AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

323-79 elfläkt!Är det original?

Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Hej!Jag har precis köpt en 323-79 i kanonskick.Håller på att byta vattenpump och kollar lite allt möjligt inför besiktningen.Är det original med elfläkt på dessa?Som jag kan se så är det inte mycket plats till en vanlig fläkt,i så fall undrar jag om nån har kopplingschema till den?Nu är fläkten kopplad till batteriet och en strömbrytare.Det sitter två givare på vänster sida av kylaren nertill,ser ut som thermo kontakter.Hjälp!

"voffo gör dom på detta viset"
Svårt att säga om det är original, det finns ju bilar som har enbart elfläktar. De kopplas alltid via termobrytare som oftast sitter på en av tankarna till kylaren, ibland med två steg (hastigheter). På många bilar är de dessutom kopplade utanför tändning osv, de kan starta och gå en stund efter att man stängt av och tagit ur nyckeln.
En separat strömbrytare är definitivt inte original, systemet måste fungera automatiskt.

FP
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja det ska vara original på 79 togs bort från 80 års modell om jag inte har helt fel för mig..

hjorten
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

glömde att skriva att troligtvis så funkar inte termo kontakterna så därför har någon smart kopplat bort dom och ersatt med brytare..Har sett en 79:a med samma lösning som på din.

hjorten
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
självklart original fram till 79, år 1980 kom den vanliga fläkten. Min kompis 79as hade också separata brytare.
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Tack för svaren!Jag skall koppla in det så det funkar med thermo kontakterna.Super rolig bil med diffad axel för ca.vad en ny cresent cyckel kostar!

"voffo gör dom på detta viset"
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Original. På min -79 (reservdelsbil) funkar t.o.m. thermo-styrningen.
Blev mycket förvånad då jag såg att -82:an (finbilen) hade vanlig fläkt. Byttes snabbt till elfläkt.

Kiip Spiiding!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

spiidfriik.Har du något kopplingschema hur man kopplar in termo-styrningen.Ska oxå byta till elfläkt.

hjorten
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tyvärr har jag inte det.
Jag kopplade min via ett eget relä (vanligt extraljusrelä) som jag matar direkt från batteriet (dvs fläkten fortsätter snurra även när jag stängt av motorn tills termostaten slår från).
Jag jordstyr reläet, dvs jag har dragit jorden via termostaten.

Glöm inte att säkra matningen!

Kiip Spiiding!
Ro
138
RonnyN
330i -03
Min -82a hade elfläkt framför kylaren, fint för effekten...:o)

/R

E-30 alpina köpes......
Ironi förmodar jag eller...? Skulle en elfläkt vara som ett litet trim?

FP
M3-Jonas
om man ska koppla in en elfläckt på en bil som inte har det var ska man sätta termokontakten? på utgående vatten från motorn eller på ingående till motorn?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Original sitter den på ingående till kylaren (eller utgående från motorn), alltså där vattnet är som varmast.

En elfläkt stjäl bara effekt när den verkligen behövs till skillnad från en mekanisk. Dessutom stjäl den betydligt mindre effekt.
Därför kan man kalla det för en liten effektoptimering att montera elfläkt.
En annan poäng är att slirkopplingen som BMW envisas med på sina mekaniska fläktar brukar ge upp med överhettning som följd. Det slipper man ju med elfläkt.

Kiip Spiiding!
Varken eller är väl vanligast, dvs termobrytaren brukar sitta i en av kylarens tankar (gavlar). Spelar väl mindre roll, systemet måste ju designas till att slå till fläkten vid önskad temp, men om det är t.ex 87 eller 95° eller nåt annat just där termobrytaren sitter är mindre viktigt, man mäter väl på ett mera kritiskt ställe i motorn och "överför" detta till vad som råder där brytaren monteras.
Spiidfriik: Jag funderar så här, tror det är lite myt över det här med elfläkt. Om det behövs kylas bort X kW vid ett visst tillfälle med en visst typ av fläkt så borde det faktiskt gå åt mera motoreffekt (eller förlust av motoreffekt) med en elfläkt. Först skall elektrisk effekt genereras i generatorn, sen skall den omsättas till mekanisk effekt i elmotorn innan X mängd luft pressas genom kylaren. Säg att generator och elmotor har runt 85% verkningsgrad, det totala systemet får då sämre verkningsgrad än en vanlig fläkt som drivs av rem från vevaxeln, dvs det stjäl mera effekt från motorn istf tvärt om.
Allt under förutsättning att remfläkten bara tar effekt när den behövs, typ viscokoppling eller motsvarande system.
Fördelen med elfläkt är ju att kylaren inte behöver monteras just i närheten av motorn/remfläkten. Jag har också hört om strejkande viscokopplingar men även d:o elfläktar med tillhörande styrning, termobrytare osv, kan kanske gå på ett ut.
Grejen är väl att det är sällan som fläkten (oavsett sort) behöver arbeta så fort bilen är i rörelse.
En nostalgisk grej var bilen som inte hade nån kylare alls. Ford hade en sån (V4) på 60-talet. När kyla var påkallat i motorn så startade kupéfläkten och kylde vattnet genom bilvärmarpaketet. OK på vintern kanske men för att inte steka folket inne i bilen på somrarna så släpptes luften ut under bilen via ett spjäll. Fiffigt? Kanske..

FP
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

hmm?? Nu har jag kopplat in min elfläkt över relä och med en extra brytare som jag kan slå på om det behövs extra kylning..Men något är galet fläkten startar först när mätaren börjar röra sig mot det röda?? Kass termokontakt? Finns det någon annan kontakt med lägre värme tal som öppnar tidigare.Och som har samma gänga som original på 323:an från 79..

hjorten
Precis vad jag menar ovan. Man får anpassa termobrytaren tillslagstemperatur efter var den monteras, det är inte säkert att din är kass. Jag skulle rekommendera att inte ha nån extra brytare som kan missas vid ett kritiskt tillfälle, och dessutom direkt ström från batteriet (via säkring) till fläktreläet så denna vid behov kan snurra en stund efter att man stannat.

FP
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Min termobrytare sitter på original platsen d.v.s under batterihyllan.Så den sitter ju där ingående vatten kommer in i kylaren.Jag tror det är för högt värmetal på den,så får väl försöka hitta någon med lägra från annan bil modell.Ang brytaren så tycker jag att det är en mycket bra lösning att kunna koppla förbi och få extra kylning när det behövs,tex vid hård körning.Jag har haft det på flera av mina tidigare bilar med mycket gott resultat.

hjorten
Sorry, jag missade att brytare skulle kopplas så den kunde slå till fläkten utöver den automatiska brytaren. Men bäst är väl om termobrytaren slår till/från vid önskad temperatur.
Många är ju lite bekymrade för "kraftförlusten", sen finns ju en (teoretisk) risk för att man glömmer slå av fläkten, en bilmotor som går för kall är ju inte heller så lyckat.

FP
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nix inte för mig iaf jag har löst det så att jag har en kontrolllampa som lyser när fläkten är på.Sen är det ju en vanesak..Det är ju värre när man lånar ut bilen till frugan he he hon brukar glöma det mesta...

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.