCH indikatorklocka. Har kört med dom ca.1200 mil och är rekviderade på mekonomen, ja faktist, ett par norrbits.. |
Berglund |
Jesperado.. Jag har faktist kollat de bussningar du antyder, men kan inte hitta något större fel. Ska de vara HELT stumma? Har kollat dom både i grop och med hjulen hängande löst på tvåpelarn. Vi körde också med skakplattan på bilprovningen utan att se något. Jag tror nog ändå på stötdämparna med en kombination av casterlagringarna.. kansken... Och vilka dämpare ska jag då köpa. 525tds med komfortpaket och då lite lägre än std. Ca 30-35mm. |
|
Helt stumma ska dom inte vara, det ska vara en mjukt fjädrande rörelse i dom. Men som sagt, det är svårt att se om dom är bra eller inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hei. Jeg har også noe som ligner på samme problem.Jeg har en følelse av at hele fronten får en liten skjelving og når man så bremser blir det ganske kraftig risting i forhjulene.Dette skjer bare enkelte ganger ellers er det ingen ting og bremsene er veldig fine.Har lurt på om det er spor i veibanen som setter fronten i bevegelse W H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.