AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.739

Slutknackat!

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Efter att ha prövat "allt" för att få tyst på min knackande M40 motor (den knackade trots ny kam, lyftare, vippor, tryckbrickor, olika oljemärken och -viskositet) så tillverkade jag shims att lägga under lyftarna. 0.3mm gjorde susen, motorn är mycket tystare. Verkar som om lyftarna inte riktigt "räckte till" förut.
Vad menar du med shims? Brickor som jag tipsade om eller?
Kan man inte ha shims under lyftaren till den knobben som kamaxeln är sliten på, då behöver man ju inte byta kamaxel? Bara en tanke..
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jep, tunna brickor alltså, ca 16 mm diameter och 0,3 tjocka. Jag mindes att det var nån som skrev om brickor under lyftarna, var det du Slöarton så ber jag att få tacka för tipset!! Att bara lägga en bricka där det är slitet kan vara värt att pröva, med lite knixande så kan man få dit den utan att ens behöva lyfta kammen. Sen är frågan hur länge det håller, jag vet inte hur kamaxeln är härdad, men om den t ex är nitrerhärdad så slits den ganska fort när det en gång har börjat. Men som en tillfällig lösning kan det säkert funka...värt att testa!
ba
8
bayern-kebab
325iM, 1988
Pass upp bara så inte ventilerna blir överhettade. Om ventilerna inte får rätt kontakt mot tätningen kan det hända. I kontaktögonblicket leds värmen bort från ventilen. Skriv gärna tillbaka när du kört ett tag.
Lycka till!

Johan

325iM -88
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
w9816: Hur har det gått.... Lever motorn och är den tyst eller.... Du får gärna berätta lite närmare hu du gjorde...

Jag håller nämligen på att få ett nervsammanbrott på tickandet....
djwasp: vem gör inte det (tickandet hoppar mig på nerverna med slöa spikskor)

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tick... tick.... tick..... tick...... tick...... tick...... tick......

Är det ingen annan med M40 som fått tyst på skiten?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
w9816: var är du... eller finns det någon annan som testat...
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Här är jag...har inte kvar min BMW men kikar in här rätt ofta ändå, intressant forum som det är. Har dock missat denna tråden.
Jep, tillverkade som sagt brickor av tunn plåt att lägga under lyftarna, nere i "hålet". Minns jag rätt så var det en Kopparbergs ciderburk som fick agera råmaterial - lätt att klippa i. Jag var lite rädd att det skulle vara för mjukt material (aluminium) och plattas ut, men jag kollade efter att jag kört ett tag och märkte inget sånt. Stålbrickor vore naturligtvis bättre men jag hade nu inga lämpliga och orkade inte börja leta efter eller tillverka några heller. Var det förresten så att ciderburksplåten var 0.15 mm? Kanhända att jag lade dubbla brickor.
Hursomhelst, motorn blev märkbart tystare och kompisen som köpte bilen sen har inte klagat heller. Jag skall höra med honom hur det är nu.
OBS bespara mig eventuella kommentarer om bonniga reparationsmetoder, huvudsaken att det funkar bra!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ok låter bra det här... man kanske skulle testa....

Slöarton: Har du också gjort detta?

---
Min E30: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.