AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
330

Gaspedal testet

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hallåå...jag gjorde det såkallade gaspedaltestet..har inte ens vetat att man kan göra det...hur som helst så blinkade insprutslampan 30 blink om man inte räknar det första långa ..finns det någon som har ett facit på vad antal blink står för..Hmmm 30 blink=lämna bilen till skrot eller.....*S*

Hej.
Du vill inte förklara vad det är och hur man gör det för en som inte vet.=) Och vad är det för lampa som ska blinka??

Mvh
Paap Reeder
Hej!
Lampan blinkar i sekvenser typ b bb bbbbb bb vilket således betyder 1 2 4 2 och skall dekodas mot en tabell.
Uppehåll mellan serierna är 5 sek om flera felkoder finns registrerade.
Ovanstående gäller på E 32 men sannolikt även på Din. Dechiffreringstabell har jag dock ej.
MVH /// Paap R
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ok...min blinkade 30 blink i samma följd

Tigerr
vad är 'gaspedaltestet' för något?

Tigerr
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Tigerr, "gaspedaltestet" är att man trycker ned gaspedalen(en eller flera gånger?) samtidigt som man har nyckeln i första(?) läget, då kan man få upp blinkningar på instrumentpanelen och om man räknar dom, dvs avkodar så får man fram ev. felkoder som styrsytemet har lagrat. Jag har för mig att detta främst skulle funka på USA-sålda BMW,själv lyckades jag inte få fram några blinkningar på min f.d 520-92.

Mvh/ Micke t
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
va! asso skall man ha nyckeln i första läget bara? ej tändningen. för gudskull. har testat skitmånga gångera tt få det testet att funka men jag har alltid slagit på tändningen.
To
46
Tomba
525 TDS -92
Det är skillnad i Gaspedaltestet beroende på om det är en Bensinare eller oljebrännare. På bensin medellen så blinker det i sekvenser. b bb bb bbb som betyder 1-2-2-3 medan det bå de riktiga bilarna först blir en lång blink och sedan följt av t.ex 30 kortas blink. 30 korta kan vara vatten i bränslefilteret. Är inte säker. I de riktiga filteren så går det ner en ledare som står i kontakt med ett stift i filterhuset. Så om det blir vatten i.st.f diesel så ändras ledningsförmågan och en varning fås.
Tala om hur det går så man kan få det bekräftat.
En kompis till mig hade 30 blink, han hade ingen ledare(billigt filter) men med orginalfileret så försvann koden.
Tror även ätt felet lagras 60 starter innan koden försvinner. Annar kan man efter testet hålla gaspedalen nere i >10 sekunderför att nollställa.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nää...det tror jag är fel..jag har inget billigt filter..och det jag har är exakt lika orginalet...har dessutom slutat köpa filtren hos BMW dom har ju slutat att sälja med centrumpackningen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.