AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
379

växling manuell låda

bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
När jag växlar mellan en del växlar så kan det vara svårt att få i dom, det går lite trögt, men annars hackar den inget i växlingen, är lådan bara sliten eller kan det vara något annat?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan kanske ha nåt med syncroniseringen att göra, är inte så haj på det där, men det skorrar i min växellåda 2:an till 3:an.. iaf om man växlar lite snabbare.. (skorrar även lite vid normalväxling, men inget om man växlar riktigt långsamt)..
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Sker det vid ner eller upp växling? Sker det vid nerväxling är det troligt att synkringarna är slut. Sker det däremot vid uppväxling så brukar det inte vara synkringarna utan antingen beror det på växellådan eller på växelföraren. Börja med att byta olja för det är ju rätt så kallt just nu och oljan är som trögast när det är kallt och det brukar tydligt märkas när man ska växla. Nästa steg är att smörja upp växelförare och pistonger så att dessa inte kärvar.
Är problemet kvar vid uppvärmd låda så bör du nog kontakta verkstad för att kolla vad problemet kan va.

Håkan Hagelkvist
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
--->Håkan
Hur bär man sig åt för att smörja upp växelförare och pistonger? Jag har också problem med att få i växlarna ibland, speciellt 2:ans växel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.