|
|
|
|---|---|
|
Hej! På min bil har det gått hål på avgassystemet och bilen har börjat dra över två liter per mil. Jag misstänker att det är lambda sonden som ställer till det. Jag vill kunna köra hem bilen utan att den ska dra allt för mycket bensin. Det är ca 20 mil hem. Vad skulle hända om jag kopplar ur lambda sonden? Riskerar jag att bränna någon elektronik då? Kommer bilen att gå bätte, om det nu skulle vara lambda sonden som ställer till det? | |
|
Eftersom lambdasonden ingår i motorns regleringssystem, är det nog ingen bra idé att koppla ur den.... Mvh |
|
| Jag hade hoppats på att den skulle gå på något nödprogram som är bättre än det som den går på nu. Men det kanske inte fungerar så. | |
|
den går in på nödprogram, lambdan pajade på min M40 och den gick då på nödprogram, drog 1 lit/milen istället för 0,8 i vanliga fall.. och gick lite ojämnare också inget extremt dock.. vart heller ingen skillnad om jag körde med lambdan urkopplad helt... Mvh/Micke "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
Lambdan reglerar inte annorlunda för att du har läckage i avgassystemet så länge det inte är läcker INNAN lamdan. Låter dock som att det skulle kunna vara lamdasonden eller LMM som har gett upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.