AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
464

Törs jag köra?

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena

Är dags för inspection 2 och både gula och röda lampan lyser men har fått tid först i slutet av månaden...

Är det skadligt för bilen att köra mycket innan, behöver åka ca 80 mil i helgen!

///
Nicke
la
248
lappen
m536i 85
det kan jag aldrig tänka mig om du har skött tidigare service har du bara olja och kylarvatten ska det väl inte vara nåt farligt

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror lite på hur länge det var sedan du servade den sist och vilken olja du kör på...

Har den röda lampan precis tänts och du har en syntetolja i motorn, lär det inte vara några större problem.

Har du däremot kört några hundra mil med röd lampa och har en mineralolja så skulle jag leta efter alternativa färdmedel fram till servicen.

Mvh
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Den förra ägaren gjorde oilservice på den för knappt 1000-mil sedan, vilken olja han använde har jag dock ingen aning om...

Och ja, den röda lampan har precis tänds.

Kanske blir omkring 100-150 mil jag kommer åka innan servicen.
Det ska inte vara några problem. Kör på.

/T.P.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Skönt att höra!

Man kanske ska ta det lite lugnt med högerfoten ändå....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappt 1000mil, då är det nog rätt lugnt!
Däremot kan det vara klokt att inte köra motorn "jättehårt".

Mvh
10
14
100268
525:a -88
Om mjölken gått en dag över tiden, drick!!!
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Bekymra dig inte. Du kan glatt köra 2500 mil mellan servicarna. Om du lämnar bilen till en stor BMW-verkstad får du säkert oljan bytt. Lika säkert är det inte att du också får oljefiltret bytt. Jag har träffat bilar med fullstämplad servicebok där oljefiltret gått 6000 mil och mer. Jag har också fått in en bil utan filterinsats. Telefonen ringde väl just när meken skulle sätta dit det nya filtret.
Porsche rekommenderar oljebyte vid 2000 mil på sina högtrimmade, luftkylda motorer. Det finns ingen anledning att kasta pengar på BMW. Moderna oljor klarar utan vidare 2500 mil.
Jag byter själv olja vid ca 3000 mil. Det gjorde jag också på mina taxibilar när jag drev taxirörelse för 10 år sedan. Det enda problem jag råkade ut för var en brusten ventilfjäder på en 740-84 med 67000 mil på mätaren. Vid topplyft visade det sig att honingsspåren i cylindrarna såg nya ut, och det fanns inget mätbart slitage. Bilen såldes senare med 107000 mil på mätaren, och rullar fortfarande på Stockholms gator.
MVH

Harry
-RW-
det är bara tuta och köra;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Måste bara berätta. En polares familj hade en Audi 80 GTE (86:a) från år 1988-2000. 29000 mil på mätaren. Dom bytte aldrig olja på den. Fyllde endast på om lampan lyste, men den kunde få lysa i några veckor innan oljan fylldes på! Den gick fortfarande när den lämnades in på skroten. Men såg förj-vlig ut!

Jag känner till en Volvo 240 försedd med B21-spis som efter knappt 30000 mil slutade fungera. Då reperatören frågade när senaste oljebytet gjordes ryckte ägaren på axlarna och sa att det aldrig bytts någon olja. Det visade sig att kamaxeln skurit vid ett överfall. Efter att smärgelduken gjort sitt var det bara att montera tillbaka samma kamaxel samt byta olja. Kan tänka mig att bilen går än idag...
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
har ägt en volvo 245 det är skillnad på en svensk stridsvagn & på en Tysk ingenjörs konst BMW

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min fd 245:a körde jag ett par kilometer med tempnålen bakom det röda när rem och remskiva lossnade.....hade ju bara en liten bit kvar till garaget :)
Säga vad man vill om gamla Volvomotorer men känsliga är de iaf inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.