|
|
|
|---|---|
svardska |
Var på BMW häromdagen och skulle köpa nya muttrar till avgassystemet(flänsarna där dom går upp mot grenrören på 12án) och BMWkillen säger att det ska vara kopparmuttrar!!!. Inte vill jag ha några kopparmuttrar där, smed som jag är så vet jag ju vad koppar är för metall!. Är det nån här som kan förklara varför man använder koppar där? |
Paap Reeder |
Hej svardska! När jag bytte start så måste man riva dessa muttrar på hö sida. Köpte också original koppar TY .... näste man som skall lossa dem måste också ha en rimlig chans i sitt mekarliv. Nu tror jag inte att det är 100% koppar utan snarare ngn kopparplättering eller dyl. I vilket fall är de lätta att lossa även efter 40´ på min M30. Mitt absoluta råd är att dra dit original. Du har säkert läst i Bentleys att man skall dra åt dem samt sedan lossa - tror att det var ett varv men kolla för säkerhets skull. MVH /// Paap R |
svardska |
Paap! Det är väl nån legering tror jag! problemet är ju att dom var nästan helt bortfrätta och omöjliga att få grepp om. Fick kapa bort dom och köpa nya pinnbultar. Kanske har du rätt att det är bäst att köpa nya orginal, men det innebär ytterligare en resa till Nyköping i skakmaskinen. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen för att de inte ska rosta fast utan gå att lossa senare. Vanliga grenrörs bult o mutter brukar ju vara ihoprostat. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.