AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.024

ta effekt från två steg till en baslåda?

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis rätt angående decibelskalan, miss av mig!
Jag har ju ingen aning om stegen verkligen levererar den utlovade effekten, men stegen var märkta 75w och 100w i alla fall, och skillnad blev det, stor skillnad!
Stegen är provade ett och ett och ett testprotokoll medföljer, ska se om jag hittar dom och se vad det står!

Måste bara ge en eloge till dig Folke, du är verkligen grym på sådana här saker...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Om jag fattat det rätt så bryggar du steget och sedan driver du båda basarna, parallellt eller serie? och vad är det för ohmtal på basarna, det är inte så att du har lastat ner steget för mycket så att det inte orkar med!

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Helt riktigt, prova med seriekopplade elementen, eller varför inte varsin kanal till varsin högtalare utan bryggkoppling så får du bättre kontroll och dämpfaktor. Den akustiska uteffekten blir densamma, om steget ändå slår av utan att dista så är det nåt fel. En möjlig orsak är att den verkliga impedansen på högtalare kan ligga en bra bit under den påstämplade vilket har tagit kål på många slutsteg.

FP
Här har det rasslat till med inlägg!

Håller med det mesta som sagts, och tydligen är det så att du i bryggkopplat läge inte kan koppla en 2 ohms högtalare utan att överhetta steget. Om steget inte är byggt för så lågohmig belastning så är det tveksamt om du får mer uteffekt på det sättet än om du enbart använt ett av elementen.

Ironin här är nämligen att du får dubbel uteffekt ur ett element anslutet till brygg kopplat steg än om du använder båda elementen i någon konfiguration. Pallar elementet det har du dessutom sparat halva lådvolymen och kan sälja det överblivna elementet :-)

Angående 3dB så tog jag upp det eftersom jag tycker att det lätt kommer bort att det skall till rejäla effektökningar för att det verkligen ska göra skillnad. Speciellt i basen. (örats känslighet i olika ljudtryck och frekvenser som Folke skrev)

Varför betala dubbla pengen och offra dubbla utrymmet för en bas som låter 3dB mera? En skillnad du under vissa förhållanden inte ens kan uppfatta! Fast den försämrade dämpfaktorn går förståss att höra i form av bludderbas.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.