AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.023

ta effekt från två steg till en baslåda?

Sida 1 av 2
jeppe_L
haf har en låda med två 12 tummare, och den drivs av ett Ultimate 23000, men det orkar inet driva lådan fult ut.....kan jag dra en sladd från mitt andra steg som jag har till framsystemet, (det e ett 4 kanals, använder bara 2 av kanalerna) som då kan hjälpa det andra steget?????
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jeppe_L
okej,,,,varför???
Va har du för framsystem + stereo?
jeppe_L
dls MS5

stereon en sony, men jag vet ej vilken modell(den ska ändå bytas ut)
jeppe_L:
Vissa steg bör klara av att både driva framsteg och baksteg, nu vet jag inte så mycket om det steget du nämner.Det bästa är nog att köpa ett kraftfullt steg till de 12orna som du har.Typ DLS, Alpine eller nåt i den stilen.
jeppe_L
jo jag har också tänkt på att köpa ett bättre...fast det jag har nu e på 2x250 watt, o det borde räcka tycker jag.
Det är bara vid vissa attacker i basen som det stängs av, pga överbelastning
jeppe_L
det steg jag vill låna effekt från e ett dls ca40
Antar att de 2*250W är helt ärliga uppgifter från tillverkaren.....

tror inte man kan pararellkoppla två olika steg men är inte helt säker iofs, att driva varje bas med separat steg om de är i samma låda är nog inte heller att rekomendera!
OM du hade pumpat in 500 ärliga watt i lådan och högtalarna inte är "fastsvetsade" så hade du garanterat fått mera SPL än vad som är nyttigt i en bil, men vi lämnar det här med effektsiffror osv för stunden.
Du kan inte elektriskt koppla ihop signalerna från två separata steg på ett element, om det befintliga steget inte räcker till så skulle jag kolla efter ett bättre. Jag förutsätter att lådan/elementen spelar in i kupén och inte bara i skuffen (hemska tanke...)).

FP
jeppe_L
ja...dom sitter i en bandpasslåda med 2 portar genom hatthyllan...

så jag bör alltså fixa ett annat steg????
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan kanske räcka med en bra kondensator om det bara är vid effekttopparna steget inte orkar...? Om du nu inte vill köpa ett nytt steg!

Jeppe

jeppe_L
jag har redan en på 1 farad
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Då är det nog inte mycket att be för tyvärr. Ett starkare steg är medicinen!

Jeppe

jeppe_L
ja...jag får se, det jag har duger ju långt ändå....
Steget stängs av säger du...

Jag förmodar att du driver de båda tolvorna med varsin kanal och att du inte bryggkopplat slutsteget och parallell kopplat elementen eftersom du skriver 2x250W.

Om steget stängs av vid så snälla förhållanden (oavsett om du ger järnet) så kan jag tänka mej tre skäl (förutom att steget är dåligt)

1) Överhettning
2) DC komponent i signalen
3) En glapp kortis

Båda går att fixa.

Mulle
jo just det; Problemet är ju inte draget utan att steget slås av.

Hursom helst, _om_ du köper ett till steg och kopplar och fixar så måste du minst fördubbla effekten för att överhuvudtaget märka någon skilllnad. Sug på den!

Mulle
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Om du nu har ett DLS CA40, prova att använd det till basarna, bryggkopplad till två kanaler och driv basarna med dom 170watt som du får ut då, och om du fortfarande inte tycker att det räcker så får du nog kika på baslådan och leta fel där.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
jeppe_L
bes51659: jo jag har bryggkopplat det,,,det ger 500watt i bryggkopplat läge.

jag har nu kommit fram till att det beror på överhettning...för det hopapr igång igen, om man sänker volymen...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Måste man minst fördubbla effekten för att få märkbar skillnad?
En fördubbling av effekten bör väl ge runt 3dB ljudökning? Med tanke på att 10dB utgör en fördubbling av ljudstyrkan borde detta bli högst märkbart!
Jag bytte steg till min bas, från ett 75w till ett 100w (i övrigt steg i samma serie från samma tillverkare) och det blev som skillnad mellan natt och dag. Från att knappt orka driva basen ordentligt till att jag får ta det försiktigt för att inte spela sönder elementet, så nog kan en "liten" effektökning vara tillräcklig!

Jeppe

Mja, lägger mig i lite här. 3dB i effektsammahang innebär en fördubbling eller en halvering, t.ex 10-20-40-80-160-320W osv, dvs den elektriska effekten.
Men det innebär inte att det blir samma fördubbling eller halvering av den akustiska ljudnivån i t.ex en bilkupé. Det kan bli både mera eller mindre breoende på högtalarnas verkningsgrad, typ av låda osv. Dessutom är örat högst olinjärt, största känsligheten ligger runt 500-1000 Hz, där kan man nog detektera mindre än 3dB under vissa förhållanden, men annars anses 3dB (akustisk nivå alltså) vara den förändring som ger "märkbar förändring". Vid låga och höga frekvenser skall det till större förändringar för att det skall märkas som en förändring. Dessutom är örat olika känsligt beroende på om det är vid höga eller låga nivåer man skall uppfatta förändringar. På ett disco t.ex kan man behöva öka/minska kanske några hundra W innan publikum ens reagerar, medan man vid låga ljudstyrkor bara behöver ändra lite för att det skall märkas.
Så i Jeppes fall stämmer det inte riktigt, skulle tro att det steget som är märkt 75W är på något betydligt lägre men huvudsaken är att man blir nöjd naturligtvis.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.