|
|
|
|---|---|
tobbe88 |
det låter som ett kädje ljud från min vanos när bilen är uppe i temperatur (bilen är heller inte lika vass som förut. om någon har varit med om något liknande så skriv! |
| Om du e säker på att den har blivit tröttare än innan kan de va vanosen annars är de vanligt att kamkedjesträckaren blir dålig o då får man också kedje slammer på tomgång du bör va fruktansvärt händig om du ska plocka av vanosen själv. Var själv påväg att göra de en gång men alla avrådde mig totalt.Krävs bl a några special verktyg att ställa in den för blir de fel lär du få en riktigt trött bil. | |
| Det enda som ska "ställas" in är ju kamdreven( även kallad Vanosväxellåda i Bmw:s manualer ), och detta görs inte vid annat än när man demonterat dom, dvs vid Vanosväxellådsbyte eller kambyte. Sen kan man ju givetvis kontrollera kamtiderna då också. Felaktiga kamtider kan betyda förlorad kraft och missljud( små ). Kamdreven kan ju faktiskt vara slitna, och då byter man hela Vanosväxellådan( återigen kamdrev ). Oftast så blir det mycket bättre med att byta kedjesträckare + glidskenan i toppen. Magnetventilarna KAN IBLAND kortlutas( 1 st på din eftersom du har enkelvanos ), och då tenderar bilen att bli slö..... Luktar soppa också vid dessa tillfällen. Men d är klart, man bör ju veta vad man sysslar med om man ska ge sig in på att skruva med "Vanosar". Tjillevipp! | |
|
Hej, jag har samma ljud i min 93:a, men meken som jag brukar lämna den till säger att det är mer eller mindre standard ljud på dem. En del låter mer och en del mindre. Han säger också att det kan vara så att det är lite slitet, men att det inte "BÖR" påverkar funktionen. mvh/Flisan |
|
|
Vanos Vanos... Nästan lite tvångstanar hos M3 ägare att stoppa ner skallen i motorn och verkligen LETA efter konstiga ljud! Herregud, är det paj så märks det på prestandan, och låter ILLA. Lite rassel är normalt enligt min verkstad också. Stäng huven, lägg i 1:an och kör! ;) /m |
|
|
Jag håller med mosse, det är ju galet vad folk LETAR ljud på M3:orna.. Kör tills det rasar och byt sen.. =) Nej kanske inte riktigt så, men lämna in bilen till BMW så får de kolla och lyssna.. Jag tror inte att de kommer hitta något.. |
|
|
Jag håller inte med ovanstående. Jag skulle aldrig sätta mig i en bil som jag tycker låter illa i motorn och bara åka iväg. Särskillt inte med en M3:a. Detta kan leda till VÄLDIGT dyra skador på motorn. Är bättre att lämna in det i god tid så slipper man de hutlösa kostnaderna. Med en sportbil som M3 faktiskt är så gäller det att vara extra noga med service etc. för att motorn ska gå bra. Man påfrestar ju faktiskt en M bil en hel del. Mitt råd är att lämna in bilen innan det blir för dyrt. Mvh. Robban Johansson |
|
|
jo nu är det ju så man inte ska låta motorn låta hur mycket som helst, men du måste hålla med om att det faktiskt står i många inlägg här att motorn låter illa, är det fel på den..? Det är ju så att M-motorerna låter ju faktiskt lite mer än andra motorer.. |
|
| Dom tickar ju och för lite liv. Misstänker man att det är fel kan man ju lämna in den för diagnos.. | |
|
Precis, är man osäker lämnar man in den direkt. Inget bara sätta sig och gasa och strunta i problemet. En M motor låter lite mer så när mna hör ljud som är onormalt höga eller låter annorlunda lämnar man in den direkt. Mvh. Robban Johansson |
|
|
har även i min lite misljud från vanos , men som sagt var inget att bry sig om (enl. JWR ) MVH TONY ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.