|
|
|
|---|---|
|
I går när jag var ute och körde så började plötsligt fläkten i coupen att gå i gång. Den "pumpade" upp och ner för att sedan gå upp på max. Det spelade ingen roll om jag stängde av hela fläktsystemet, fläkten gick ändå. Till och med när jag stängde av bilen fortsatte den. Jag märkte att om jag låg och krypkörde gick den ner och pumpade igen men när jag gasade på och körde från 30km/h och upp så gick den upp på max. Detta hände efter 4-5 minuters körning med kall motor. Nu när jag var ute och körde idag händer samma sak igen. Max fläkt trots att insturmentpanelen är ifrånslagen. Vad är det för fel? | |
|
Låter som om fläktmotståndet har givit upp! Länk Mvh |
|
|
Hmm... kan det vara så illa? Var ute nu igen för att försöka lokalisera hur det hela ter sig. Fläktar och knappar fungerar precis som de ska när jag manuellt manövrerar. Ingenting konstigt där. Men mitt i allt sammans så börjar plötsligt fläkten att gå av sig självt. I bland på max och i bland lite småfjuttigt. Jag märkte också att det inte bara är en fläkt utan den matar på med olika utluft lite hur som helst. Den uppför sig som om jag haft en moppe och gasar lite fram och tillbaka med gasreglaget. Men ställer jag själv in fläkt manuellt (eller auto) och ändrar styrkan på fläkten så uppför den sig precis som den ska, men stänger jag då av allt så sätter den igång av sig självt ändå. Märkte också att när jag stängt av motorn och fläkten ändå gick så körde den igång igen på olika utsug lite hur som helst i flera minuter. |
|
|
jepp helt klart fkäktotståndet kostar inte mycket Joakim Eriksson |
|
|
Tack för identifieringen. Joakim, på ett ungefär, pris? |
|
|
Ca 700 kronor plus arbete hos BMW. Hundra på att det är fläktmotståndet, hade själv detta problem. NoFear |
|
|
Det tar ca : 5-10 min att byta , och det gör man själv . MVH jossi |
|
|
Tack. Var hos Förenade Bil och den kostar 735:- Josef, är det behövligt att plocka bort handskfacket eller har du tips på hur jag enkelt byter fläktmotståndet? |
|
|
Stout, om du kollar lite längre upp så hittar du länken som jag angav! ;o) Mvh |
|
| :-) Tack igen Johan. Undrade bara om Josef hade ett enklare knep. Det skadar ju inte att fråga. | |
| Ja, det var ju enklare än vad jag trodde. Behövde inte plocka bort handskfacket men motståndet satt rejält fast. Allt som allt ett 10 minuters jobb. | |
|
Ett gott råd , spara kvitton .För min gick tvågånger. Jag var så dum att jag inte spara kvitto . så jag fick betala en till i onödan . Den första höl bara i 4 månader .. MVH jossi |
|
| Har du cupévärmare? Misstänker att anledningen till att de går sönder är om man använder coupévärmare flitigt. | |
|
Menar du Restvärme ? ( värme på när bilen är avstängd ). För att det händer ganska ofta att jag använder restvärmen .. MVH jossi |
|
| Kanske det också. Jag använder webaston frekvent varje morgon och har mina aningar till att det kan vara därför motståndet gick i sönder. Förre ägaren använde nästan aldrig webaston. | |
|
Vad är webaston frekvent ??? MVH jossi |
|
|
Stout använder webasto värmaren väldigt ofta, det är vad det innebär Josef. Länk MVH/Andrè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.